۳۴۵۷ سقط غیرعمدی و غیرایمن جنین در بیمارستان های گلستان اتفاق افتاد/ وزارت بهداشت دستورالعملی برای سقط عمدی ندارد

عارف نیا گفت: در سال گذشته از مجموع ۳۷ هزار بارداری در گلستان سه هزار و ۴۵۷ سقط غیر عمدی و غیرایمن در بیمارستان ها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سراج الدین عارف نیا » عصر امروز (یکشنبه 16 شهریور) در شورای راهبردی جمعیت استان گلستان اظهار کرد: سقط جنین غیرعمدی اتفاقی است که بر اساس اختلال کروموزومی رقم می خورد  و 50 درصد علت سقط این اختلالات جنین  به شمار می رود و مکانیزم دفاعی بدن در سقط های غیرعمدی اتفاق می افتد.

 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان  ادامه داد: از دست رفتن محصول حاملگی جنین یا رویان قبل از هفته 20 بارداری و یا جنین کمتر از 500 گرم سقط تعریف می شود.

 

عارف نیا بیان کرد: سقط ناسالم جنین نیز توسط پزشک، مامان و دارو فروش و خود فرد نیز اتفاق می افتد که سالانه براساس بارداری ناسالم حدود  70 هزار مورد مرگ مادر  و تولد پنج میلیون معلول در سطح جهان رقم می رود و در استان گلستان هر چند سال یک مورد  نیز رخ داده است.

 

وی افزود: سالانه 42  میلیون سقط جنین در دنیا انجام می شود که تخمین زده شده است که 20 میلیون از آنها به شکل ناسالم انجام شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان  متذکر شد: وزارت بهداشت هیچ دستورالعملی برای پیگیری دقیق سقط های عمدی ارائه نکرده است و برای جلوگیری از این موضوع بازدید از مطب ها و مراکز غیرمجاز در دستور کار قرار گرفته است.

 

عارف نیا با بیان اینکه بارداری های ناخواسته و غیرمشروع به هیچ عنوان شناسایی نمی شود، بیان کرد: برای آنکه بتوانیم به آمار درست بارداری دست پیدا کنیم نیاز است که از آزمایشگاه ها موارد مثبت حاملگی را دریافت کنیم ولی نتایج مثبت در این آزمایشگاه ها محرمانه است و در اختیار ما قرار نمی گیرد.

 

وی گفت: در سال گذشته 37 هزار بارداری در استان اتفاق افتاده است و سه هزار و 457 سقط غیرعمدی و غیرایمن  در بیمارستان ها انجام شده است که  175 مورد مسئله پزشکی و 18 مورد نیز سقط های غیرایمن  بود و 148 سقط غیرقانونی در استان گلستان شناسایی شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: درمان هزینه ناباروری برای جمعیت یک هزار نفر در استان گلستان هفت میلیارد تومان برآورد می شود.

کد خبر 968623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha