رونق روضه‌های خانگی به همت بچه‌های مسجد/ هر خانه یک حسینیه شد

محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم اقدام به برپایی روضه‌های خانگی کردند و هر خانه یک حسینیه شد.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: وقتی ویروس کرونا وارد کشور شد، همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و زندگی شکل دیگری به خود گرفت، به همین دلیل کسب و کارها تعطیل شد یا اینکه از رونق افتاد، اما برای عاشقان اهل بیت(ع) هیچ چیز سخت‌تر از این نبود که هیئت تعطیل و یا محدود شود و دیگر نتوانند مثل قدیم دور هم جمع شوند و عرض ارادت به اهل بیت کنند.

 

اگرچه محرم امسال با سال‌های گذشته فرق دارد اما همه‌ تفاوت‌هایش هم بد نیست، گرچه امسال دسته‌های عزاداری، نذری‌پزان و ایستگاه‌های صلواتی جمع شده است و نمی‌توان زیر سقف عزاداری کرد اما محبت امام حسین(ع) توانسته دل‌ها را بیش از سال‌های گذشته به یکدیگر نزدیک کند.

 

همچنین طرح حضور روحانیون و مادحین در منازل یکی از اقدامات ابتکاری بود که در ایام محرم امسال و با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا انجام شد و استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

 

بر اساس این طرح، با درخواست مردم، روحانیون برای برگزاری روضه در منازل شهروندان حضور می‌یابند و با جمعیت محدود و تنها با حضور اعضای خانواده مجلس روضه برگزار می‌شود.

 

 

* برگزاری روضه‌های خانگی در کوچه‌ها نماد تعظیم شعائر الهی است

حجت‌الاسلام «علی شایان» با بیان اینکه برگزاری روضه‌های خانگی و مجالس حسینی(ع) در خانه ریشه در زمان اهل بیت(ع)، امام صادق(ع) و دیگر ائمه دارد اظهار کرد: زمان آیت الله عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم که رضاخان روضه‌ها و مجالس حسینی را تعطیل کرده بود عده‌ای به آیت الله حائری عرض کردند اینقدر غصه نخورید برگزاری این مجالس که واجب نبوده بلکه مستحب است، آیت الله حائری یزدی در مقام پاسخ فرمودند بله این مستحب است منتهی مستحبی که هزاران واجب شرعی و ضروریات دینی در آن بیان می شود.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ افزود: امسال هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجالس خانگی در کوچه‌ها و محله‌ها و محیط‌های سرباز وغیر مسقف با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود تا هم معارف انسان‌ساز حسینی که ریشه در قرآن و عترت دارد و در واقع ثقلین است انتشار یابد و هم خدای نخواسته سلامت افراد مورد خطر قرار نگیرد.

 

وی گفت: برگزاری روضه‌های خانگی آن هم در کوچه‌ها و محله‌ها نماد هم بستگی و تعاون بین مردم و صمیمیت آنان در راستای تعظیم شعائر الهی است.

 

حجت‌الاسلام شایان تصریح کرد: در این مجالس معارف عمیق و دقیق دینی در محله‌های مختلف بیان می‌شود که بسیار انسان ساز و مهم است و تاثیرات اجتماعی شگرفی در ایجاد روحیه همدلی و کمک به فقرا و صله رحم و دیدن و مطلع شدن از احوال یکدیگر دارد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ با بیان اینکه این مجالس نسل به نسل گردیده و با همت پیشینیان دائر شده و به عنوان میراثی ماندگار به ما رسیده است خاطرنشان کرد: قدردانی این سنت قطعا مصداق آیه قرآنی ومن یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب است.

 

 

* برپایی روضه‌های خانگی باعث تقویت روابط اهالی محل و خانواده می‌شود

یکی از خادمان مسجدی که نمی‌خواهد نامش بر سر زبان‌ها بیفتد و بانی برگزاری مجالس روضه خانگی است اظهارکرد: روضه‌های خانگی یکی از آیین‌های قدیمی مرتبط با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان است.

 

وی با بیان اینکه اگرچه این آیین به دست فراموشی سپرده شده بود اما ویروس کرونا سبب شد تا دوباره این سنت به رونق بیفتد افزود: روضه‌های خانگی از قدیم‌الایام یکی از بابرکت‌ترین و بی‌ریاترین جلسات روضه بوده که عموماً بزرگان حوزه ستایشگری آن را تجریه کرده‌اند.

 

این خادم مسجدی گفت: از مزایای روضه خانگی این است که خرج آنچنانی ندارد و مداح بدون میکروفون و سیستم صوت قوی و نصب یک پرچم می‌تواند روضه‌خوانی کند.

 

وی با اشاره به اینکه در روضه‌های خانگی اصراری به حضور جمعیت زیاد نیست تصریح کرد: برپایی اینگونه روضه‌ها باعث تقویت روابط اهالی محل و خانواده می‌شود، اتفاقی که گسست آن در جامعه امروزی بیش از پیش دیده می‌شود.

 

گفتنی است، اکثر مردم اقدام به برپایی روضه‌های خانگی در محله، کوچه و یا خانه‌های خود کردند و تعداد کمی از مردم را دعوت به عزاداری برای سیدوسالار شهیدان امام حسین(ع) می‌کنند تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

 

کد خبر 965289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha