سوابق نماینده جدید ولی فقیه و امام جمعه کاشان

نماینده جدید ولی فقیه در کاشان در حوزه فقه و اصول، کلام، تعلم و تربیت، جامعه شناسی و علوم بلاغی مسلط است و کتاب‌الصوم مهم ترین اثر علمی اوست.

خبرگزاری شبستان، منطقه شمال استان اصفهان، آیت الله عباسعلی سلیمانی اسبوکلائی فرزند علیجان در سال ۱۳۲۶ در  اسبوکلا شهرستان سوادکوه متولد شد.

 

وی پس از طى تحصيلات ابتدايى بر اساس علاقه وافر والدين، خاصه والده در سن دوازده سالگى در سال ۱۳۳۸ جهت گذراندن تحصيلات حوزوى در معيت برخى از طلاب منطقه به حوزه علميه قم مشرف شد. در چهارده سالگى؛ يعنى در سال ۱۳۳۹ به محضر آيت الله كوهستانى و به حوزه علميه كوهستان كه از قراء بهشهر بود، شرفياب و به مدت سه سال، علاوه بر تحصيل پايه‏ هاى ادبيات، از نفس هاى قدسى و معنوى اين عارف واصل، بهره برد.

 

عباسعلی سلیمانی در سن هفده سالگى به حوزه علميه مشهد مقدس مشرف و در مدرسه سليمان‏خان كه زير نظر آيةالله كفائى خراسانى با مقررات سنگينى اداره مى‏شرف شد. سپس در دروس فقه و اصول از محضر اعاظمى چون مدرسى و محامى (جلد اول و دوم شرح لمعه)، فائقى(معالم الاصول)، واعظ طبسى (قوانين الاصول)، مهدوى دامغانى (رسائل و مكاسب) و همزمان درس تفسير آيةالله ميرزا جواد آقا تهرانى بهره برد.

 

وی در سال ۱۳۴۶ مجددا به قم مشرف و در مدرسه علميه خان كه زير نظر فرزند برومند آيت الله العظمى بروجردى قرار داشت، مستقر شد و برخى از دروسى را كه در مشهد گذرانده بود به خاطر تفاوت در تدريس و كيفيت بالاتر تدريس قم، دوباره گذراند و از محضر آيات مصطفى اعتمادى (رسائل)، مشكينى(مكاسب)، فاضل لنكرانى و سبحانى (جلدين كفاية الاصول) متنعم شد. همزمان از تفسير آيت الله خزعلى و منظومه آيت الله محمدى گيلانى و آيت الله محمد يزدى و اسفار آيتالله جوادى آملى و دوره آموزش نويسندگى و آشنايى با قلم از مكتب آيت الله سبحانى و مصطفى زمانى مستفيض شد.

 

عباسعلی سلیمانی در سال ۱۳۴۹ در سن بيست و سه سالگى در دروس خارج فقه و اصول آيات عظام ميرزا هاشم آملى، گلپايگانى و وحيد خراسانى شركت كرد. همزمان اقتصاد در نهج البلاغه را از محضر آيت الله نورى همدانى و مباحث كلامى و اعتقادى را از محضر آيت الله مكارم شيرازى، مستفيض شد.

 

نماینده جدید ولی فقیه در کاشان در حوزه فقه و اصول، کلام، تعلم و تربیت، جامعه شناسی و علوم بلاغی مسلط است و کتاب‌الصوم مهم ترین اثر علمی اوست.

 

نماینده ادوار چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، مسؤول امور اهل سنت استان‏ سیستان و بلوچستان،  امامت جمعه و عضو شوراى ائمه جمعه استان مازندران از ۱۳۵۹تا ۱۳۸۰، نماینده ولی ‏فقیه در دانشگاه ‏هاى ملى استان‏ هاى مازندران و گلستان، عضو هیئت امنای دانشگاه زاهدان و علوم دریایی چابهار و امامت جمعه‏ بابلسر از مهم ترین مسؤولیت های سیاسی، اجتماعی و علمی آیت الله سلیمانی است.

 

وی جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ از منصب امامت جمعه سیستان و بلوچستان در نماز جمعه این شهر خداحافظی کرد و سه شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در کاشان منصوب شد./

کد خبر 961786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha