مسجد اولین دانشکده آموزه‌های دینی و معارف الهی است

حجت‌الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه مسجد اولین دانشکده آموزه‌های دینی و معارف الهی است گفت: مساجد در ادوار مختلف، کارکردهای زیاد و مختلفی داشته‌اند و به دانش‌افزایی، ترویج و آموزش معارف و آموزه‌های دینی پرداخته‌اند.

«حجت‌الاسلام سید ولی‌الله مهدوی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، با اشاره به اهمیت، جایگاه، نقش، آثار و کارکرد مسجد در جوامع اسلامی اظهار کرد: طبق روایات و دیدگاه مبانی ارزشی اسلام مساجد از جایگاه و اهمیت بلند و بالایی برخوردار هستند.

 

امام جمعه موقت اندیمشک به ارائه روایاتی در خصوص اهمیت مساجد پرداخت و افزود: مساجد دارای جایگاهی رفیع و با اهمیت هستند که برای فرشتگان الهی به عنوان اهل آسمان نورافشانی می‌کنند.

 

وی در خصوص کارکردها، نقش و چگونگی تاسیس مسجد اذعان داشت: پیامبر اکرم (ص) قبل و پس از تشکیل حکومت، مسجد را به عنوان اولین کارگاه برای عبادت و معرفت مسلمانان تاسیس کردند.

 

حجت‌الاسلام مهدوی تصریح کرد: تاسیس مسجدی ساده در مدینه و سر دادن ندای توحید توسط حضرت محمد (ص) صورت گرفت و مساجد به عنوان پایگاه‌هایی برای معرفت افزایی و آموزش معارف دینی مطرح شدند و در تاریخ نقش ارزشمندی پیدا کردند.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد اولین دانشکده آموزه‌های دینی و معارف الهی است عنوان کرد: مساجد در ادوار مختلف، کارکردهای زیاد و مختلفی داشته‌اند و به دانش افزایی، ترویج و آموزش معارف و آموزه‌های دینی پرداخته‌اند.

 

امام جمعه موقت اندیمشک بیان کرد: مساجد محلی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند سبحان هستند و مومنان و مسلمانان برای ارتباط معنوی و تعالی روحی و طی مراتب بندگی در مساجد حضور پیدا کرده و می‌کنند که این آثار و برکات نقش زیادی در سازندگی روحی و فردی آنها داشته است.

 

وی ادامه داد: در تاریخ اسلام از مساجد به عنوان محل حرب یاد شده و محراب نیز جایگاهی است که مومنان را به جهاد در راه خدا و رهنمود ساختن در پرتو عبادت و بندگی سوق می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام مهدوی با بیان اینکه مساجد در صدر اسلام کارکردهای مختلفی داشته‌اند که امروزه بخشی از آنها در خارج از مساجد انجام می‌شوند اضافه کرد: مساجد علاوه بر اینکه محل آموزش معارف الهی و آموزه‌های دینی هستند، به ارائه آموزش‌های مختلف مورد نیاز انسان‌ها می‌پردازند.

 

وی نقش مساجد را در دوران انقلاب اسلامی بسیار ملموس و روشن دانست و اظهار کرد: نیروهای مساجد در پیروزی انقلاب در پرتو آشنایی و آگاهی از معارف دینی و کسب باورهای دینی بلند شدند و مساجد انسان‌هایی را پرورش دادند که در مقابل سختی‌ها و ناملایمات تحمل و مقاومت کردند و انقلاب را به سرانجام رساندند.

 

امام جمعه موقت اندیمشک افزود: مساجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نقش محوری داشتند و به بسیج نیروها و آموزش نیروهای رزمنده پرداختند.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه باید جایگاه رفیع مساجد را پاس بداریم اذعان داشت: مساجد در برهه‌های مختلف و در زمان وجود غبار فتنه و شئبات در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش ارزشمندی را در بصیرت افزایی ایفا می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام مهدوی خاطر نشان کرد: با توجه به شناخت و عظمت جایگاه رفیع مساجد، مسئولان باید بیشتر از گذشته به برنامه‌های مساجد اهتمام داشته باشند.

 

کد خبر 962890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha