خروج آمریکا از برجام به دلیل نداشتن هوش سیاسی

خوش چشم گفت: خروج آمریکایی‌ها از برجام حاکی از نداشتن هوش در سیاست و دیپلماسی از جانب آنهاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید مصطفی خوش چشم» با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما درباره مخالفت اروپایی‌ها با درخواست آمریکا افزود: برجام در صورت فروپاشی، تهدیدات بسیار حیاتی در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نسبت به کشور‌های منطقه و اروپا خواهد داشت. در بخش‌های اقتصادی و سیاسی، اروپا متحمل خسارت‌های بسیار زیادی خواهد شد، چون اروپایی‌ها خودشان را یک بازیگر اصلی در برجام می‌دانند که در ۸۰ سال گذشته به عنوان مهم‌ترین قرارداد جهانی ثبت شده است.

 

تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین با اشاره به اینکه اروپایی‌ها هیچ نقش عملی را تاکنون ایفا نکرده اند، گفت: در صورت فروپاشی برجام، احتمالاً دیگر هیچ مذاکره‌ای انجام نشود یا اگر مذاکره‌ای اتفاق بیفتد ایران، اروپا را به عنوان یک مشارکت کننده بدون عمل می‌بیند و تمایلی به حضور اروپا در چنین صحنه‌هایی نخواهد داشت.

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره درخواست روسیه مبنی بر جلسه فوری در شورای امنیت و مخالفت آمریکایی‌ها با ان افزود: آمریکا به احتمال بسیار زیاد در طرح مکانیسیم ماشه موفق نمی‌شوند و این طرح از طریق حل سیاسی و حقوقی قابل پیگیری است.

 

وی گفت: از طریق حقوقی موضوع بسیار پیچیده خواهد شد و ماه‌ها به طول می‌انجامد، چون دیگران تفسیر آمریکا را نمی‌پذیرند و از طریق راهکار سیاسی هم، همه طرفین مخالف هستند، چون پرونده هسته‌ای ایران هیچ گاه حقوقی و تخصصی نبوده است.

 

خوش چشم افزود: در مکانیسم ماشه، آمریکایی‌ها از هر جهتی در بخش حقوقی وارد شوند فاقد استدلال خواهند بود لذا​ به کار‌های سیاسی روی آورده اند که محق نیستند و از یک تیم سیاست مدار ضعیف در وزارت خارجه برخوردار هستند./

کد خبر 963017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha