ظرفیت سردخانه های محصولات کشاورزی در جنوب کرمان ۱۶۰ هزار تن است 

امرالله ارجمند گفت: تاکنون بیش از ۹۰ واحد انبار سرد ذخیره سازی با ظرفیتی قریب ۱۶۰ هزارتن در جنوب کرمان راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، «امرالله ارجمند» گفت: تاکنون بیش از 90 واحد انبار سرد ذخیره سازی با ظرفیتی قریب 160 هزار تن در جنوب کرمان راه اندازی شده است.

 

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: بسته بندی و ذخیره سازی محصولات کشاورزی فعالیتی است که بیشتر به وضعیت بازار محصولات تولیدی وابسته می باشد و گرایش و جذب سرمایه گذاری در این صنعت مستلزم نیاز پایداری است که در سیستم بازار ایجاد می شود.

وی با بیان این مطلب که اصولا این صنعت با ۲جنبه نیاز شخصی واحد تولیدی یا بازرگانی و خدمات دهی عمومی توسعه می یابد، اظهار کرد: هزینه بری بالای طرح های صنعتی به خصوص در مناطق و استان های با دسترسی پائین تر به سرویس های مختلف خدمات رسانی در ایجاد این صنعت توام با اتکای بالا به مشارکت بالای بانکی در اجرای این طرح ها گاهی موجب تاخیر خارج از انتظار پوشش دهی یا تامین نیاز جدید احتمالی موجود در بازار تولید می شود.

ارجمند ابراز کرد: در جنوب کرمان که در گذشته به دلایل عدیده ای به ویژه حضور بیشتر و غالب تر عوامل غیر بومی بازار که ذخیره سازی در منطقه به حجم محدودی از خرما، پرتقال و سیب زمینی بذری محدود بوده است، سردخانه های معمولی زیادی در سطحی بیش از تقاضای منطقه ای ایجاد شده اند به گونه ای که در برخی سال ها با ظرفیت خالی مواجه می باشند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: تناسب افزایش تقاضای منطقه ای توسعه این صنعت نیز استمرار داشته است به گونه ای که در برخی از شهرستان ها موجب نگرانی واحدهای مورد بهره برداری سابق به دلیل اشباع این صنعت شده است.

وی اضافه کرد: در ادامه روند توسعه این صنعت، در وضعیت حاضر نیز 20 طرح جدید در سطح منطقه با ساختارهای مجهزتر و کامل تر و با ظرفیت های مختلف یکهزار تا 5 هزار تنی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و پیشبرد امور اداری قرار دارند که وقفه سال گذشته در تخصیص تسهیلات بانکی موجب رکود و کُندی پیشرفت این طرح ها شد.
 
ارجمند در خاتمه ابراز کرد: با ورود این واحدها به خدمات رسانی در این زمینه، ظرفیت موجود به بیش از نیاز پایدار واقعی موجود ارتقا می یابد، بر همین اساس محوریت برنامه ریزی های منطقه ای به سمت اصلاح، تکمیل و نوسازی واحدهای قبلی جهت دهی و اولویت بندی  شده است تا از  توسعه بی رویه ای که خطر و تهدیدی جدیدی برای واحدهای موجود فعال منطقه ای می باشد تا حد امکان و به تشخیص، ممانعت به عمل آید.

کد خبر 966577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha