تدبیری برای سودآوری در کویر/ طرح هاب شتر در خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد

قوسی با بیان اینکه طرح هاب شتر وارد فاز اجرایی شده است، گفت: با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی ایجاد و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ در حالی که بسیاری از استان های کویری کشور مانند خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان شرایط پرورش شتر را دارد، اما این صنعت سودآور کویر به دلیل حمایت کم و نبود برنامه جامع، سال‌هاست به صورت سنتی و محلی در این مناطق انجام می شود، اما طرح هاب شتر برای نخستین بار در کشور سال گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دستور کار قرار گرفت.

 

اکنون در سال مزین به شعار جهش تولید با آغاز عملیات اجرایی طرح هاب شتر در خراسان جنوبی و استفاده از ظرفیت بالای این صنعت، می توان در آینده ای نه چندان دور  شاهد شکوفایی اقتصاد دامداری و فرآوری محصولات شتر در این استان کویری باشیم.

 

به گفته مسئولان براساس این تفاهم‌نامه هشت هزار نفر شتر شیری وارد استان می‌شود که زمینه اشتغال سه هزار نفر را فراهم خواهد کرد. واردات ۲۵ هزار دام راس دام سبک (بز و میش) با اشتغال ۲ هزار نفر، ایجاد مرکز جمع‌آوری شیر شتر با ۲۶ نفر اشتغال، راه‌اندازی کارخانه خط شیرخشک با ۱۰ نفر، کشتارگاه و کارخانه بسته‌بندی گوشت شتر با ۱۰ نفر، کارگاه بسته‌بندی روغن، صابون و شامپو کوهان شتر با ۱۰ اشتغال، کارگاه ریسندگی و بافندگی پشم شتر با ۲۰ نفر اشتغال و تولید علوفه در اراضی غیردولتی با ۱۰۰ نفر اشتغال از دیگر تعهدات این تفاهم‌نامه است.

 

همچنین براساس این تفاهم سه سایت قرنطینه دام در دوکوهانه نهبندان، یزدان زیرکوه و حیدرآباد نهبندان ایجاد خواهد شد. ایجاد یک مرکز به‌ نژادی و تولید حاشی پرمحصول در دشت بجد، بازارهای تخصصی دام در نهبندان و زیرکوه و ایجاد انبار علوفه در ۱۰ نقطه استان از دیگر تعهدات در نظر گرفته شده است.

 

«غلامرضا قوسی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به پروژه هاب شتر در خراسان جنوبی گفت: در راستای این پروژه زنجیره کامل تولیدات و محصولات این دام  سنگین در استان تکمیل شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح هاب شتر وارد فاز اجرایی شده است، ادامه داد: هم اکنون ایستگاه قرنطینه و نگهداری دامی حیدرآباد نهبندان تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به ایجاد بزرگترین مزرعه دست‌کاشت خارشتر کشور در حیدرآباد نهبندان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای تامین علوفه در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفته که در ۴۰۰ هکتار کشت خارشتر انجام شده است.

 

قوسی با اشاره به اینکه ایستگاه به‌نژادی و اصلاح نژاد شتر در منطقه دشت بجد شهرستان بیرجند در حال ساخت است، گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۴۴۹ راس دام خریداری و توزیع شده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: مجوز واردات ۱۰ هزار نفر شتر به استان اخذ شده است که تاکنون ۳۴۴ نفر شتر وارد شده است.

 

وی بیان اینکه خرید تضمینی شیر شتر نیز در حال انجام است، گفت: تاکنون ۱۴ تن شیر شتر در استان خریداری شده است همچنین یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم شیرخشک نیز در استان تولید شده است.

 

قوسی تاکید کرد: با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان ایجاد و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

 

 

 

 

کد خبر 962995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha