طنین نوای «یا حسین» در مساجد /  اقامه عزای حسینی در ایام کرونا

امسال مردم گیلان در اقامه عزای حسینی با رعایت محدودیت های اجتماعی، با حضور در مساجد و هیئت ها نوای " یا حسین" سر دادند.

خبرگزاری شبستان_ انزلی، به راستی این حسین (ع) کیست که گذشت ایام از اندوه مصیبتش نمی کاهد، حماسه اش در گذر زمان نوتر شده و در تار و پود آدمی رخنه می کند و شهادتش این چنین آتش به جان عالمیان زده است.

 

محتشم کاشانی در مرثیه باز این چه شورش است که در خلق عالم است ، چه زیبا سرود :

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست          این رستخیز عام که نامش محرم است

آنچه عزای اشرف اولاد آدم را تا ابد در دلها شعله ور کرده، حق خواهی و مظلومیت اوست.

 

عاشورا روح حقیقی اسلام و حسین (ع) سرچشمه ی زلال زندگی است. زندگی از آن روز معنا گرفت که حسين (ع) بر کتيبه دل ها نقش بست و عاشورا، اين راز نهفته، مضمون ناگفته ها شد.

 

حسين آمد و عشق را آبرو بخشيد، عباس با دستانی بريده و لبی خشکيده عشق را سيراب کرد، زينب عشق را تداوم بخشيد و آن را در گستره جهان هستی منتشر کرد تا زین پس تمام عاشقان وامدار حماسه عاشورا باشند.

 

عاشورا نه یك حادثه كه یک فرهنگ است، فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب كه در استحكام ریشه ها، رویش شاخه ها نقشی حیاتی داشته است.

 

هربار که دستی از سر عشق بر سینه ها کوفته شد و هر قطره اشکی که از چشمان داغداری چکید در سوگ قیام کربلا بود، کربلایی که اگر نبود هيچ گلی از زمين نمی روييد و مشام هيچ انسان آزاده ای حقيقت را استشمام نمی کرد.

 

اگر کربلا نبود عاشورا نبود و اگر عاشورا نبود امروز عشق بر سر هر کوی و برزنی بيگاری نمی کرد.

 

گویی هرچه زمان می گذرد، روزها از پی روزها و سال ها از پی سال ها مراسم عزداری امام حسن (ع) جلوه ای روشن تر و طراوتی روح بخش تر می یابد.

 

امسال این عزاداران کوی حسین (ع)، متفاوت از هر سال و به وسعت مظلومیت سیدالشهداء به دلیل شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل ها حدود دو ساعت همنوا با نوحه خوانی مداحان اهل بیت (ع) به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

 

مردم انزلی نیز همچون شیعیان سراسر جهان در محرم الحرام و در سوگ امام حسین (ع) سرور و سالار شهیدان این عصاره بهشت و آبروی عشق که شهادتش جلوه ای از حیات جاوید است و قتلگاهش قبله الهام عاشقان و 72 تن از یاران صدیقش نوای "یا حسین" را در مساجد این شهرستان طنین انداز کردند اما صفوف در هم پیچیده و ازدحام جمعیت جای خود را به رعایت فاصله های اجتماعی داد و حرکت دسته های عزاداری در خیابان های این شهر به صورت ثابت در مساجد، هیات های مذهبی و بقاع درآمد.

 

نذورات نیز رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت و مردم برای سلامتی هموطنانشان ماسک، اقلام بهداشتی، معیشتی و... توزیع کردند و در ایستگاه های صلواتی کالاهای فرهنگی مداحی و سخنرانی برای اشاعه فرهنگ عاشورایی در اختیار شهروندان قرار دادند.

 

با همه این محدودیت ها حماسه کربلا هرساله با گذشت زمان نو تر می شوند، چه کسی می داند راز و رمز ماندگاری قیام عاشورا در کجا نهفته است؟

 

عاشورا ماندگار است چون حق پایدار است. محرم و عاشورا همیشه زنده است چون خون و حماسه در رگ های غیرتمندان الهی همواره جوشان است. در حقیقت واقعه عاشورا دروازه نوری است که انسانها را از ظلم آباد یزیدیان به نورآباد عشق رهنمون می شود.

 

باید گفت اگر خون حسین(ع) نبود، خورشید سرد می شد و دیگر در آفاق جاودانه شب نشانی از نور باقی نمی ماند. اینکه در میان تمامی روزهای قدسی، عاشورا در نقطه عطف قرار گرفته شاید به این دلیل باشد که عاشورا نمایشی عظیم از تمامی اصول و فروع اسلام است.

 

هرچند لحظه لحظه زندگی و سلوک سالار شهیدان، اسلام بوده، لیکن فشرده کردن همه معارف و اصول و فروع در یک ماه، یک هفته و یا یک روز را تنها مردی به صلابت حسین( ع) می تواند.

 

حسین (ع) در ملت اسلام در تمامى قرون و اعصار حماسه و غیرت ایجاد كرد، حمیت، شجاعت و سلحشورى به وجود آورد و براى تمام نهضت‏ ها و انقلاب ‏هاى دنیا سرمایه بی‏نظیرى شد.

 

تا زمانی که حق زنده است این شور حسینی در خلق عالم پابرجا می ماند و سرهای قدسیان همچنان در زانوی غم، چرا که عاشورا و محرم چون خون در رگهای غیرتمندان جوشان و جاری است.

کد خبر 965875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha