اجرای ۲۸ طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی/ ۶۷ طرح در هفته دولت افتتاح می شود

خمسه گفت: ۲۸ طرح اقتصاد مقاومتی در استان مصوب کردیم که این طرح ها در حوزه افزایش تولید غلات، تولید دام و طیور شیلات، گیاهان دارویی و محصولات باغی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «فاطمه خمسه» در نشست خبری که امروز (شنبه یکم شهریور) در سالن اجتماعات باغستان قزوین برگزار شد، بیان کرد: در هفته دولت قرار داریم و امسال ۶۷ طرح عمرانی در بخش های آب و خاک، دام و طیور، باغبانی، صنایع کشاورزی و منابع طبیعی افتتاح می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: این طرح ها ۲۸۲ نفر اشتغالزایی مستقیم و یک هزار و ۸۲ اشتغال غیرمستقیم را به دنبال دارد.

 

وی عنوان کرد: یک طرح بزرگ هم در این هفته در سفر استاندار قزوین به بوئین زهرا کلنگ زنی می شود که این طرح بزرگترین زنجیره تولید در بحث دام بوده و در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار ایجاد خواهد شد.

 

* تولید ۳۳۰ هزار تن گندم در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه با اشاره به تولید گندم در استان اضافه کرد: تا به امروز بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است؛ سال زراعی ۹۸-۹۹ سال پربرکتی برای کشاورزان استان بوده به طوری که از طرفی شرایط اقلیمی مناسب بود و کارشناسان بخش کشاورزی هم ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی را سم پاشی کرده و مبارزه با علف های هرز را داشتند در نتیجه گندم، کلزا و جو باکیفیتی در استان تولید شده است.

 

وی اعلام کرد: پیش بینی می شود بیش از ۳۳۰ هزار تن گندم در استان تولید شود و با توجه به اینکه تا ۱۵ شهریور، برداشت گندم ادامه دارد، آمار نهایی آن زمان اعلام می شود و مصرف استان هم در یک سال ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن گندم است.

 

خمسه اعلام کرد: در بحث کلزا هم خرید خوبی انجام شد و ۷ هزار تن دانه های کلزا خریداری شد و ۱۴۰ هزار تن جو هم در استان کشت شد.

 

وی در خصوص کشت ذرت در استان توضیح داد: ذرت یکی از نهاده هایی است که در صنعت دام و طیور مصرف دارد و امسال کشاورزان را تشویق به کشت ذرت کردیم و تلاش شد بتوانیم آب اضافه را به ذرت کاران اختصاص دهیم که ۲۶ هزار هکتار ذرت علوفه ای و ۳۸۵هکتار هم ذرت دانه ای در استان کشت شد که می تواند نیاز استان را برطرف کند.

 

* آماده سازی ۹۰ درصدی زیرساخت های بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به توسعه گلخانه ها در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به نامه وزیر جهاد کشاورزی به استاندار قزوین، اخذ مجوز گلخانه در استان تسهیل شد و با رایزنی های بسیاری که انجام شد، توانستیم آب منطقه ای را مجاب کنیم راه رهایی و برون رفت از کم آبی، گلخانه است و توانستیم برای نخستین بار مصوبه تخصیص آب به گلخانه ها را اخذ کنیم و برای کسانی که بخواهند گلخانه احداث کنند مشکلی در بحث آب وجود ندارد.

 

خمسه تصریح کرد: بزرگترین گلخانه استان در سفر ریاست جمهوری در سال ۹۵ کلنگ زنی شد و شهرک گلخانه نودهک امروز بالای ۹۰ درصد در بحث زیرساخت ها آماده شده است و خوشبختانه بالای ۹۵ درصد اعتبارات این کار را توانستیم به صورت ملی وارد استان کنیم.

 

وی اضافه کرد:۷۲ هکتار در فاز نخست این شهرک گلخانه ای واگذار شده و کارهای آن در حال انجام است و اکثر افرادی که در این شهرک گلخانه ای وارد شدند برای گرفتن تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی شدند.

 

* اجرای ۲۸ طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی با توجه به شرایط استان و مستعد بودن استان قزوین، ۲۸ طرح اقتصاد مقاومتی در استان مصوب کردیم و برای آنها ردیف های اعتباری داریم که این طرح ها در حوزه افزایش تولید غلات، تولید دام و طیور شیلات، گیاهان دارویی و محصولات باغی است.

 

وی در ادامه به کاهش خسارت سرمازدگی در استان اشاره و بیان کرد: محصولات باغی استان ۲ سال دچار سرمازدگی شد و خوشبختانه کشاورزان در این ۲ سال در خیلی از باغات تدابیری خوبی را اندیشیدند و کارشناسان هم آموزش های خوبی را به آنها ارائه دادند و امسال کمترین میزان سرمازدگی را داشتیم و بیش ۷۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید شد.

 

خمسه در ادامه با اشاره به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در استان افزود: در ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان آبیاری تحت فشار اجرا شده است و هیچ نگران در خصوص تأمین اعتبار برای سیستم های آبیاری نوین وجود ندارد زیرا هر ساله این اعتبار تعلق می گیرد و امسال هم این اعتبار تعلق خواهد گرفت.

 

وی در خصوص صنعت دام و طیور استان گفت: بیش از ۹۰ درصد نهاده های دام و طیور وارداتی است و شرایط سختی در کشور در تأمین نهاده ها وجود دارد ولی کمبود این امر باعث نشده تولید در استان دچار مشکل شود به طوری که در سال ۹۹ تاکنون، نسبت به سال گذشته در آمار جوجه ریزی مرغ گوشتی، وضعیت مناسبی داریم و بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی را در ماه داشتیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: ما برای کمک به مرغداران در استان در زمان کرونا خرید توافقی مرغ را داشتیم و در سردخانه ها ذخیره سازی کردیم.

 

* هیچ مشکلی در تأمین گوشت قرمز در استان قزوین وجود ندارد

وی تصریح کرد: در بحث تأمین گوشت قرمز در استان هیچ مشکلی وجود ندار و حتی مازاد گوشت قرمز داریم که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند مازاد تولید از سوی دولت خرید توافقی می شود.

 

خمسه با اشاره به تولیدات استان عنوان کرد: تولید شیر در استان ۵۷۲ هزار تن، گوشت مرغ ۶۲ هزار تن، تخم مرغ ۷۴ هزار تن و زیتون ۲۶ هزار تن بوده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در بحث خسارات وارده از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: در بیشتر بخش ها خسارت کرونا در حوزه اشتغال بوده است و در بخش کشاورزی بیشتر به تولید خسارت وارد شده است که با توجه به تسهیلات اعطایی در بخش اشتغال، ۵۱ نفر برای تسهیلات معرفی کردیم که ۱۷ نفر توانستند ۳۴۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

 

وی با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش مربی باغبانی کشور در استان یادآور شد: با راه اندازی این مرکز، مربی باغبانی باید در این مرکز آموزش ببیند و دپارتمان باغبانی هم مدرک بین المللی ارائه می دهد.

 

کد خبر 963100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha