لزوم  آگاهی بخشیدن به مردم توسط سخنرانان مراسم‌های ماه محرم

ماه محرم و روزهای شهادت امام حسین (ع) بهترین فرصت برای آگاهی بخشیدن به مردم نسبت به وقایع دینی و سیاسی است که در این میان نقش سخنرانان بسیار پررنگ بوده و باید خود را مسلح به سلاح تقوا و علم نوین کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: ماه محرم در طول تاریخ اسلامی و حتی پیش از اسلام از جمله ماه‌های بسیار بزرگی به شمار می‌رفت، اما این اهمیت با شهادت سرور جوانان اهل بهشت در تاریخ دهم محرم‌الحرام سال 61 هجری قمری دوچندان شد.

 

در طول سال‌های پس از شهادت امام حسین (ع) همواره ماه محرم از جمله زمان‌هایی بوده که بزرگان جهان تشیع و داعیه‌داران اسلام ناب محمدی همواره مسلمانان را علیه حکومت‌های جبار هشدار می‌دادند و از روزهای شهادت سرور شهیدان اهل بهشت برای آگاهی مردم نهایت استفاده را می‌کردند و همانگونه که در تاریخ نیز ذکر شده قیام‌های مختلفی پس از شهادت امام حسین (ع) در ماه محرم برای انتقام خون این شهید بزرگ صورت گرفت.

 

بنابراین ماه محرم و روزهای شهادت امام حسین (ع) بهترین فرصت برای آگاهی بخشیدن به مردم نسبت به وقایع دینی و سیاسی خود است، امروزه نیز ماه محرم میان مسلمانان به‌ویژه شیعیان جایگاه بسیار مهی دارد.

 

ماه محرم بهترین فرصت برای تبین مطالبات عمومی جامعه

امام جمعه موقت ویس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: ماه محرم فرصت بسیار متنوعی را در اختیار مسلمانان قرار به‌ویژه شیعیان قرار داده است، یکی از این فرصت‌ها ارتباط نزدیک عزاداران حسینی در مواکب و هیئت‌ها است و این نشان از همبستگی اجتماعی تشیع دارد.

 

«حجت‌الاسلام علی فدیعمی» افزود: ماه محرم بهترین فرصت برای تبین اهداف اسلام ناب محمدی است، به گونه ای که از فرصت عزاداری و مشکی پوشیدن زنان و مدران در عزای امام حسین (ع) ابعاد مختلف حجاب اسلامی را معرفی و در جامعه نهادینه کرد.

 

وی با بیان اینکه از ظرفیت ماه محرم می‌توانیم حتی در معماری بهره‌مند شد اضافه کرد: امروزه در میان مردم شیعه به‌ویژه مردم خوزستان شاهد آن هستیم که در خانه خود یک حسینه بنا کرده‌اند و این نشان از آن دارد که امام حسین (ع) می‌تواند در ظرفیت‌های مختلف فرهنگی را در اختیار همه جامعه قرار دهد.

 

امام جمعه موقت ویس با اشاره به اینکه امام حسین (ع) یک مطالبه دینی را نه از شخص بلکه از جامعه اسلامی مطالبه کرد اذعان داشت: در نهاد همه شیعیان یک امام حسین (ع) مطالبه‌گر وجود دارد، اما در ابتدا باید آنگونه خوب و موفق در زمینه‌های خودسازی عمل کنیم تا بتوانیم ان روح امام حسین (ع) را در خود بدمیم.

 

وی ابراز کرد: مطالبه باید برای جامعه باشد، وقتی مطالبه‌ها هویت جامعه را به خود گرفت قطعا نتایج بسیاری را برای همه مردم در پی خواهد داشت و ماه محرم بهترین فرصت برای تبیین مطالبات عمومی جامعه  و آگاهی بخشیدن به مردم است.

 

جایگاه ویژه سخنرانان در  انتقال مفاهیم دینی

همچنین مدیر آموزش حوزه های علمیه خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز عنوان کرد: سخنران و خطبا در تاریخ اسلامی جایگاه بسیار مهمی را دارا هستند و این جایگاه تا جایی می‌رود که از این افراد برای رساندن مفاهیم دینی به مردم بهره می‌بردند.

 

«حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی‌زاده» ادامه داد: سخنرانان چه از جهت مثبت و چه از جهت منفی می‌توانند تاثیرات بسیاری را بر جامعه داشته باشند، همانگونه که در تاریخ می‌خوانیم در واقعه عاشورا سخنرانان و خطیبان توانان از هر دولشکرگاه نقش بسیار ویژه‌ای داشتند که همان سبب جذب افراد بسیاری چه به لشکر امام (ع) و چه به لشکر کفر شد.

 

وی با بیان اینکه سخنرانان بزرگ می‌توانند جریان‌ساز جامعه باشند تصریح کرد: آنچه که امروز سخنران روحانی و درس خواند در حوزه‌های علمیه وجود دارند برای انتقال صحیح مفاهیم دینی از آنها بهره می‌برند، اما در شرایط کنونی سخنرانان و مداحان نقش بسیار ویژه‌ای در کاهش ابتلا به ویروس کرونا را دارند.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌زاده بیان کرد: پس از  سخنان مقام معظم رهبری در باره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری و پیروی از دستورات ستاد مقابله با کرونا شاهد آن بودیم که بسیاری از مداحان و سخنرانان از این روش پیروی کرده و همان باعث ایجاد یک همه‌گیری در رعایت دستورالعمل‌ها شد.

 

وی در پایان یاد آور شد: عالم، فاضل، خوش برخورد و بهره‌مندی از علوم ناب و جدید می‌تواند از ویژگی‌های یک خطب توانان باشد.

 

بنابراین ماه محرم همواره بهترین فرصت‌ها را در اختیار شیعیان قرار داده تا مفاهیم حقه تشیع را به جهانیان معرفی کنند، در این میان نقش سخنرانان بسیار پررنگ است که بایدخود را مسلح به سلاح تقوا و علم نوین کرده تا برابر شبه‌های دشمنان ثابت‌قدم بمانند این در حالی است که ابتدا باید آگاهی مردم جامعه نسبت به وظایف خود افزایش یابد.

 

کد خبر 965591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha