هویت انقلابی مردم کرج پیوند خورده با میدان جمهوری/ کاربری این طرح باید حفظ شود

حفظ کاربری میدان جمهوری کرج در جریان طرح های مدیریت شهری یکی از مطالبات عمومی مردم کرج است چرا که هویت انقلابی این مردم در طول سال های اخیر با این میدان پیوند خورده است.

خبرگزاری شبستان - البرز: « کرج شهر امیران و لشکریان 10سیدالشهداء است» این جمله را ما نه یکبار و دوبار که بارها و بارها از قول مسئولان، دولتمردان، سیاستمداران و مردم کلانشهر کرج که مرکز استان البرز است شنیده ایم. روزگاری که مردم کرج هویت وجودی خویش را با انقلاب و دفاع از آرمان های نظام اسلامی ایران پیوند زدند به دوران پیش از انقلاب برمی گردد.

آن روزها که شهید کیانپور در دوران نوجوانی خویش کمر همت به تأمین امرار و معاش خانواده بست و با چوب فروشی و نجاری در فراق پدر، مرد خانه شد یا زمانی که شهید حسین فهمیده در تمام کشور به عنوان بزرگ مرد کوچک نام آوازه شد، مراتب هویتی کرج شکل و قوام گرفت. آری، هویت مردم کرج آمیخته با انقلاب و آرمان های نظام اسلامی ایران شد.

این هویت تاریخی و فرهنگی به اندازه ای در دل تاریخ استان البرز استوار شد که دیگر محتوای هویتی که داستان نویسان غرب زده چون صادق هدایت به کرج با عنوان شهری برای خوشگذرانی و عیاشی زر اندوزان نسبت می دادند، رخت بست.

و اینک با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در آستانه آغاز جنگ تحمیلی که خود آزمونی برای مردم کرج بود به سراغ این هویت از نگاه مردم رفتیم. مردمی که بزرگترین راهپیمایی پیش از انقلاب اسلامی به نام آنان رقم خورده است.

« میدان جمهوری کرج» یکی از مکان های تجمع مردم شهر کرج در ذیل راهپیمایی ها در طول سال های اخیر بوده است. میدانی که همجوار بودن آن با پارک بین المللی تنیس همچنین دو فضای سبز با مساحت بزرگ، جریان برپایی تجمعات را به نحو موثری هدایت می کرد.

با این وجود، چندی است که مدیریت شهری کرج، آب نمای این میدان را حذف کرده است و بنا را بر احداث دو پل زیرگذر قرار داده است. در این رابطه مسئولان مدیریت شهری با وجود پیگیری های خبرگزاری شبستان در البرز، پای گفت و گو و یا میزگرد نیامده اند.

برطرف ساختن گره ترافیکی شهر کرج با توجه به مهاجرت سالانه 8 هزار نفری، یکی از رویکردهای مدیریت شهری به منظور احداث پل ها و زیرگذرها است که این امر در میدان جمهوری در قالب ساخت یک تونل شمال به جنوب در حال اجرا است.

بازدید میدانی از روند اجرای کارگاه اجرایی در مرکز این میدان نشان می دهد که عزم مدیریت شهری برای تحقق ساخت سه تونل زیرگذر در میدان جمهوری کرج جزم است هرچند ناظران و متخصصان امر معتقد هستند که از لحاظ معماری شهری این امر مورد انتقاد است.

بسیاری از پروژه های شهری در کرج پیوست فرهنگی ندارند

« پویا پارسا» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص احداث پل زیرگذر شهری در میدان جمهوری کرج گفت: پیوست های فرهنگی کرج در طرح های مدیریت شهری دیده نمی شود. 

مشاور فرهنگی شورای شهر و عضو انجمن جهانی مخترعین افزود: در جریان برپایی طرح های مدیریت شهری باید پیوست های فرهنگی آن و آسیب های اجتماعی مانند تجمع معتادان دیده شود. 

این پژوهشگر مدیریت شهری مطرح کرد: ایمن سازی طرح ها، بهبود و ارتقاء شرائط نوری و مصالح کاربردی و ... از جمله مسائل قالبی است که در مدیریت شهری کرج باید دیده شود. 

وی پیشرفت رشد شهری را منوط به پیوست های فرهنگی و مطالعاتی دانست و توضیح داد: اینکه در طرح های تفضیلی به این مطلب فکر شده است که با توجه به رشد جمعیتی، این تونل های زیرگذر با پل های روگذر می تواند کاربری لازم را برای شهر داشته باشد یا خیر؟!

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نمونه این طرح های تفضیلی پروژه زیرگذر میدان امام حسین(ع) در تهران است که امروزه با تغییر کاربری توانسته است هم شکل میدان حفظ کرد و هم قالب کاربری فرهنگی به آن داده شده است.

ضرورت شفاف سازی طرح های شهری و حفظ کاربری های آن

« حجت الاسلام کاظم شکری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص برهم خوردن میدان جمهوری به عنوان بهترین مرکز تجمعاتی مردم کرج در راهپیمایی ها و ویژه برنامه ها گفت: در طول سال های اخیر، میدان جمهوری به عنوان یکی از بهترین مکان های تجمعاتی در ذیل راهپیمایی های مردمی تلقی می شد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز افزود: مسطح بودن زمین، امکان استفاده از سه فضای سبز با مساحت بالا در اطراف میدان، همچنین شرائط استاندارد حضور مردمی از نقاط مختلف کرج این میدان را یک ظرفیت تجمعاتی برای شهر کرج ساخته بود.

وی توضیح داد: در طول برنامه ها و راهپیمایی هایی که از طرف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز هماهنگ می شد، سیل نوجوانان و جوانان کانون های فرهنگی هنری مساجد از طرف حصارک کرج، دهقان ویلا، سه راه رجایی شهر و ... به راحتی و سهولت می توانستند به این نقطه از شهر یعنی میدان جمهوری خود را برسانند و یک تجمع مردمی را شکل دهند.

مدیر ستاد فهما استان البرز تصریح کرد: برخورداری شهر کرج از یک میدان تجمع در راستای برپایی راهپیمایی ها و مراسم های مردم یک ضرورت غیر قابل کتمان است چرا که عمده هویت مردم البرز با همین قالب های تشکیلاتی هدفمند پیوند خورده است.

مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهری با توجه به هویت انقلابی مردم کرج دیده شود

« حجت الاسلام سید سجاد موسوی» یکی از مبارزان انقلاب اسلامی در البرز است که در خصوص مسیر راهپیمایی مردم کرج به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: مردم کرج پیش از انقلاب اسلامی با هدف پیروی از فرامین حضرت امام خمینی(ره) با تمام وجود به میدان می آمدند، آنچنان که بزرگترین مسیر راهپیمایی مردم در دوران انقلاب به مردم شهر کرج برمی گردد.

این روحانی مبارز انقلابی استان البرز و امام جماعت مسجد جامع حصارک کرج افزود: مسیر راهپیمایی مردم کرج از امامزاده حسن(ع) آغاز و تا امامزاده محمد(ع) در حصارک ادامه پیدا می کرد. گاهی نیز نقطه آغاز از حصارک تا امامزاده حسن(ع) بود.

وی توضیح داد: محوریت شکل گیری تظاهرات و رزمایش ها پیش از انقلاب، مساجد بودند، به ویژه آنکه مسجد جامع کرج مرکز اصلی این حرکات و شکل گیری اقدامات در جهت پیروزی انقلاب اسلامی بود.

به گفته عضو دفتر آیت الله سیستانی در البرز امروز یک خلاء هویتی از مکان ها، جایگاه ها، افراد و ... در کلانشهر کرج وجود دارد که توجه به این امر مهم یک ضرورت است.

این روحانی مبارز انقلاب در خصوص جایگاه تجمعاتی در مرکز شهر کرج که در طول سال های اخیر میدان جمهوری اسلامی بود توضیح داد: میدان جمهوری اسلامی در کرج یکی از مکان ها و موقعیت های مناسب از حیث موقعیت جغرافیایی است.

وی تصریح کرد: چندی است که تغییراتی در خصوص این میدان تجمع مطرح شده است که نمونه آن برداشته شدن آب نمای این میدان است؛ رشد جمعیت مهاجر استان البرز ایجاب می کند که نسبت به هویت های آن مسئولان دقت نظر بیشتری داشته باشند.

« مرتضی دهقان» از فعالان فرهنگی و هنری مساجد استان البرز است که در کانون فرهنگی هنری معرفت واقع در مسجد امام جعفرصادق(ع) کوی کارمندان شمالی فعالیت می کند، وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص تغییرات مهندسی مرتبط با مدیریت شهری در میدان جمهوری به عنوان مکان مرکزی تجمعات مردم کرج در طول سال های اخیر گفت: تغییرات و تحولات شهری باید با توجه به ممیزهای هویتی و فرهنگی مردم آن شهر صورت گیرد.

مدیر کانون فرهنگی معرفت مسجد جامع امام جعفر صادق(ع) کرج افزود: تغییرات ساختاری با عنوان مهندسی شهری یکی از مواردی است که باید به آن توجه لازم را داشت.

وی توضیح داد: هرساله شاهد تجمع مردم کرج در مرکز شهر با محوریت میدان جمهوری بودیم ، به نظر می آید برداشتن این بخش هویتی مردم کلانشهر کرج، لطمه جدی به ساختارهای هویتی و تشکیلاتی آن وارد کند.

هر کنشی واکنشی دارد. هر شی و یا موجود زنده با هر قدمی که رو به تکامل می رود یک قدم به زوال نزدیک می شود. با یک مثال در اجتماع این اصل تشریح می شود. اینکه مسئولان و متولیان امر در جریان برنامه ها و کارهای محوله امروز گام هایی را بردارند که به صلاح و خیر مردم تلقی شود. اینکه باور داشته باشند روز و روزگاری در این شهر به عملکرد آنان نمره خواهند داد و یا عزیزانشان در کوچه پس کوچه های شهر عبور خواهند کرد. 

و اینک، در جریان رشد و پیشرفت شهری باید دید تا چه اندازه مسئولان و متولیان مدیریت شهری به ضرورت ها توجه می کنند و خواسته ها و مطالبات فرهنگی مردم را مورد نظر قرار می دهند. 

پیگیری خبرگزاری شبستان در البرز به منظور بررسی پیوست فرهنگی ساخت پروژه زیرگذر میدان جمهوری کرج همچنین دیگر ملاحظات ادامه دارد و در این رابطه آماده برپایی میزگردهای تخصصی با حضور متولیان مدیریت شهری است.

 

کد خبر 967944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha