کاهش ۱۰ درصدی تصادفات شهری/ فقر تجهیزات هوشمند کنترل  ترافیک در گیلان

طالبی از کاهش ۱۰ درصدی تصادفات شهری خبر داد و گفت: در گیلان در فقر مطلق دوربین‌ها و تجهیزات الکترونیک کنترل ترافیک هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «امیر طالبی رحیم آبادی» امروز (چهارشنبه، ۵ شهریور) در نشست با اصحاب رسانه در محل اداره راهنمایی و رانندگی گیلان‌ با تشریح تصادفات پنج ماه سال جاری با توجه به گردشگرپذیر بودن این استان گفت: گیلان با ۱۴ هزار کیلومتر مساحت و ۱۷۷ نفر تراکم از استان های مسافرپذیر کشور است که همین تراکم از چالش های اساسی در وقوع تصادفات است.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان جمعیت سالمند استان را از دیگر چالش‌های حوزه ترافیک به دلیل کند بودن واکنش‌ها و عکس العمل‌ها در برابر وقایع دانست و افزود: افراد بالای ۶۰ سال در حوزه عابر پیاده بیشترین آسیب را می‌بینند.


وی به کاهش تصادفات در سال ۹۸ نسبت به روند افزایشی قبل از آن اشاره و اعلام کرد: برای اولین بار شاهد کاهش ۱۰ درصدی تصادفات شهری استان بودیم که این روند در پنج ماهه امسال نیز تداوم داشته است.

 

*۴۸ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند

طالبی ادامه داد: تا پایان مرداد ماه سال جاری تصادفات منجر به فوت ۲۷درصد کاهش داشته است.


وی با بیان اینکه متاسفانه ۴۸ نفر جان خود را از دست داده اند اظهارداشت: از این تعداد ۱۱ نفر غیربومی و مابقی بومی هستند ضمن اینکه ۲۶ نفر عابرپیاده بودند که با۵۴ درصد کل فوتی‌ها، بیشترین تعداد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات را دارند.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: موتور سواران در رتبه دوم تصادفات فوتی قرار دارند.


وی با بیان اینکه در مجموع تصادفات ۴۵درصد کاهش داشتیم گفت: در تصادفات منجر به جرح ۲۵ درصد کاهش و در تصادفات خسارتی ۴۸ درصد کاهش را شاهد بودیم.


طالبی با بیان اینکه آخر هفته ورودی و خروجی استان متراکم و تصادفات بیشتر است اعلام کرد: در وضعیت بارندگی تعداد تصادفات ۲ برابر روزهای عادی است.


وی با اعلام اینکه افراد ۶۰ تا ۸۰ سال ۴۲ درصد از ۴۸ درصد فوتی‌های تصادفات را تشکیل می دهند اذعان کرد: عدم توجه به جلو ۳۷ درصد، عدم رعایت حق تقدم ۲۴درصد و تغییر ناگهانی مسیر ۶ درصد علل وقوع تصادفات را موجب می شوند.

 

*فقر تجهیزات هوشمند ترافیکی در کلانشهر رشت

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در ادامه به معضل ترافیک در رشت و جمعیت شناور آن اشاره کرد و افزود: تنوع و تعدد رفتارها، بار ترافیکی را به شهر رشت که به لحاظ زیرساخت های ترافیکی در فقر به‌سر می برد، تحمیل کرده است.


وی از برخورد جدی پلیس با متخلفان حوزه ترافیک خبر داد و عنوان داشت: در پنج ماهه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در اعمال قانون ۶۶ درصد افزایش داشتیم.


طالبی با ابراز تاسف از فقر تجهیزات هوشمند ترافیکی در کلانشهر رشت و نصب تنها سه دوربین هوشمند در این شهر گفت: مدیریت شهری رشت هنوز به حضور فیزیکی پلیس در خیابان های شهر متکی است در حالیکه باید این تفکر سنتی از بین رفته و شهر با تجهیزات الکترونیکی و دوربین های هوشمند اداره شود.


وی با بیان اینکه شهری به مانند یزد از بالغ بر ۳۰۰ دوربین هوشمند ثبت تخلفات برخوردار است اظهارداشت: در گیلان در فقر مطلق دوربین‌ها و تجهیزات الکترونیک هستیم، درحالیکه به تعداد تقاطع‌های شهر نیرو نداریم و ابن اعمال قانون تنش ایجاد می کند.


طالبی با اشاره به پل های عابر پیاده و انتقاد از عدم وجود یک پل عابرپیاده مکانیزه اذعان کرد: این درحالی است که رشت دارای حدود ۳۴ پل عابرپیاده است اما فاقد آسانسور بوده و یا فعال نیستند.

 

وی با بیان اینکه چراغ هوشمند عابرپیاده با رنگ سبز در این شهر مشاهده نمی‌شود یادآور شد: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی رشت مربوط به دهه ۶۰ بوده و هوشمند نیستند و در این شرایط پلیس با حداقل امکانات مدیریت هوشمند ترافیکی عمل می‌کند و تنها ابزار ما برگ جریمه است.

 

*شدید برخورد با متخلفان در ماه محرم

طالبی از تشدید اعمال قانون برای رانندگان پرخطر به ویژه در دهه اول محرم و شهریور خبر داد و بیان داشت: رانندگانی که رفتار پرخطر دارند، وسیله نقلیه آنها به مدت ۷۲ ساعت توقیف می‌شود تا مردم از ترافیک ایمن‌تری برخوردار شوند.


وی با تاکید بر رعایت شئونات اسلامی به ویژه در ایام ماه محرم به اجرای طرح ناظر در برخورد با بدحجابی در خودروها اشاره کرد و از عموم مردم و مسافران خواست تا با رعایت حرمت این ماه نسبت به حفظ عفاف و حجاب خود اهتمام ورزند.

 




کد خبر 965037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha