ترویج کتابخوانی با کانال های «قصه گویی» و «قصه گوهای کوچک»

شمس با بیان اینکه کانال های «قصه گویی» و «قصه گوهای کوچک» اعضایی از کانادا ، کالیفرنیا و روستاهای بروجرد دارد، گفت: بچه ها فضایی ندارند که در آن قصه بشنوند و قصه بگویند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: بیماری کرونا تغییر بسیاری در سبک زندگی مردم داده است. ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی جوامع تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. با شیوع این بیماری بسیاری از برنامه های آموزش، فرهنگی و مذهبی تعطیل شد و ادامه دار شدن این شرایط مسئولان را بر آن داشت که این برنامه ها را در قالب های متفاوت و به شکل مجازی برگزار کنند. این مساله فرصت ها و تهدیدهایی را برای افراد و جوامع ایجاد کرده است. با ادامه این روند چاره ای جز تغییر نگرش و تلاش برای تبدیل تهدید ها به فرصت ها و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود وجود ندارد. در این میان بعضی از نویسندگان و شاعران که کلاس داستان نویسی و شعر داشتند اقدام به برگزاری کلاسهای مجازی کردند. این زمینه گفتگویی با « محمد رضا شمس» نویسنده و مترجم داشتیم تا ببینیم وی در این شرایط چه کارهایی انجام می دهد. در کارنامه کاری شمس، گویندگی، عروسک گردانی ، دستیار کارگردان و بازیگری به چشم می خورد. خواب و پسرک، یک سبد سیب، قصه بهار، دیوانه و چاه، جاده، پول های روغنی، اسکلت بخشنده، دامنی پر از ستاره، قصه های الفبا، عروسی، صیادان ماه، مراد شمر، قصه های علمی و پهلوان پنبه از جمله کتابهای این نویسنده است. متن گفتگو با شمس بدین شرح است:

 

به عنوان یک نویسنده با شیوع بیماری کرونا چه استفاده ای از فضای مجازی داشتید؟

کانال قصه گویی را یک سال و نیم است که در تلگرام و واتساپ راه اندازی کردم. بیش از 300 نفر در تلگرام و 57 نفر در واتساپ عضو این کانال هستند. با شیوع  بیماری کرونا، کانالی نیز با عنوان «قصه گوهای کوچک» راه اندازی کردم که بچه ها قصه، شعر و نقاشی می فرستند. با شیوع کرونا فعالیت در این دو کانال جدی تر شد و استقبال هم بیشتر صورت گرفت.

 

توضیحی درباره کانال قصه گویی بدهید.

در این کانال، قصه هایی خودم و دوستان نویسنده را معرفی و تعریف می کنم و تصاویر آنها را نیز می گذارم. افسانه های خودمان را برای بچه ها تعریف می کنم. بدین ترتیب بچه ها به قصه های مختلف آشنا می شوند و آنها را می شنوند.

 

استقبال از این کانال چقدر بوده است؟

خوشبختانه استقبال خوبی از این کانال صورت گرفته است به طوری که از کالیفرنیا، کانادا، تفلیس تا روستاهای اطراف بیرجند و بروجرد در این کانال عضو هستند. مطمئنا اگر اطلاع رسانی بیشتر شود، افراد بیشتری نیز مطلع و جذب می شوند.

 

از مشارکت بچه ها در کانال قصه گویی استفاده می کنید؟

بله. قصه هایی که چاپ نشده بود را خواندم و از بچه ها خواستم که تصاویری برای آنها بفرستند. الان سومین دوره تصویرگری برگزار شده است. در دوره اول جایزه را خودم تقبل کردم، جایزه دوره دوم را انتشارات محراب قلم داد و جایزه دوره سوم را قرار است انتشارات افق بدهد.

 

توضیحی در مورد کانال قصه گوهای کوچک بدهید؟

ما جایی نداریم که بچه ها آثارشان را به خصوص در مورد قصه گویی ارایه دهند، آنها نقاشی های خود را به مجلات می فرستند اما در کشور ما به قصه گویی اهمیت داده نمی شود و بچه ها جایی ندارند که قصه بشنوند و قصه بگویند. با این کانال بچه ها می توانند قصه های مورد نظر خود را بخوانند و برای من بفرستند و من آنها را در کانال قرار می دهم.

 

مهم ترین هدف شما از راه اندازی این کانال ها چه بوده است؟

ترویج قصه، قصه گویی و کتابخوانی مهم ترین هدفم در راه اندازی این کانال ها بود. ضمن اینکه این کانال ها باعث افزایش اعتماد به نفس بچه ها می شود و شجاعت آنها در بیان نظرات و صحبت کردن را زیاد می کند. قصه باعث علاقمندی کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی می شود و همین امر دانش ، آگاهی و مهارت آنها را بالا می برد . بچه ها به بهانه این کانال های قصه گویی، خوب و روان صحبت کردن را یاد می گیرند و راحت تر و بدون خجالت می توانند حرف بزنند. این مساله، مهارت های ارتباطی کودکان و نوجوانان را افزایش می دهد.

 

کد خبر 966646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha