از فعالیت ۱۴۰ شعبه شورای حل اختلاف تا آزادی ۶ نفر از مجازات قصاص در سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با توجه به ساختار قومی و طایفه ای که دارد نقش بزرگان و ریش سفیدان در حل و فصل اختلافات در این استان از جایگاه والایی برخوردار بوده و در واقع امروز شوراهای حل اختلاف در این استان شان و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، استان سیستان و بلوچستان با توجه به ساختار قومی و طایفه ای که دارد نقش بزرگان و ریش سفیدان در حل و فصل اختلافات در آن از جایگاه والایی برخوردار است در واقع امروز شوراهای حل اختلاف در این استان شان و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده اند و تا کنون پرونده های بسیار مهمی در شوراهای حل اختلاف استان توسط اعضای شورای حل ختلاف به صلح و سازش ختم شده است. در همین راستا خبرنگار شبستان به سراغ حجت الاسلام حمید رضا بندانی رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و  بلوچستان رفته تا با او در این زمینه گفت و گو کند.

 

*هم اکنون چند شعبه در سیستان و بلوچستان کار صلح و سازش را انجام می دهند؟

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع 140 شعبه در استان سیستان و بلوچستان فعال است که از این تعداد 21 شعبع رایی، 22 شعبه صلحی شهری، و 77 شعبه صلحی روستایی است.

*چند نفر در شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان در امر حسنه صلح و سازش دخیل هستند؟

بندانی ادامه داد: در سطح استان مجموعا 437 نفر عضو شورای حل اختلاف داریم که از این تعداد 177 نفر در شعب شهری، 260 نفر در شعب روستایی مشغول به خدمت هستند.

*از ابتدای امسال تا کنون چه تعداد پرونده اختلافات طایفه ای در استان به سازش ختم شده است؟

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: تعدادی از شعب در سطح استان فعال است شعب صلحی نام دارند و پرونده هایی که به این شعب ارسال می شود معمولا به سازش ختم می شود از ابتدای امسال تا کنون 6 فقره پرونده اختلاف طایفه ای در استان به سازش ختم شده که شش نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اسند.

*در زمینه آموزش نیروهای شوراهای حل اختلاف در استان چه اقدامات صورت گرفته است؟

وی تصریح کرد: تلاش ما برای آموزش نیروهای شوراهای حل اختلاف آموزش علمی و کاربردی بوده است در کنار این موضوع هر ساله دوره های آموزشی ویژه کارکنان شوراهای حل اختلاف از مرکز اعلام که این دوره ها به صورت علمی کاربردی برای همکاران برگزار می شود.

*امسال با توجه به شرایط کرونا دوره های آموزشی چگونه مدیریت شده است؟

بندانی ادامه داد: ئامسال نیز با اعلام دوره های مصوب از کمیسیون دادگستری استان، جزوات مربوط به دوره های آموزشی از طریق اتوماسیون اداری در اختیار همکاران قرار گرفت و آموزش در روزهای پنجشنبه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد که در شش ماهه دوم نیز همین روند را ادامه خواهیم داد.

*فعالیت کانون بسیج حقوقدانان شوراهای حل اختلاف شهرستان زاهدان

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: در اجرای برنامه های فرهنگی در سطح شهرستان زاهدان، کانون بسیج حقوقدانان شوراهای حل اختلاف شهرستان، زیر نظر سازمان بسیج حقوقدانان استان در اداره فرهنگی شوراهای حل اختلاف فعالیت خود را آغاز کرده است که هم اکنون تعداد زیادی از همکاران ما در شوراهای حل اختلاف در این کانون عضویت فعالت دارند.

کد خبر 967903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha