ثبت سه اثر تاریخی شیروان در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: سه اثر تاریخی شهرستان شیروان در فهرست آثار ملی ثبت شد و بدین ترتیب مجموع آثار ثبت شده این شهرستان به ۶۹ اثر رسید.

«علی مستوفیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: خانه فرهنگی تاریخی پرهیزگار در روستای کهنه اوغاز با شماره ۵۳، خانه هاشمی در روستای دوین با شماره ۶۰ و آب انبار شهر زیارت با شماره ۵۶ ثبت ملی شد.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: قدمت خانه پرهیزگار و هاشمی مربوط به اوایل دوره پهلوی و آب انبار شهر زیارت ۱۲۰ سال پیش برای تامین آب شرب اهالی روستا و مردم احداث شده بود که در عملیات اجرای طرح هادی، در ورودی با یک پلکان دسترسی به مخزن آب به ارتفاع چهارمتر تخریب شده است.

 

مستوفیان عنوان کرد: آب انبار شهر زیارت در محوطه مدرسه خاکشور قرار دارد و همچنین خانه فرهنگی تاریخی پرهیزگار با توجه به نقش اژدها در ورودی آن معروف به خانه اژدها است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مالکیت خصوصی خانه فرهنگی تاریخی هاشمی و پرهیزگار، این اداره کل فقط به آنان مشاوره می دهد و احیا آن بر اساس تصمیم مالکان است.

 

مستوفیان افزود: هم اکنون این شهرستان، ۶۹ آثار ثبت شده دارد که از این تعداد ۱۷ مورد بنا، هفت اثر طبیعی و ۴۵ اثر تپه و محوطه است.

 

وی با بیان اينكه آثار گذشتگان بسيار با ارزش است، تاكيد كرد: مردم بايد نسبت به اهميت حفظ آثار و حفاظت از آن آگاهي بيشتري پيدا كنند.

 

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهارداشت: آثار تاریخی و به جای مانده از مردمان گذشته در حقیقت جزو نهادها و عناصر فرهنگی کشورها است که بی توجهی به آن، رخوت، از هم گسیتخگی و در نهایت نابودی فرهنگی و تاریخی جوامع  بشری را به دنبال دارد؛ بر همین مبنا حفظ و حراست  از آثار تاریخی ملموس و غیرملموس در اولویت سیاستگذاری های فرهنگی و حتی اقتصادی کشورها قرار دارد.

کد خبر 965357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha