۷۰ درصد درآمد منطقه آزاد اروند صرف پروژه‌‌های عمرانی می‌شود/ نیاز شهرستان‌های آبادان و خرمشهر احداث زیرساخت‌های اساسی

زمانی با بیان اینکه ۷۰ درصد درآمد منطقه آزاد اروند هزینه پروژه‌‌های عمرانی و ۳۰ درصد دیگر نیز صرف هزینه‌های جاری می‌شود گفت: برای احداث زیرساخت فاضلاب بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند: «اسماعیل زمانی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در دشت کربلا و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، به مناسبت هفته دولت طی مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم:

 

دلیل دوگانگی مدیریتی در محدوده منطقه آزاد اروند چیست؟

 

زمانی: این موضوعی است که در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ماده 27 پیش‌بینی شده و اخیرا نیز در برنامه ششم توسعه احکام دائمی ماده 64 بر این موضوع تأکید شده که مدیریت مناطق آزاد به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی منطقه است و سایر دستگاه‌ها نیز باید اختیارات و مدیریت‌های خود را تحت نظارت و مدیریت این مناطق به انجام برسانند.

در بحث حاکمیتی مناطق آزاد دستگاه‌های اجرایی و در رأس آنها وزرا باید اختیارات خود را به این سازمان‌ها تفویض کنند، به‌عنوان مثال ادارات و ارگان‌ها باید مدیران خود را با هماهنگی سازمان منطقه آزاد منصوب کنند، چراکه این جزء احکام دائمی و قوانین مناطق آزاد است.

متاسفانه در منطقه آزاد اروند که از قبل ادارات و سازمان‌های زیادی وجود داشته و در حال فعالیت هستند، نوع مدیریت‌شان به شکل سنتی بر اساس قوانین غیر از منطقه آزاد است؛ از این رو به‌دلیل آنکه ادارات به آن نوع از مدیریت عادت کرده‌اند امروز در این منطقه ما  مرحله گذار را  تجربه می‌کنیم.

این مرحله برای مسئولان ملی خیلی ملموس نیست، ما نیز چندان تجربه مهمی در این زمینه نداریم، بعضی مناطق آزاد مثل کیش و قشم ساختار اداری‌شان به تبع منطقه آزاد به‌وجود آمد و پیش از آن اداراتی در این مناطق وجود نداشت از همین رو همه خدمات را منطقه آزاد ارائه می‌دهد، این مناطق دارای جمعیت محدودی بودند و زیر نظر بخشداری‌ها اداره می‌شدند و امروز که منطقه آزاد کیش به شکل بسیار خوبی برای کشور ایجاد شده، سازمان‌های تابعه‌اش با خودش شکل گرفتند. لذا مشکل ناهماهنگی در آنجا وجود ندارد و حاکمیت با سازمان منطقه آزاد کیش است.

 

علت این دوگانگی در شهرهای آبادان و خرمشهر چیست؟

 

زمانی: بافت و اداره شهرهای آبادان و خرمشهر که هر کدام دارای سابقه تاریخی هستند از دیگر مناطق آزاد متفاوت است، شرایط منطقه آزاد اروند با سایر مناطق آزاد کشور بسیار متفاوت است؛ آبادان و خرمشهر با دو فرمانداری ویژه و نزدیک به 110 اداره که پیش از این کارشان را بر اساس سیستم  مشخص خود انجام می‌دادند، طبیعی بود که با  روی کارآمدن سازمان منطقه آزاد واکنش نشان دهند.

این کار سختی است اما باید یک مرحله گذار برای آن تعریف کنیم که متأسفانه تا امروز کمی به درازا کشیده است؛ مسئولان ملی در این مورد نسبت به ما مسئولیت بیشتری دارند و باید کمک کنند تا  از این مرحله عبور کنیم، این را هم نباید فراموش کرد همیشه جریانات سنتی در مقابل جریانات جدید مقاومت می‌کنند که امری طبیعی است باید دوران گذار را کمتر کرد تا آسیب هم کمتر شود. در این منطقه 30 درصد درآمد برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود و 70 ‌درصد دیگر در پروژه‌های عمرانی هزینه صورت می‌گیرد.

 

چرا در بحث فاضلاب همچنان شهرهای آبادان و خرمشهر با مشکل جدی مواجه هستند؟

 

زمانی: نیاز شهرستان‌های آبادان و خرمشهر احداث زیرساخت‌های اساسی است و در بخش آب و فاضلاب به دلیل شرایط جغرافیایی و نداشتن شیب بیش از 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث زیرساخت در این بخش مورد نیاز است، این میزان اعتبار از درآمد منطقه آزاد اروند از ابتدای تاسیس آن تاکنون بیشتر است.

 

در خصوص معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در منطفه آزاد اروند توضیح دهید.

 

زمانی: معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای ورود کالای صنایع و واحدهای تولیدی در کل شهرهای آبادان و خرمشهر از مزیت‌های منطقه آزاد اروند است که برای گرفتن معافیت‌های گمرکی رایزنی‌های زیادی با گمرک جمهوری اسلامی انجام شد، با این شرط که کل منطقه حصارکشی و گمرک در مبادی ورودی شهرهای آبادان و خرمشهر مستقر شود.

هزینه ماهیانه استقرار گمرک در منطقه آزاد اروند 25 میلیارد ریال است که این میزان هزینه بابت استقرار نیروهای گمرکی در منطقه است. منطقه آزاد اروند محدوده گمرکی است و هر کالایی وارد این محدوده شود قاچاق نیست ولی متاسفانه تاکنون ما نتوانستیم ورود کالا به منطقه آزاد اروند را اعمال کنیم.

 

ورود گردشگر خارجی به مطنقه آزاد اروند آن هم بدون اخذ روادید چه مزایایی برای ساکنان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر داشته است؟

 

زمانی: یکی دیگر از مزیت‌های منطقه آزاد اروند ورود اتباع خارجی بدون روادید به شهرهای آبادان و خرمشهر است؛ از آذرماه سال 96 تا اسفند 98 بیش از 4.5 میلیون گردشگر خارجی که 95 درصد آنها عراقی بودند به منطقه آزاد اروند وارد شدند، ورود گردشگران خارجی به این منطقه ضمن ارزآوری بیش از 10 هزار فرصت شغلی برای اهالی آبادان و خرمشهر ایجاد کرده است.

با ورود گردشگران خارجی به این منطقه صادرات یک میلیارد دلاری کالای مسافری انجام شده که این کالاها عمدتا تولیدات داخلی منطقه بوده که توسط گردشگران خارجی به‌صورت مسافری صادر و برای این دو شهر ارز آوری شده است.

 

سه محور توسعه منطقه آزاد اروند چیست؟

 

زمانی: سه محور توسعه تجارت، ترانزیت و گردشگری منطقه آزاد اروند است که بر اساس نوع کسب و کار منطقه سه محور توسعه شامل توسعه تجارت و ترانزیت برای اتصال کریدور شرق به غرب در حوزه آسیا و قسمتی از جاده ابریشم و محور توسعه گردشگری و صنعت تعریف شده است.

بیش از 50 شرکت مشاوره در حوزه‌های مختلف شهرسازی و ساماندهی معابر، آب و فاضلاب و ... در منطقه آزاد فعالیت دارند.

 

کد خبر 964831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha