پیش بینی برداشت ۲۰۰هزار تُن چغندر از سطح اراضی شیروان

مدیرعامل کارخانه قند شیروان گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۰۰ هزار تُن چغندر از سطح اراضی شهرستان برداشت شود.

«محسن طیبی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با اشاره به برداشت محصول چغندر از اواخر مهرماه اظهارداشت: کشت پاییزه محصول چغندرقند این کارخانه در استان گلستان هم انجام می شود که سطح کشت چغندر قند در این خطه  هزار و ۵۰۰ هکتار است.

 

مدیرعامل کارخانه قند شیروان، زمان برداشت محصول چغندر قند در استان گلستان را اواخر مردادماه دانست و بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۰ بیش از  ۱۰۰ هزار تُن چغندر جذب کارخانه خواهد شد.

 

طیبی عنوان کرد: این کارخانه در سال جاری ۶۰ هزار تُن شکر خام را تصفیه می کند که ظرفیت تولید اسمی روزانه این کارخانه چهار هزار تُن تولید قند از چغندر و تصفیه شکر خام است که سه هزار و ۲۵۰ تن آن تولید قند و ۷۵۰ تن هم تصفیه شکر است.

 

پیشتر، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی از انعقاد قرارداد تصفیه ۲۵ هزار تُن شکر خام وارداتی در کارخانه قند شیروان برای تصفیه و تبدیل به شکر سفید خبر داده و گفته بود: این میزان شکر پس از تصفیه در اختیار شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران قرار می گیرد.

 

واردات شکر خام از سایر کشورها برای رونق تولید و تامین مایحتاج مردم صورت می گیرد و این کالا در کارخانجات قند تبدیل به شکر سفید می شود که این امر علاوه بر تنظیم بازار، موجب اشتغال افراد زیاد به صورت مستقیم  و غیرمستقیم می شود.

 

براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۱ هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می‌کند.

 

شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این واحد هم اکنون جزو زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی گسترش صنایع غذایی سینا است.

 

کارخانه قند شیروان سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود. 

 

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

 

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

کد خبر 968668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha