افشین پرتو و معلمی که در تاریخ زندگی کرد

۲۶شهریور ماه سالروز درگذشت افشین پرتو، معلمی است که نگاه ژرفی به تاریخ داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «افشین پرتو» از یک خانواده گیلانی و اهل دیلمان در اسفندماه ۱۳۲۸ در مشهد متولد شده است. او سال‌ها به عنوان معلم تاریخ در مدارس گیلان تدریس می کرد و در کنار آن به دلیل علاقه‌مندی به پژوهش در تاریخ معاصر گیلان و به ویژه نهضت جنگل، پژوهش‌های میدانی وکتابخانه‌ای فراوانی انجام می داد.

 

همین علاقه سبب شد تا او برای دریافت دکتری در رشته تاریخ به دانشگاه مسکو برود. زیرا بسیاری از اسناد تاریخی و مکاتبات مرتبط با جنبش جنگل و تاریخ معاصر ایران در دانشگاه ها و مراکز علمی روسیه نگهداری می شود.

 

شیوه تدریس افشین پرتو در درس تاریخ با نوآوری هایی همراه بود كه حتی افراد بی علاقه و بی توجه را هم به تاریخ مجذوب می كرد. مهمترین اثر افشین پرتو، كتاب «تاریخ گیلان از آغاز تا پیش از انقلاب مشروطه» است ولی کتاب ها و مقالات وی در تاریخ معاصر به ویژه جنبش جنگل از بدیع ترین آثار اوست؛« فرمانروایان دیلمان»، «ویرایش و تصحیح تاریخ رویان» تالیف مولانا اولیا الله آملی، «ستیزگاه باورهای دیروز و امروز» تاریخ خاورمیانه پیش از پدید آیی اسلام به همراه دکتر کشور دوست، «گیلان و خیزش جنگل»، «تاریخ گیلان در دوران احمد شاه قاجار»، «مشروطه و گیلان تاریخ رویدادهای گیلان در دوره مظفر الدین شاه و محمدعلی شاه قاجار»، «جنگ جهانی اول و فارس» ترجمه خاطرات نی»، « همدان دروازه تمدن»، « خراسان شمالی» پیشینه تاریخی خراسان شمالی و «خاطرات احسان الله خان دوستدار» از جمله آثار تألیفی افشین پرتو است.

 

نخستین شورای شهر رشت، کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی را برگزار کرد در حالیکه افشین پرتو، دبیر علمی کنگره بود. طی این همایش، پنج جلد کتاب از جمله برخی از اسناد تازه یاب در حوزه جنبش جنگل منتشر شد.

 

متاسفانه این مورخ پرکار خیلی زود به تاریخ پیوست و ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۴ بر اثر مشکلات تنفسی در بیمارستانی در لاهیجان بستری شد و سپس درگذشت.

کد خبر 968752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha