تدوین الگوی کشت سال زراعی جدید در آذربایجان‌شرقی

فتحی گفت: در راستای اصلاح الگوهای کشت استان، الگوهای کشت مناسب سال زراعی جدید از سوی سازمان جهاد کشاورزی تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «اکبر فتحی»‌ امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از بهره‌برداری از ۸۲ پروژه بخش کشاورزی استان در هفته دولت خبر داد و اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتبار ۱۲۳ میلیارد تومان از محل منابع دولتی، تسهیلات بانکی و آورده خود متقاضی تامین شده است که البته آورده شخصی متقاضیان، ۵۰ درصد کل این منبع را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان، گفت: ۹۰۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت دیم بوده و امکان مصرف هیچ کود و سم اضافی در این مزارع و باغات وجود ندارد و به نوعی محصولات ارگانیک تولید می‌کنند. محصولات اراضی آبی استان نیز با وجود نیاز سالانه به ۲۵۰ هزار تن کود اما ۷۰ هزار تن کود مصرف می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهجان باختن سه تن از پرسنل جهاد کشاورزی استان در دوران کرونا خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی با وجود تمامی ناملایمتی‌ها، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی توانسته موفقیت‌های بسیاری را در عرصه کشوری کسب کند و حتی رشد منفی سایر بخش‌های اقتصادی را نیز جبران کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی در دوران کرونا، افزود: کرونا، با وجود این‌که تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را درگیر کرده و حتی تعدادی را نیز به تعطیلی کشاند، اما تعطیلی برای بخش کشاورزی معنا ندارد و این حوزه همواره و در هر شرایط، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی حوزه‌های کشاورزی هم‌چون مرغداری را هیچ‌گاه نمی‌توان تعطیل کرد، چراکه محل پرورش موجود زنده بوده و امکان قطع حیات این موجودات وجود ندارد؛ ضمن این‌که تولیدات کشاورزی به عنوان رکن اصلی سفره‌های مردم، باید در هر شرایطی تولید شود.

فتحی با اشاره به ضرورت فعالیت کارشناسان جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان، گفت: کارشناسان موظف هستند با حضور در کنار کشاورزان، اطلاعات لازم و دانش‌های جدید کشاورزی را در اختیار آنان قرار دهند تا شاهد افزایش عملکرد در تولید محصولات کشاورزی باشیم؛ اما شرایط کرونایی انتقال دانش جدید به کشاورزان را سخت کرد و در این راستا کارشناسان از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌ها استفاده کردند.

وی افزود: ۴۰ درصد از کل نهادهای دامی هم‌چون جو، علوفه، ذرت و سویا وارداتی هستند که بالای ۹۰ درصد از نیاز در حوزه طیور و ۴۰ درصد نیاز در حوزه دام را شامل می‌شود.

فتحی ادامه داد: با وجود شرایط کرونایی و مشکلات اقلیمی و آب و هوایی استان، در سال زراعی ۹۸_۹۹ نه تنها کاهشی در تولید محصولات کشاورزی استان نداشتیم، بلکه با مازاد محصولات کشاورزی در سطح بازار و مزارع مواجه بودیم و هیچ کمبودی در عرصه مواد غذایی مردم وجود نداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به خسارت زلزله به چهار هزار واحد اماکن دامی در شهرستان‌های میانه و سراب، گفت: جهاد کشاورزی استان با این‌که وظیفه و مسئولیتی در خصوص این اماکن نداشت، اما با حضور در مناطق زلزله‌زده برای تمامی اماکن دامی خسارت دیده پرونده تشکیل داد و اکنون بالای ۹۹ درصد پرونده‌ها به بانک‌ها ارجاع داده شده است.

وی با اشاره به اهمیت برنامه مکانیزاسیون کشاورزی در راستای افزایش بهره وری، اظهار کرد: در هفت ماهه سال جاری، ۸۰ درصد تعهدات بخش مکانیزاسیون استان عملی شده است؛ طی سال گذشته نیز تعداد ۱۱۵۰ دستگاه تراکتور و در سه ماهه سال ۹۹ نیز ۶۰۰ دستگاه تراکتور به کشاورزان تحویل داده شده است.

فتحی با اشاره به تدوین الگوی کشت سال زراعی جدید که از شهریورماه آغاز خواهد شد، گفت: در راستای اصلاح الگوهای کشت استان، الگوهای کشت مناسب سال زراعی جدید از سوی سازمان جهاد کشاورزی تهیه شده است و حتی در قسمتی از استان به‌ویژه حوضه دریاچه ارومیه اجرایی شده و با کمک کشاورزان این منطقه تولید برخی از محصولات پر آب بر هم‌چون پیاز و سیب زمینی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: الگوی کشت، میزان سطح تولید هر محصول را برای هر تولیدکننده‌ مشخص می‌کند و کشاورزان نیز باید بر اساس این الگوی کشت محصولات زراعی و باغی خود را تولید کنند که متاسفانه عدم توجه برخی کشاورزان به این الگو باعث ایجاد مشکل مازاد تولید در استان شده و برخی اقلام کشاورزی هم‌چون گوجه فرنگی بیشتر از نیاز استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر این‌که در حوزه امنیت غذایی با کمک سازمان استاندارد، برای چهار محصول گواهی استاندارد در چهار شهرستان مختلف تحویل داده شده است، گفت: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی اجرایی این گواهی‌های استاندارد و تعمیم به تمامی محصولات است، چراکه بر این اساس، تمامی فرآیند تولید محصول آنالیز می‌شود و انواع کود، سم و ... مصرفی برای تولید هر محصول مشخص خواهد شد.

فتحی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش گلخانه استان، افزود: سرمایه گذاری کشاورزی در سال ۹۸ با هیچ کدام از سال‌های گذشته قابل قیاس نیست به طوری که تقاضای سرمایه گذاری‌ کشاورزی در سال ۹۸ به خصوص در حوزه گلخانه افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که در حوزه تامین گوشت و لبنیات سال سختی را پشت سر گذاشتیم، گفت: با وجود انکار تحریم مواد غدایی کشور از سوی آمریکا، اما ورود مواد اولیه غذایی به کشور دچار چالش شده است، به طوری که در زمینه تأمین نهاده‌های دامی هم با مشکل مواجه شدیم اما با وجود این تلاش شد بازار با کمبود تخم مرغ و گوشت مواجه نشود.

کد خبر 962814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha