رشد حوزه های علمیه خواهران به برکت انقلاب اسلامی است/اخلاص و همت بلند رمز پیشرفت در مسیر طلبگی است

آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که رشد و رونق حوزه های علمیه خواهران به برکت انقلاب اسلامی است، گفت: حوزه های خواهران و طلاب خواهر افتخارات زیادی در عرصه علم و پژوهش کسب کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله العظمی «حسین نوری همدانی» پیش از ظهر امروز(یکشنبه 16 شهریور) در پیامی تصویری به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با بیان این که این دو نهاد از ثمرات انقلاب هستند، گفت: این دو توانستند با درخشش و سعی و کوشش خود انقلاب اسلامی را از جهت توجه به بانوان روشن بسازند.

 

این مرجع تقلید عنوان کرد: از جهت این که در مملکت ما در سراسر کشور تعداد 500 مدرسه برای طلاب خواهر و جامعه الزهرا(س) در شهر قم وجود دارد، جای افتخار است و اساسا کار حوزه های علمیه تفقه در دین است که مسأله بسیار مهمی است.

 

وی با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در شب عاشورا اظهار داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) بعد از این که حمد و ثنای الهی را به جای می‌ آورند، یکی از پایه های حرکت خود را تفقه در دین معرفی می‌ کنند بنابراین تفقه در دین موضوع بسیار مهمی است و اسلام برای کادر سازی خودش برای گروه های مختلف به فقها توجه دارد، چون فقها از طرفی مواریث پیامبران را حفظ می کنند و از طرف دیگر تبیین و تبلیغ می کنند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی افزود: قرآن کریم می‌ فرماید: از هر فرقه در هر شهر و روستا و مملکتی فرقه و گروهی باشند که تفقه در دین کنند و بعد از این که فقیه شدند به محل خودشان برگردند تا همه مردم در مسیر اسلام گام بردارند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: تفقه در دین دارای نقش بسیار مهمی است و اسلام عنایت زیادی به فقها دارد چون فقها کسانی هستند که اسلام را با همه ابعادش می‌ شناسند تا جایی که روایت می‌ فرماید کسی که در راه طلب علم گام برمی دارد وقتی از منزلش خارج می‌ شود 70 هزار فرشته الهی او را همراهی می‌ کنند و فرشتگان پر و بال خود را زیر پای طالبان علم قرار می‌ دهند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که مرگ در راه علم، در درگاه خداوند شهادت محسوب می‌ شود، گفت: فقها در حقیقت ابعاد عظمت اسلام را مجسم می‌ کنند ولی چند اصل برای مسیر طلبگی وجود دارد که در کتاب آداب المتعلمین و منیه المرید ذکر شده است، اولین آنها اخلاص است و چقدر این اخلاص به عمل انسان، ارزش و نتیجه می‌ دهد.

 

وی بیان داشت: پیامبر می‌ فرماید: «هرکس چهل صباح کار و مسؤولیت خود را با اخلاص انجام بدهد، حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌ شود»؛ اصل دوم در مسیر تفقه در دین آن است که افراد در این راه سستی نکنند چون انسان های سست و تنبل به هیچ هدفی نمی رسند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شرط سوم همت بلند است؛ یک طلبه نباید به مقدار پایین از علم قناعت کند بلکه به دنبال رسیدن به اوج و قله باشد و بالاخره با اراده گام بردارد چراکه مسیر طلبگی مسیر شیخ طوسی ها و شیخ مفید ها وامثال ایشان است و به راحتی به دست نمی آید.

 

وی با بیان این که ادبیات عرب شامل صرف و نحو و همینطور ادبیات فارسی در حوزه های علمیه خیلی اهمیت دارد، گفت: ادبیات پایه است و اگر پایه قوی نباشد چیزی روی آن قرار نمی گیرد و دیگر از چیزهایی که بسیار مهم است این است که انسان با خداوند ارتباط کامل داشته باشد و تهجد و سحر خیزی را فراموش نکنند و شناخت فراز و نشیب مسیر تفقه در دین نیز اهمیت دارد.

 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه چه خواهران و چه برادران باید دارای توکل و توجه به خداوند باشند و به اصولی از جمله اخلاق مقید باشند چون مردم آنها را الگو قرار می‌ دهند، ما باید خود را خادم و کنار مردم بدانیم چراکه ما هر قدر علم مان بیشتر می‌ شود باید تواضعمان نسبت به مردم بیشتر شود.

 

وی یادآور شد: ما در زمان خاصی زندگی می‌ کنیم و باید زمان شناس باشیم چون در زمان ما بعد از این که اسلام را کنار زده بودند، امام خمینی(ره) به میدان آمدند، اسلام ناب را به میدان ناب آوردند و این حوزه های علمیه نیز نتیجه کار امام است و امروز رهبر معظم انقلاب هم عنایت ویژه ای به حوزه ها دارند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر این که طلاب محترم باید در کار و درس خود کوشا باشند، گفت: این راه، راه آسانی نیست و برای کسانی که توفیق قرار گرفتن در این مسیر را پیدا کرده اند باید نهایت تلاش و کوشش خود را داشته باشند؛ این نکته حائز اهمیت است که طلاب خواهر در سراسر کشور با سواد و همراه با درخشش و مطالب و پژوهش های دقیق هستند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ما طلبه ها کارمان در پرتو عنایت امام زمان(عج) است و امکانات ما همگی برای امام زمان(عج) باشد، بنابراین همه ما باید در راه زمینه سازی ظهور حضرت قدم برداریم به همین دلیل باید قوی باشیم و سعی کنیم هر روز با ایشان مرتبط باشیم تا خداوند به این وسیله به ما توفیق بیشتری بدهد.

کد خبر 968507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha