تفاهم نامه واگذاری کاخ صفی آباد بهشهر به شهرداری بهشهر مازندران منعقد شد

میرزا زنجانی از انعقاد تفاهم نامه واگذاری کاخ صفی آباد بهشهر استان مازندران به شهرداری بهشهر خبر داد و گفت: این تفاهم نامه با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران و فرماندار بهشهر منعقد شد.

« پوریا میرزا زنجانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بهشهر افزود: تفاهم نامه واگذاری کاخ صفی آباد بهشهر به شهرداری بهشهر منعقد شد و طی آن با واگذاری کاخ صفی آباد بهشهر به شهرداری بهشهر، نسبت به تهیه طرح‌های مرمتی و اجرایی از سوی شهرداری با نظارت کارشناسان میراث اقدام می شود.

 

شهردار بهشهر اظهار کرد: شورای اسلامی پیشنهاد شهرداری مبنی بر دیوارکشی مسیر کاخ صفی آباد را در فروردین ماه 99  مصوب کرد که مراحل اداری پروژه انجام شد.

 

میرزازنجانی گفت: با تأیید طرح، از سوی کارشناسان میراث فرهنگی، جداسازی محوطه کاخ صفی‌آباد با همت شهرداری بهشهر و با نظارت این اداره کل، آغاز می شود.


وی افزود: براساس آنچه توسط مسئولان میراث فرهنگی اعلام شد؛ طرح مرمت این مجموعه، همزمان با جداسازی محوطه آماده خواهد شد و پس از تأمین اعتبار لازم که مقدمات آن از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صورت پذیرفته، مرمت این مجموعه ارزشمند آغاز می شود.



شهردار بهشهر با اشاره به وجود آثار تاریخی و پیش از تاریخ در بهشهر گفت: امیدواریم با همت تمام دستگاه‌های متولی، شاهد توسعه، رونق و جهش خوبی در حوزه گردشگری در بهشهر باشیم.

 

به گزارش شبستان، کاخ صفی‌آباد که یادگار شاه‌عباس صفوی در شهرستان بهشهر  استان مازندران است در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز زیبایی دارد.این بنای زیبا در میان باغی به همین نام واقع است و ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر دارد که شامل دو طبقه است. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود به کاخ باید از ۵ پله بالا رفت . طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است.طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند.

 

کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می‌شد.فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا چیزی حدود ۱۶ کیلومتر است. این کاخ در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا قرار دارد و از آنجا به‌راحتی می‌توان بندر ترکمن و بندرگز را در چشم‌انداز دید.کاخ صفی آباد ۷۰ سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و طی آن بخش عمده‌ای از آثار داخلش از بین رفت.این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد.

کد خبر 967511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha