بند انحرافی قلجق ۴۰ درصد رسوب دارد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و جاری شدن سیلاب و از سنوات گذشته تاکنون، اینک ۴۰ درصد بند انحرافی قلجق شیروان رسوب دارد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: محدوده حوزه میانی تا بند انحرافی قلجق شیروان به طول ۱۳ کیلومتر است که طی بارش های چند روز اخیر، با جاری شدن سیلاب ها ۴۰۰ هزار متر مکعب آب در آنجا داشته ایم که با توجه به گل آلود بودن آب شرب کشاورزی و شیروان قطع شده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان با بیان اینکه در این دو روز در محل ایستگاه باران سنجی ۱۹ میلی متر بارندگی ثبت شده است، بیان کرد: عمده بارندگی ها مربوط به پایین دست سد بوده که ۲۸۶ هزار مترمکعب آب وارد سد شده که میزان رسوب آن باید باز کردن دریچه‌ها از محل خروجی تحتانی اندازه گیری و توسط آزمایشگاه نمونه برداری شود که در دست اجرا است.

 

خسروپناه با بیان اینکه در سیلاب چند روز اخیر دو میلیارد ریال به تأسیسات شبکه و سد بارزو شهرستان خسارت وارد شده است، عنوان کرد: اینک با توجه به آب گل آلود برای حفاظت تأسیسات و جلوگیری از خسارت آب موقتا قطع است که در مجموع کل میزان کنونی آب سد ۳۷.۸ میلیون مترمکعب و میزان رسوب آن ۸.۵ میلیون مترمکعب است.

 


مدیر امور آب و فاضلاب شیروان گفت: با اقدامات انجام شده همکاران این دستگاه، دیروز آب کل روستاهای خسارت دیده از سیل که قطع شده بود وصل شد و هم اینک آب شرب شیروان از چاه تامین می شود.


 

«شهرام رمضانی» اظهار داشت: با توجه به رسوب فراوان، تا لای سد برطرف نشود آب وصل نخواهد شد که انجام این عملیات یک هفته تا ۱۰ روز به طول می انجامد.

 

سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.


سد بارزو در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.


توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.


سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

کد خبر 966812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha