نذرهای متفاوت محرمی در روزگار کرونایی

نذرهای محرمی همواره بهانه‌ای برای عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلاست که امسال با شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته ادا می‌شود تا گره‌ای از مشکلات هموطنان محروم باز کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است. این کلام همواره حدیث حضرت روح‌ا... است که در جان نسل ما هر روز فروزان‌تر می‌شود. ما باور داریم که برای احیای اسلام باید محرم را گرامی داشت. نسل‌های بعد هم در این باور، گوی سبقت را از ما می‌ربایند و ایمانشان به حقیقت روزافزون و امید‌آفرین است.

 

امسال هم که بوی محرم آمد، مردم ایران اسلامی خودجوش دست به پارچه نوشته و سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه‌ها و نقاط مختلف ورودی شهر و روستا کردند تا عشق و ارادت خاص خود را نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت بویژه حضرت ابا اعبدالحسین(ع) نشان دهند. در این میان بسیاری نیز به پویش «هر خانه یک حسینیه» پیوسته‌اند و خانه‌های خود را به حسینیه‌های کوچکی تبدیل کرده‌اند تا از منازل خود برای آنچه بر سرور و سالار شهیدان گذشته‌است نوحه سرایی کنند.

 

این روزها هر گوشه را که نگاه کنید پرچم عزای حسینی برافراشته شده و شهر به شهر سیاه‌پوش شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش شده است. هر‌یک از مردم به هر شکلی که توانسته‌اند و شرایط اجازه داده، ارادت خود را به سیدالشهدا (ع) به نمایش گذاشته‌اند؛ ماه محرم و عزاداری‌اش در تار و پود زندگی مردم ایران جا دارد و عنصری جدانشدنی از فرهنگ عمومی ماست.

 

امسال محرم را درحالی تجربه می‌کنیم که ویروس مرموز و منحوس کووید ۱۹، سایه وحشت و مرگ را بر عالم گسترانیده و قربانیان زیادی گرفته است. ممنوع شدن دسته روی عزاداران، لغو عزاداری های سنتی و ممنوع بودن عزاداری در فضای بسته از جمله دستورالعمل های ستاد کرونا برای پیشگیری از انتشار ویروس کروناست.

 

در مورد نذورات نیز در دستورالعمل ماه محرم آمده است: هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در همه استان ها ممنوع است.

 

اما یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که هر سال در ماه محرم رقم می‌خورد، نذورات بزرگ مردم و هیات مذهبی بود که در این روزها هر کسی به وسع خود در اطعام عزاداران می کوشید. حتی کسانی که توانایی اطعام نداشتند، با ریختن مشتی برنج در پلوی نذری یا تکه گوشتی در خورش، در نذر شریک می شدند ولی امسال به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، این نذورات شکل متفاوتی به خود گرفته است.

 

نذر بهانه برای عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع)

«اعظم قاسمی» سالهاست خود را مقید به انجام نذری محرم می دید، برکت سالانه خود و خانوده اش را از این سفره دارد، در گفتگو با خبرنگار شبستان می‌گوید: به یاد نمی آورم در این ۱۲سال حتی یکبار نذری محرم ندهم، خدا نیاورد آن روزی که نتوانم نذرم را ادا کنم.

 

نذرش را بهانه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع) می داند و در حالی که بغض گلویش را می‌گیرد، ادامه می‌دهد: سالها قبل که فرزند نوجوانم تصادف وحشتناکی کرد در یکی از همان شب های محرم در بیمارستان با گریه به حضرت علی اکبر(ع) جوان حضرت اباعبدالله (ع) توسل پیدا کردم و ایشان را نزد خدا واسطه قرار دادم و برای شفای پسرم نذر کردم تا در صورت بهبودی او، تا روزی که زنده ام هر سال دهه اول محرم صبحانه بین عزاداران حسینی پخش کنم.

 

وی تاکید می کند: اما امسال با توجه به شرایط ویژه همه گیری کرونا، قضیه فرق می کند. ما هم تنها کاری که از دستمان برمی‌آید این است که برای سلامتی مردم و رعایت مسائل بهداشتی در مناطق کم‌برخوردار شهر ماسک و مایع ضدعفونی کننده توزیع کنیم.

 

نذرهایی با رویکرد متفاوت

اگر چه هرساله در ماه محرم نذری‌های بسیاری در میان سوگواران حسینی پخش می‌شود؛ از ‌آش تا شیر و چای و خرما و... كه اغلب خوراكی هستند و گاهی در مناطق خاصی بیش از حد توزیع و حتی زمینه‌ای برای اسراف مهیا می‌شود‌. اما همیشه راه‌های دیگری هم برای نذركردن و ادای آن وجود دارد؛ نذرهایی با رویکرد متفاوت.

 

«محمد فتحی» از کسبه بازار است و هرسال دهه محرم در خانه اش غذای نذری می پزد و پخش می کند. امسال اما به نظرش با هرسال فرق دارد: «دیگر جلوی در خانه غذا پخش نمی کنم چون ممکن است مردم جمع شوند و خطری برایشان ایجاد شود. با این شرایط اگر امسال جای نذری های مرسوم، مواد غذایی خام، بسته های بهداشتی یا کمک تحصیلی به خانواده های نیازمند بدهیم کار پرثواب تری کرده ایم.

 

اگرچه اجاق بسیاری از هیات مذهبی امسال برای طبخ غذا خاموش است اما اجاق دل‌های مردم گرم‌تر از سال‌های قبل شده، به‌طوری که نذورات خود برای طبخ غذا را به سمت و سوی همدلی و گره‌گشایی از کار دیگران پیش برده اند و به پویش های کمک مومنانه و ایران همدل می پیوندند.

 

 با پویش «ایران همدل» از همدیگر گره گشایی کنیم

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی هم خبر از آغاز مرحله دوم پویش ایران همدل با شعار «از همدیگر گره گشایی کنیم» همزمان با سراسر کشور در استان می دهد و می گوید: از ابتدای ماه محرم طرح احسان حسینی نیز درخصوص توزیع بسته‌های حمایتی و تحصیلی آغاز شده است.

 

وی می افزاید: در راستای گام دوم پویش ایران همدل ۷۲ آشپزخانه طرح اطعام حسینی به یاد شهدای کربلا در ماه محرم راه اندازی شده است که هر روز ۷۲ دیگ غذا پخت و بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۰ هزار دانش آموز و دانشجو تحت حمایت این نهاد هستند، می گوید: همچنین تهیه بسته‌های حمایتی و تحصیلی با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و آموزش‌های مجازی بخصوص دانش آموزانی که قادر به خرید تبلت و گوشی نبوده اند با عنوان احسان حسینی انجام خواهد شد.

 

سلم آبادی از مردم خیر و نیک اندیش استان خواست در گام دوم رزمایش ایران همدل برای ادای نذرهای محرم  خود شرکت داشته باشند تا بار دیگر حماسه ای از جنس نوع دوستی خلق کنند.

 

وی به راه‌های کمک به طرح اطعام حسینی اشاره و خاطر نشان می کند: خیران و نیکوکاران می‌توانند با استفاده از روش‌های کمک غیر حضوری با شماره گیری کد دستوری #۰۵۶*۱*۸۸۷۷* یا واریز به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ بانک ملی شعبه دادگستری بیرجند و همچنین شماره حساب ۰۱۰۲۱۰۲۸۹۱۰۰۵کمک‌های خود را برای اطعام نیازمندان در ماه محرم و صفر در قالب اطعام و احسان حسینی اختصاص دهند.

 

مشارکت در طرح «آجر به آجر» فرصتی برای انجام نذرهای ماندگار

چه خوب است که کرونا فرصتی باشد تا اندک اندک این فرهنگ رواج یابد که هرکسی در حد توانش، مقداری از پول‌هایش را صرف یک امر عام‌المنفعه ماندگار مثل مدرسه سازی کند چرا که ساختن آینده‌ روشن برای هر جامعه‌ای نیازمند ارتقای زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آموزش و پرورش است. با توجه به بحران کمبود مدرسه و وضعیت نه چندان مطلوب تجهیزات آموزشی در استان خراسان جنوبی، مردم خیر و نیکوکار در این ایام محرم حسینی می‌توانند در طرح «آجر به آجر» برای ساخت مدرسه مشارکت کنند.

 

«محمود چاوشان» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در باره طرح مشارکت در مدرسه سازی می گوید: در این طرح افرادی که توانایی ساخت مدرسه به صورت کامل را ندارند، می‌توانند به هر میزان که توانایی دارند با دولت در تامین کلاس درس همکاری و مشارکت کنند.

 

به گفته وی در این طرح نوآورانه افراد به صورت جمعی می‌توانند هر کدام بخشی از ساخت مدرسه را تقبل کنند یا به حداقل ۳۰ درصد برسانند تا مشارکت ۷۰ درصدی دولت را در ادامه داشته باشد. اگر ۳۰ درصد ساخت یک مدرسه را خیرین برعهده بگیرند، طبق قانون مدرسه با اسم بانی نامگذاری می‌شود و امروز برای اجرای هرچه بهتر این طرح خود را موظف به کمک برای فرهنگ‌سازی این نوع از باقیات صالحات می‌دانیم.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۰ کلاس درس در سایت مساکن مهر سطح استان کمبود داریم که از این تعداد ۲۴۰ مورد مربوط به مساکن مهر شهرستان بیرجند و ۱۲۰ کلاس درس هم مربوط به مساکن مهر دیگر شهرستان ها است، ادامه می دهد: همچنین در شهرک های اقماری مانند حاجی آباد، امیرآباد، چهکند، شکراب، دستگرد، رقویه، منظریه و علی‌آباد نیز ۶۳ کلاس درس مورد نیاز است.

 

چاوشان می افزاید: تجهیز مدارس بخصوص مدارس مناطق کمتر برخوردار از دیگر محورهای طرح آجر به آجر است که خیرین و مردم می‌توانند در این زمینه هم وارد عمل شوند.

 

وی در پایان با اشاره به روش های مشارکت آحاد مردم در امر مقدس مدرسه سازی می‌گوید: برای این منظور مردم نیکوکار و حسینی استان می‌توانید کمک های نقدی خود را از طریق شماره حساب ۶۹۶۵۵۶۷۶/۶۴ به حساب مجتمع خیرین مدرسه سازی استان خراسان جنوبی و یا از طریق سامانه پرداخت آنلاین #۱۲۱۴*۳*۷۴۱ * را واریز کنند.

 

هرسال در ایام محرم دشمنان همجه‌های خود را برای کمرنگ‌تر کردن مراسمات ماه محرم وارد می‌کنند اما ما ملت امام حسین(ع) هستیم و  هیچ چیز نمی‌تواند محبت حسینی را از دل مسلمانان بیرون کند. امسال نیز شیوع بیماری کرونا را وسیله‌ای برای ایجاد هجمه‌ به این آیین‌ها انتخاب کردند و همچنان نیز در رسانه‌هایشان در تلاش برای کم شدن عشق حسینی در دل مسلمانان هستند. هرچه تبلیغات و تاکیدات آن‌ها در رسانه‌هایشان بیشتر می‌شود، شور و شعور حسینی نیز در بین مسلمانان موجب می‌شود که ضربه سخت تری به دشمنان وارد کنند.


امسال اگرچه همه‌گیری کووید19 عزاداری و نذورات به شیوه رایج را تغییر داده اما به نظر می‌رسد مردم عزادار خیلی خوب توانسته‌اند خود را با وضعیت جدید وقف داده و با وجود تمام محدودیت‌ها عشق و ارادت خود را به سیدالشهدا (ع) ابراز کنند.

 

 

 

کد خبر 964021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha