پيام آيت الله نوري همداني به آيين آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه خواهران و جامعه الزهرا(س)

آيت الله العظمي نوري همداني در پيام خود به مناسبت آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه خواهران و جامعه الزهرا(س) گفت: حوزه علميه خواهران و جامعه الزهرا(س) از ثمرات انقلاب هستند كه با كوشش خود توانستند انقلاب اسلامي را از جهت توجه به بانوان روشن بسازند.

به گزارش خبرگزاري شبستان، «آيت الله العظمي حسين نوري همداني» در پيام خود به مناسبت آيين آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه خواهران و جامعه الزهرا(سلام الله عليها) افزودند: حوزه علميه خواهران و جامعه الزهرا(سلام الله عليها) از ثمرات انقلاب هستند كه با درخشش و سعي و كوشش خود توانستند انقلاب اسلامي را از جهت توجه به بانوان روشن بسازند.

 

ایشان بيان كردند: در سراسر كشور تعداد 500 مدرسه براي طلاب خواهر و از طرفي در شهر قم جامعه الزهرا(سلام الله عليها) با درخشندگي خاص خود از ثمرات مهم انقلاب است.

 

مرجع تقليد شيعيان، تفقه در دين را كار حوزه هاي علميه اسلامي دانستند و خاطرنشان کردند: امام حسين(عليه السلام) مي فرمايند كه «اتني على اللّه تبارك و تعالى أحسن الثناء و أحمده على السرّاء و الضرّاء، اللهمّ اني أحمدك على أن اكرمتنا بالنبوّة و علّمتنا القرآن و فقّهتنا في الدين و جعلت لنا أسماعا و أبصارا و أفئدة و لم تجعلنا من المشركين.»و ايشان در اين خطبه يكي از پايه هاي حركت خود را تفقه در دين معرفي مي كنند بنابرين تفقه در دين موضوع مهمي است.

 

ایشان با بيان اينكه اسلام در تعادل سازي خود براي گروه هاي مختلف به عنوان فقها و تفقه در دين توجه دارد،‌ تصريح كردند: از طرفي بايد مباحث پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله) و ائمه(عليهم السلام) را حفظ و از سوي ديگر تبيين كنند و همچنين آن ها را منتشر سازند كه در سطح بالا از لحاظ علمي فقها، تفقه در دين دارند.

 

آيت الله نوري همداني بيان كردند: قرآن كريم مي فرمايد كه از هر فرقه اي كه انسان هايي از هم جدا هستند هر فرقه جدا بايد فكر كند و براي خودش تفقه در دين داشته باشد بنابرين طلاب بعد از اينكه فقيه شدند بايد به محل خود بازگردند تا اينكه همه مردم در مسير اسلام گام بردارند.

ایشان با بيان اينكه اسلام عنايت فراوان به كساني دارد كه در دين تفقه مي كنند و اسلام را با همه ابعادش به درستي مي شناسند، افزودند: كسيكه در راه طلب علم گام بر مي دارد، 70 هزار فرشته الهي او را بدرقه مي كنند و ملائكه و فرشتگان الهي پر و بال خود را زير پاي طالبان دين مي گسترانند و خداوند دوست دارد كساني كه در راه علم گام بر مي دارند و اگر كسي در اين راه بميرد شهيد در راه خدا محسوب مي شود.

استاد سطوح عالي حوزه علميه بيان كردند: كسانيكه مي خواهند در راه دين گام بردارند بايد چند اصل را در نظر بگيرند كه نخستين مورد اخلاص است و روايات فراواني در اين زمينه بيان مي شود از جمله اينكه امام رضا(عليه السلام) مي فرمايند هر كس چهل صباح مسئوليت خود را با اخلاص انجام دهد حكمت از قلبش بر زبانش جاري مي شود.

ایشان گفتند: دومين اصل اين است كه افراد در اين راه نبايد سستي كنند و بايد با جديت گام بردارند همانگونه كه امام صادق(عليه السلام) فرمودند كه از دو چيز يعني تنبلي و سستي و همچنين واماندگي در اين راه پرهيز كنيد.

آيت الله نوري همداني اظهار داشتند: سومين اصل اين است كه بايد با همت بلند گام برداشت و نبايد به مقدار پايين از علم قناعت كرد.

وي گفت: چهارم اصل اين است كه بايد از نظر ادبيات كامل بود زيرا ادبيات، پايه است بنابرين طلبه بايد در اين زمينه قوي باشد.

اين مرجع تقليد با بيان اينكه پنجمين اصل اين است كه انسان بايد با خداوند ارتباط خاص داشته باشد، افزود: علماي بزرگ هميشه تاكيد كرده اند كه طلاب بايد نماز شب بخوانند زيرا موجب ايجاد نورانيت در دل مي شود.

ایشان بيان كردند: بايد با رجال يعني كساني كه روايات را نقل كرده اند كه شامل 14 هزار راوي مي شود كه در علم رجال ذكر شده، آشنايي كامل داشت و در علم رجال زنان فراواني داريم اما بعدا جرياني بوجود آمد كه زنان را كنار زدند و اين نقشه دشمنان اسلام بود.

آيت الله نوري همداني با بيان اينكه حوزه هاي علميه خواهران و برادران بايد داراي توكل و توجه به خداوند باشند، افزودند: اخلاق يكي از اصولي است كه بايد طلاب مورد توجه قرار دهند و بايد از نظر اخلاق چنان شايسته باشند كه مردم از آن ها ياد بگيرند، همچنين بايد در كنار مردم باشند و به مردم به اندازه قدرت خود خدمت انجام دهند.

ایشان يكي از موضوعات مهم را شناخت زمان دانست و تصريح كردند: با توجه به اينكه در زمان خاصي زندگي مي كنيم، بايد زمان خود را به خوبي بشناسيم، در زمان قبل از انقلاب، اسلام را كنار زده بودند كه امام خميني(ره) اسلام را به ميدان آوردند و اين مدرسه هاي علميه نتيجه فعاليت امام(ره) است و مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) نيز عنايت خاصي به حوزه ها دارند.

مرجع تقليد شيعيان بيان كردند: طلاب بايد جدي و كوشا باشند زيرا اين راه شيخ مفيد ها و شيخ طوسي هاست و راه آساني نيست بنابرين كساني كه در اين راه توفيق حركت بدست آورده اند بايد تلاش كنند.

ایشان خاطرنشان کردند: طلاب همه فعاليت هايشان در پرتوي امام عصر(عج الله تعالي) است بنابرين شاگردان ايشان هستند و بايد راه را براي ظهور ايشان هموار كنند.

کد خبر 968552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha