ائمه جماعات کانال مسجد راه اندازی کنند/ ضرورت افزایش کمی و کیفی سریال های دینی

خوش ساروی گفت: صدا و سیما با دعوت از کارشناسان خبره و ارتقای کمی و کیفی فیلم های دینی و ائمه جماعات با استفاده از فضای مجازی باید خلا موجود درپی تعطیلی مراسم های دینی را جبران کنند.

خبرگزاری شبستان، مریم داوری- سرویس فرهنگی:شیوع بیماری کرونا در جهان باعث تغییر سبک زندگی مردم و تعطیلی بسیاری از برنامه های فرهنگی و اجتماعی و مراسم دینی شده است.تعطیلی محافل مذهبی جمعی می تواند با قطع ارتباط مردم با اماکن مذهبی همچون مساجد و زیارتگاه ها به باورهای دینی آسیب بزند. عبادت، نیایش ، رفتن به زیارتگاه ها و شرکت در مراسم دینی جمعی همواره یکی از نیازهای انسان بوده است. در شرایط فعلی اضطراب مردم به خاطر ترس از ابتلای خود و عزیزان شان به بیماری کرونا افزایش یافته است و از طرفی زیارتگاه ها و مساجد تعطیل و نیمه تعطیل شده اند. در چنین شرایطی روحانیون ، مسئولان فرهنگی و اهالی قلم باید برای جبران خلا موجود اقدامات و برنامه های لازم را داشته باشند. بدین منظور گفتگویی با «طاهر خوش ساروی» از فعالان مذهبی و فرهنگی ترتیب دادیم. وی از پژوهشگران و نویسندگانی است که سالهاست در حوزه دین قلم می زند. «کودکان کربلا»، «امامزاده یحیی(ع)، ستاره درخشان ساری«، «ملا مجدالدین، سفیر مهربان»، «امامزاده عباس(ع)، نگین شهر ساری»،« امام رضا(ع) از ولادت تا شهادت»  و « قضاوت های امیرالمومنین (ع)» از جمله کتابهایی است که این نویسنده به رشته تحریر در آورده است. متن این گفتگو بدین شرح است:

 

 

نقش رسانه ها در شرایطی که محافل مذهبی به خاطر شیوع کرونا تعطیل شده و نیمه تعطیل است، چیست؟ 

 رسانه ها به خصوص صدا و سیما باید در زمینه مسایل دینی، تبلیغات و برنامه های منظمی داشته باشند تا مردم را به سمت دین و معنویت سوق دهند. مقام معظم رهبری در همان اوایل شیوع بیماری کرونا مردم را به قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه ترغیب کردند و با این توصیه نشان دادند که در این شرایط باید پیوند عمیق تری با خداوند متعال برقرار کنیم.

 

 

صدا و سیما برای جبران تعطیلی مراسم مذهبی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

صدا و سیما در چنین شرایطی باید برنامه های مفید و ثمربخشی در حوزه دینی در نظر بگیرد به خصوص برای گروه سنی کودک و نوجوان که فراغت بیشتری دارند. صدا و سیما می تواند از پزشکان دعوت کند و برنامه ای ترتیب دهد که 10 دقیقه قبل از پخش فیلم ها و سریال ها و یا بین آنها صحبت های پزشکان در مورد کرونا پخش شود. این مسئله بسیار در سلامت جامعه اثرگذار خواهد بود. از طرف دیگر صدا و سیما باید از کارشناسان مذهبی دعوت به عمل آورد تا به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی سخنرانی داشته باشند. در شرایطی که محافل مذهبی و بسیاری از برنامه های مساجد به خاطر کرونا تعطیل شده است،کمیت و کیفیت برنامه های دینی باید در رادیو و تلویزیون  افزایش یابد.

 

 

آیا تاکنون عملکرد صدا و سیما در شرایط کرونا رضایت بخش بوده است؟

تاکنون صدا و سیما در شرایط کرونا عملکرد قابل قبولی داشته است. به عنوان مثال صدا و سیما در شب های قدر پوشش خوبی از مراسم های مذهبی داشت و مردم را در حال و هوای معنوی قرار داد. نکته ای که باید به آن توجه شود، ساخت فیلم و سریال ها با رویکرد دینی است کمیت و کیفیت اینگونه سریال ها باید افزایش یابد. صدا و سیما از طرفی باید آگاهی مردم را در زمینه کرونا افزایش دهد و از سوی دیگر تبلیغات دینی داشته باشد.

 

 

فضای مجازی تا چه اندازه می تواند در پر کردن خلا موجود موثر باشد؟

در شرایط فعلی باید استفاده بهینه ای از فضای مجازی داشته باشیم. در حقیقت باید فضای مجازی را فرصتی برای اطلاع رسانی و آگاهی مردم در زمینه های فرهنگی، مذهبی و بهداشتی بدانیم. امامان جماعت با توجه به تعطیلی مراسم های مذهبی باید کانال مسجد درست کنند و نمازگزاران را عضو آن کنند و از طریق آن کانال اطلاع رسان دینی داشته باشند و به مناسبت های مذهبی مطالب مربوطه را در کانال قرار دهند. با این کار تا حدودی خلا تعطیلی مراسم مذهبی در مساجد جبران می شود.

 

 

وظیفه نویسندگان در شرایط فعلی چیست؟

نویسندگان و شاعران و در کل اهالی قلم می توانند مردم را در زمینه های مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی آگاه کنند. این عزیزان می توانند از طریق فضای مجازی و روزنامه ها اطلاعات مردم را در زمینه های مختلف افزایش دهند.

 

 

آیا شما هم به عنوان نویسنده برای جبران خلا برنامه های فرهنگی و مذهبی اقدامی انجام دادید؟

بله. در حد توانم سعی کردم و می کنم که خدمتی به مردم داشته باشم.در ایام عید کانالی داشتم که شرح دعاهای صحیفه سجادیه را در آن به زبان بسیار ساده و روان می گذاشتم. اسم کانال «بر بال صحیفه» بود و بسیاری از اساتید حوزه و دانشگاه عضو آن بودند و استقبال کردند. در ماه مبارک رمضان کانال دیگری راه اندازی کردم در مورد تبیین و تشریح دعاهای ماه مبارک رمضان به زبان ساده. برای ماه محرم نیز کانالی راه اندازی کردم و مطالبی در مورد حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش و اتفاقاتی که در این ماه رخ داده است را قرار می دهم.

 

کد خبر 964941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha