شلمچه توسعه یافته‌ترین بندر خشک و از مهم‌ترین مبادی ورود و خروج کشور است

شمخانی شلمچه را توسعه یافته‌ترین بندر خشک و یکی از مهم‌ترین مبادی ورود و خروج در کشور دانست و گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مرز شلمچه صادرات انجام شده است.

«موعود شمخانی» عصر امروز (یکشنبه 2 شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شستان در منطقه آزاد اروند، با تبریک هفته دولت، به اهمیت بندر خشک شلمچه اظهار کرد: خوشبختانه در بندر خشک شلمچه فعالیت‌های عمرانی قابل توجه و چشم‌گیری انجام شده چرا که این بندر یکی از بنادر خشک بی‌نظیر در بین دیگر بنادر خشک کشور است که در طرح جامع لجستیکی کشور، به‌عنوان پارک لجستیکی تعریف شده است.

 

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه محدوده بارانداز و هسته مرکزی شلمچه ۵۵ هکتار است افزود: این محدوده شامل سایت باراندازی اداری و تجاری به غیر از ۷۳۶ هکتار است که این خود جزئی از منطقه شلمچه می‌شود.

 

وی احداث ۱۳ هکتار بارانداز در بندر خشک شلمچه را بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت انجام شده معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد و ادامه داد: این بارانداز از سیستم لجستیکی صادرات ما به کشور عراق پشتیبانی می‌کند، لذا این ۱۳ هکتار قسمتی از ۵۰ هکتار مجموعه و سایت است که برای ارتقا و تجهیز زیرساخت‌های لجستیکی آن بسیار هزینه شده است؛ در واقع اساس کار ۱۳ هکتار بارانداز بود که از سیستم صادراتی، پشتیبانی وسیعی می‌کند.

 

شمخانی زیرساخت بندر خشک شلمچه را بسیار با اهمیت خواند و اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در شلمچه، ساخت و راه‌اندازی «ایکس ری» و مسیرهای مرتبط با آن بود، این ایکس ری علاوه بر آنکه یکی از شروط مهم کشور عراق برای صادرات بود، از جمله شروط سیستم گمرک خودمان نیز هست که می‌بایست احداث شود.

 

وی نوسانات قیمت ارزی را عامل به تعویق افتادن خرید و نصب دستگاه ایکس ری در سال جاری اعلام کرد و اذعان داشت: نصب «ایکس ری» کامیونی زیرساخت بسیار مهمی برای شلمچه بود که سرانجام طی ۶ ماه گذشته به بهره‌برداری رسید.

 

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه بندر خشک شلمچه از توسعه یافته‌ترین بنادر خشک یا پارک لجستیکی کشور است تصریح کرد: شلمچه یکی از مهم‌ترین مبادی ورود و خروج در کشور است که برای رسیدن به این جایگاه هزینه‌ها و زحمات بسیاری انجام شده و امروز می‌توانیم این امتیاز را به خودمان بدهیم.

 

وی ادامه داد: بعید می‌دانم در نقاط مرزی کشور بندری به ارتقا و حجم تبادل کالای شلمچه داشته باشیم که به اندازه آن ظرفیت جابه‌جایی کالا را داشته باشد و یا از نظر سیستم فناوری اطلاعات و آی سی تی، فیبر نوری، شبکه دوربین مداربسته، سیستم آبرسانی، برق و ... در چنین موقعیتی باشد.

 

شمخانی از صادرات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری از مرز شلمچه در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: تمام فعالیت‌های ما در شلمچه منوط است به ارتباط اقتصادی در حوزه بین‌الملل، تحریم‌ها، ارتباط اقتصادی با  کشور عراق و ... که همه این موارد می‌تواند نتیجه کار را کم و زیاد کند.

 

وی به دیگر اقدامات معاونت عمرانی منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: آبرسانی به بندر خشک شلمچه و روستاهای مسیر از دیگر اقدامات انجام شده توسط این معاونت است، موضوع دیگری که هر سال در شلمچه با آن مواجه هستیم حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی است که هزینه‌های آن در منطقه آزاد اروند، تماما بر عهده سازمان است که شامل هزینه‌های جاری، زیرساختی و ... نیز می‌شود و هر ساله تلاش می‌کنیم این رویداد بزرگ فرهنگی را به بهترین شکل پوشش دهیم.

 

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند به طرح جداسازی مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی و مسیر خودرویی اشاره کرد و اظهار داشت: دو سال گذشته به پیشنهاد استاندار خوزستان و ستاد اربعین طرحی پیشنهاد شد که مسیر مستقلی برای پیاده‌روی اربعین احداث شود که طی این مدت نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم و کم‌تر از یک سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی یاد آور شد: مسیر سه کیلومتری جدید موازی با مسیر موجود مواکب احداث شده که بعد از پایان پروژه، همه مواکب به آن مسیر منتقل می‌شوند و یک پیاد راه به عرض ۲۴ متر در وسط و ۲ سواره راه برای پشتیبانی مواکب نیز ایجاد خواهد شد.

 

کد خبر 963901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha