خدا محوری از اصلی ترین ویژگی های اصحاب امام حسین (ع)بود

حجت الاسلام اکبر افشارمنش گفت: خدا محوری یکی از اصلی ترین ویژگی های اصحاب امام حسین علیه السلام بود و در سراسر صحنه کربلا شعار رضی الله موج می‌زند.

حجت الاسلام «اکبر افشارمنش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورا حسینی، گفت: عاشورا مدرسه بزرگ تربیتی است که محدود به زمان خاصی نیست مدرسه ای که آموزگارنش فقط اهل علم نبوده بلکه اهل علم و عمل بودند مدرسه ای که فارغ التحصیلان آن کارنامه خود را با خون امضا کردند.

 امام جمعه شهرستان کهنوج اضافه کرد: مدرسه ای که برای پذیرش دانش آموز شرط خاصی ندارد فقط اراده می خواهد گناه کار، مومن درجه یک، عارف، جوان و پیر را می پذیرد.

وی با اشاره به ویژگی های اصحاب سید الشهدا علیه السلام، ابراز کرد: خدا محوری یکی از اصلی ترین ویژگی های اصحاب امام حسین علیه السلام بود و در سراسر صحنه کربلا شعار رضی الله موج می‌زد.

حجت الاسلام افشارمنش تاکید کرد: خدا محوری و معنویت یاران آن حضرت در شب عاشورا جلوه خاصی به خود گرفت به گونه ای که صدای راز و نیاز و تلاوت قرآن آنها در خیمه ها پیچیده بود.

امام جمعه کهنوج عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی های یاران امام حسین علیه السلام ولایتمداری بود، یاران سید الشهدا ولایت مداری خود را به روشنی به نمایش گذاشتند و با آن که امام بیعت خویش را از آنان برداشته بود اما آنان با وفا داری در صحنه ماندند و عهد خویش را نشکستند.

وی ادامه داد: سومین ویژگی یاران آن حضرت، ایثار به معنای فداکاری و تقدم دیگران بر خود بود و در کربلا ایثار و فداکاری به اوج خود رسید.

حجت الاسلام افشارمنش اظهار کرد: تا مادامی که اصحاب امام حسین علیه السلام زنده بودند به احترام خاندان نبوت نگذاشتند کسی از از بنی هاشم به میدان برود تا بنی هاشم نیز زنده بودند اجازه ندادند گزندی به آن حضرت برسد و امام نیز جان خویش را فدای دین کرد.

امام جمعه کهنوج بیان کرد: ویژگی چهارم یاران امام حسین علیه السلام بصیرت است و یاران امام حق را از باطل به خوبی تشخیص داده بودند در حالی که ابن عباس ها و عبد الله عمر ها متحیر بودند اما آنها راه را تشخیص داده و از سید الشهدا علیه السلام حمایت کردند.

وی به ویژگی های اهل بصیرت، اشاره کرد و افزود: انسان با بصیرت آسیب شناس است امیر المومنین علی علیه السلام فرمود؛ با بصیرت ترین مردم کسی است که عیوب خود را ببیند و از گناهان جدا شود، انسان با بصیرت باید بررسی کند و تشخیص دهد که حق چیست و باطل کدام است.

حجت الاسلام افشارمنش ابراز کرد: از دیگر ویژگی های اهل بصیرت، اقدام به موقع و به موقع وارد صحنه شدن، خستگی ناپذیری، ایمان و اعتقاد به وعده الهی، وفای به عهد، عزم راسخ و شجاعت بی نظیر، عشق بی اندازه به سید الشهدا علیه السلام، عبادت و بندگی خدا، غیرت و حماسه، عرفان بی نظیر و اهل سرعت و سبقت در اطاعت از امام است.

امام جمعه کهنوج با بیان این مطلب که فردا تاسوعای حسینی و متعلق به حضرت عباس علیه السلام است، اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های حضرت عباس علیه السلام ولایتمداری می باشد و در روایت است در چنین روزی بود که از سوی شمر لعنت الله علیه برای حضرت عباس علیه السلام و فرزندان ام البنین (س) امان نامه آوردند اما آن حضرت بر اساس غیرت، ایمان، بصیرت و ولایتمداری این امان نامه را نپذیرفت.

وی اضافه کرد: این ماجرا درس و پیام هایی برای امروز و فردای ما دارد امروز شمرهای زمانه امان نامه هایی را برای برخی آورده و می‌آورند بنابراین امروز نیز ولایتمداران امتحان می شوند.

حجت الاسلام افشارمنش در خاتمه با اشاره به این که عاشورا به ما درس ایستادگی در برابر  دشمنان را می آموزد، تاکید کرد: در انقلاب عاشورا درس های فراوانی وجود دارد توکل، رضایت و تسلیم در برابر خداوند، عمل به تکلیف، آزادگی، اخلاق و ایثار، امر به معروف و نهی از منکر، بصیرت، فریاد علیه ظلم، موقعیت شناسی، تبعیت از ولایت که باید این درس ها را بشناسیم و در زندگی خود به کار بریم.

کد خبر 965846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha