۶۱۴ نسخه خطی از امام سجاد(ع) در گنجینۀ کتب خطی آستان قدس وجود دارد

فاضل هاشمی گفت:گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی، ۶۱۴ نسخه خطی از امام زین ‌العابدین(ع) را در خود جا داده است که قدیمی‌ترین، کامل‌ترین و کوچک‌ترین نسخه‌های خطی صحیفۀ سجادیه در جهان، برخی از این نفایس است.

«سیدمحمدرضا فاضل هاشمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: تعداد ۳۴۰ نسخه از این آثار نسخه‌های مختلف از صحیفه سجادیه و شرح و ترجمه و تعلیقات و حاشیه بر آن است که برخی از این آثار از جهت قدمت، شارح، خط و تذهیبِ هنرمندانی ممتاز، از نفاست ویژه‌ای برخوردار است.

 

مسئول امور مخازن نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی از میرداماد، شیخ بهایی، سیدعلی خان مدنی، بدیع‌الزمان قهپایی، شیخ ابراهیم کفعمی، سید نعمت‌الله جزایری و وثوق‌الحکمای سبزواری به عنوان برخی از علمایی نام برد که نسخ خطی شرح آنان از صحیفه در این گنجینه موجود است.

 

فاضل هاشمی به برخی از تَرین‌های این حوزه اشاره و اعلام کرد: قدیمی‌ترین نسخۀ خطی صحیفۀ سجادیه به کتابت سال ۴۱۶ قمری، کامل‌ترین نسخه‌ از صحیفه و همچنین کوچک‌ترین صحیفۀ سجادیۀ موجود در جهان که در ابعاد ۹.۵ در ۷ سانتی‌متر بر روی پوست، به خط نسخ غبار به شکل کتابی هشت ضلعی در ۵۰ برگ کتابت شده است، در این مرکز نگهداری می‌شود.

 

وی افزود: «دعای خضر» به خط نسخ و متعلق به قرن یازدهم قمری و نسخه‌ای از «مناجات انجیلیه» که ظاهراً مفصل‌ترین مناجات از امام سجاد(ع) است از دیگر آثار نفیس این مرکز است.

 

گفتنی است که گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی با بیش از ۱۱۰هزار نسخۀ خطی تاریخی در موضوعات مختلف، از غنی‌ترین گنجینه‌های کتب خطی در جهان به شمار می‌رود. این آثار دیجیتال‌سازی شده و بسیاری از آنها از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس به آدرس https://digital.aqr.ir/ قابل دستیابی است.

کد خبر 966510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha