اعلام آمادگی از سراسر کشور برای برگزاری مراسم سنتی تعزیه‌خوانی در کرمانشاه

عبدالمالکی، گفت: با توجه به فراخوانی که برای برگزاری مراسم تعزیه خوانی در استان به سراسر کشور ابلاغ شده بود با استقبال و آمادگی گروه های زیادی مواجه شدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، مهدی عبدالمالکی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در رابطه با نقش کرمانشاه بعنوان دروازه ی کربلا از نظر فرهنگی اظهار کرد: در گذشته کرمانشاه مسیر اصلی زائرین عتبات و عالیات بوده و مردم بدون هیچ نگاه دولتی و فرمایشی بصورت خود جوش بهترین شرایط فرهنگی و مذهبی را در این شهر داشتند .

 

وی همچنین از تکیه معاون الملک بعنوان یک شاخص هنری ،فرهنگی و مذهبی نام برد و افزود: معماری اون مربوط به ۱۰۰ سال گذشته  بود که به زیبای هرچه تمام‌تر آیین  هنری ، مذهبی از جمله پرده خوانی ،نقالی را به نمایش گذاشته است. 

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: در این چهل سال انقلاب به علت غفلت نتوانستیم از ظرفیت دروازه کربلا بودنمان بدرستی استفاده کنیم و این حقی را که برای کرمانشاه و کرمانشاهیان هست را نتوانستیم حفظ کنیم و بتوانیم به این برند شاخص که حق مسلم این شهر هست برسیم جلسه ای تشکیل شده و هدف این جلسه به شکلی ایام‌محرم ۱۳۹۹_۱۴۰۰ را  برگزار کنیم که بتوانیم  به عنوان یکی از  شهرهای  مذهبی ایران موافقت یونسکو را برای ثبت آن  بگیریم .

 

عبدالمالکی با اشاره به  برگزاری آیین تعزیه خوانی گفت: با کمک اداره معاونت فرهنگی سازمان  گروه های تعزیه خوانی را شناسایی کردیم وبا اجازه از  استانداری اقدام به فراخوان کردیم ،در این رابطه گروه های زیادی از سراسر ایران امادگی خودشان را برای آمدن به کرمانشاه اعلام کردند ودر این راستا برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم سعی شده که از همکاری و همیاری ارگان های دیگر استفاده کرده و بهره ببریم.

 

وی اظهار کرد: سعی ما براین است که نه تنها  زائرین و  شهروندان کرمانشاهی  بلکه مسافران و توریست هایی که به این شهر می آیند بتوانند از این مراسم نمایشی مذهبی استفاده کرده و کرمانشاه به جایگاه اصلی خود برگردد که ابن امر بدون همکاری ارگانهای دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعلام برخی محدودیت ها خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این مراسم باید در جاهای باز و بیرون از مکان های مسقف اجرا شود و فاصله های اجتماعی رعایت گردد نیاز به همکاری ارگان های دیگر است که قرار شدانتخاب و گزینش داورها توسط معاونت هنری انجام شود .

 

عبدالمالکی در پایان گفت:با توجه به عرف و قانون جشنواره های نمایشی هرگروه که وارد شهر کرمانشاه می شود کمک هزینه ای  به اون گروه داده می شود این امر به سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی پیشنهاد شده است .امیدواریم بتوانیم با همکاری تمامی ارگان های مراسم سنتی تعزیه خوانی را در استان به نحو مطلوب برگزار کنیم.
 

کد خبر 962416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha