ضرورت پیشگیری از برداشت بی رویه آب های زیرزمینی/ ذخیره سدهای استان قابل قبول است

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان با ارائه گزارشی از وضعیت سدهای استان گفت: اگر از مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی پیشگیری نکنیم شاید در سال های آینده با مشکل فرونشست زمین در کرمان مواجه بشویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی رشیدی، سه شنبه(۴ شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای کرمان تأمین آب چه از آب های زیرسطحی و یا به طور کلی و نیز حفظ حریم‌ رودخانه ها و کنترل مسیل ها را جهت تأمین آب شرب و کشاورزی بر عهده دارد؛ گفت: ۴ سد بزرگ بهره برداری شده در استان داریم.

 

 

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان این سدها را شامل سد جیرفت، سد نساء بم، سد سیرجان و سد شهید سلیمانی در بافت دانست که برای تأمین آب شرب، کشاورزی، آب محیط زیست و بخشی هم برای تأمین آب مورد نیاز صنعت است. 

 

 

وی از سد در حال ساخت قدرونیه برای افتتاح در هفته دولت و نیز سد شهیدان امیرتیموری تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در کنار این سدها، چندین پروژه آب رسانی به کرمان و شهرهای شمالی و پروژه آبرسانی از سد نسا به بم و بروات و اخیراً هم پروژه آبرسانی از سد جیرفت به جیرفت و عنبرآباد برای تأمین آب شرب و بهداشت را ابلاغ اجرایی گرفتیم.

 

 

رشیدی با افزودن اینکه بارندگی های خوبی در یکسال گذشته داشتیم به گونه ای که با میزان ۲۴۵ میلی متر در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده؛ گفت: در نتیجه این بارندگی ها بیش از ۹۵۰ تا یک میلیارد متر مکعب ورودی آب به سدها داشتیم و امروز ذخیره سدها قابل قبول و بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

 

 

وی با تصریح به این نکته که در کنار تأمین آب؛ کنترل مصرف و صرفه جویی در مصرف آب نیز حائز اهمیت و مورد توجه ویژه است؛ افزود: هدررفت آب با جدیت دنبال می شود و در خصوص طرح های احیا آب های زیرزمینی چند پروژه در دستور کار است که مهمترین این پروژه ها مسدود کردن چاه های غیر مجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز است.

 

 

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان ادامه داد: با مسدود کردن ۴ هزار و ۶۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در این دولت، ۱۸۱ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب شد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب هم از کنترل بهره برداری چاه هایی که اضافه برداشت داشتند به این مقدار افزوده و در مجموع ۳۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در این بخش داشتیم.

 

 

وی فعال بودن گشت های ایست بازرسی با ۴۲ گشت، بیش از ۴۵ خودرو و بیش از ۸۰ نفر نیروی انسانی در راستای حفظ منابع آبی، ۱۴ پروژه بزرگ در حال اجرا و بیش از ۱۶۰ کیلومتر لایرروبی رودخانه و ۱۳۲ هکتار رفع تصرفات در یکسال گذشته را مورد اشاره قرار داد و درباره بحث فرو نشست زمین توضیح داد: این مسئله از لحاظ فنی در دشت هایی که سطح آب فرو می رود رخ می دهد اما کرمان به لحاظ برداشت بی رویه آب های زیرزمینی در معرض این خطر است اما این اتفاقات را در شهر شاهد نبودیم.

 

 

رشیدی خاطرنشان کرد: اگر از مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی پیشگیری نکنیم این مشکل شاید در سالهای آینده بروز کند لذا وظیفه ما جلوگیری از برداشت های بی رویه آب های زیر زمینی است.

 
 

 

کد خبر 964675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha