آرامگاه‌ها و بقاع متبرکه مظهر فرهنگ ایران زمین

بنای امامزاده احمد بن محمد باقر شهرستان سنقر کلیایی یکی از بنا های قدیمی این شهرستان می باشد که در خیابان اصلی شهر موسوم به سلمان فارسی و در مجاورت فرمانداری شهرستان سنقر واقع شده است.‏

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه - امام زاده احمد شهرستان سنقرو کلیایی با دارا بودن موقوفه های ارزشمند یکی از زیارتگاه های مقدسی است که از دوران سلجوقی تا دوران صفوی همواره مورد توجه بوده است .

 

بنای قدیمی که به جا مانده از عصر صفویه است و تعمیراتی در آن صورت گرفته  شامل ایوان، گنبد و حرم است. 

 

ایوان بقعه رو به جانب جنوب بوده و در طرفین آن دو گلدسته قدیمی داشته که این بنا یک بار در سال 1357 هـ .ش مرمت شد و ‏نقاشی های زیر گنبد، رنگ آمیزی مجدد گردید و همچنین در سال 1380 هـ . ش مورد تعمیرات وسیع قرار گرفت.‏

 تاریخ ساخت این بنا به زمانی دور تر از قاجار باز می گردد و بیانگر آن تاریخ ضریح چوبی است که به تاریخ 937 ه.ق است که به اعتقاد برخی از پژوهشگران، این تاریخ می تواند بازگو کننده ساخت و سازهای دوره صفوی باشد.

 

این بنا نخستین بار از سوی باستان شناسان در خرداد 1375توسط  دکتر غلامرضا معصومی مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت که به نقل از دکتر معصومی این بنا دارای نقوش بسیار زیبایی در طاق و زیر گنبد بودکه در مرمت های جدید و تغییر ساختاری در دهه های 90تا70 توسط سازمان های میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه تغییرات شگرفی بر کالبد منظری و ابنیه آن اجرا شده  که می توان در مقایسه تصاویر سال 1375 دکتر معصومی و تصاویر امروزی شاهد آن باشیم.
 

در میان موقوفات با ارزشمند امامزاده چند سنگ نوشته موجود است ، این سنگ نوشته و آثار موجود در امام زاده احمد شهرستان سنقر کلیایی به لحاظ قدمت دارای اهمیت بسزایی نسبت به باقی اسناد میباشد که در صحن مبارک این امام زاده حفظ و نگهداری می شود. این سنگ نوشته ها شامل دو زیارت نامه در ورودی امام زاده ویک سنگ نوشته مرقوم به خط کوفی،یک سنگ نوشته که در ذکر امام زاده شعر بسیار زیبایی بر آن حک شده است یک سنگ نوشته که در بردارنده احکام حکومتی و دولتی دوران قاجاریه است، یک آجر نوشته که به نام عمل استاد محمود ترکمن مزین شده است

میثم همتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در سال ۱۳۷۵ طبق طرح جامع امام زادگان آخرین بازسازی آرامگاه امام زاده احمد  انجام شده و طبق این طرح در نظر داریم ۵ هزار زمین در جوار امام زاده را به آن الحاق کنیم.

 

وی با اشاره به نقاشی و مرمت های داخل گنبد بیان کرد: نقاشی و مرمت منحصر به فرد داخل گنبد حاصل تلاش جلال فصیحی هنرمند مشهور سنقری است .

 

همتی از تکمیل و ساخت حسینیه و شبستان امام زاده بعد از ۶ سال خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۳ ساخت شبستان و حسینیه  امام زاده آغاز شده و اکنون نمای بیرونی آن نیمه تکمیل می باشد و مکان مناسبی برای برگزاری مراسمات ملی ، مذهبی است .

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سنقروکلیایی به اقدامات مراکز افق در شهرستان اشاره و تصریح کرد: شناسایی و بررسی مشکلات اجتماعی آحاد جامعه و سعی در رفع مشکلات یکی از اهداف مراکز افق می باشد که در راستای آن تلاش های فراوانی توسط هیات امنا و مدیر مرکز افق صورت گرفته است.

کد خبر 964363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha