پرواز قیمت ها

افزایش بی سابقه قیمت ها و نبود نظارت های مستمر برای کنترل از یک سو و ترس از کمبود مواد غذایی از سوی دیگر؛ بیش از پیش باعث نگرانی مردم و بروز مشکلات به خصوص برای قشر ضعیف جامعه شده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی:گرانی کالاهای اساسی و نوسان قیمت‌ها مدتی است که به روال عادی و امری طبیعی تبدیل شده است، قیمت ها روز به روز که نه در هر ساعت افزایش پیدا می کند و همین افزایش لحظه‌ای قیمت ‌ها فضای روانی و نگران کننده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است.

 

افزایش بی سابقه قیمت ها و نبود نظارت های مستمر برای کنترل از یک سو و ترس از کمبود مواد غذایی از سوی دیگر بیش از پیش باعث نگرانی مردم و بروز مشکلات به خصوص برای قشر ضعیف جامعه شده است.

 

وقتی برخی اقلام سبد غذایی خانوار مانند گوشت گران می شود کارشناسان و صاحب نظران به جای ارائه راهکار درست و کارآمد اذعان می کنند برای از بین رفتن مشکلات فیزیولوژیکی بدن از جایگزین هایی مانند حبوبات، لبنیات و ... استفاده شود این در حالی است که روند افزایشی قیمت ها، حبوبات و لبنیات نمی شناسد و قیمت این اقلام به اصطلاح جایگزین هم روز به روز گران و گرانتر می شود و نتیجه آن چیزی جز کاهش مواد غذایی در سبد خانوار، افزایش سوءتغذیه، تضعیف سیستم ایمنی بدن و ... در جامعه نیست.

 

بنا به گفته مردم رصد قیمت های چند ماه اخیر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها نشان از افزایش 20 تا 30درصدی قیمت برخی اقلام مواد غذایی دارد.

 

* تورم بالا

یکی از شهروندان ضمن گلایه از عدم نظارت و افزایش قیمت ها، می گوید: متاسفانه این روند افزایشی قیمت مواد خوراکی، مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

 

«یوسفی» به افزایش ناچیز حقوق کارمندان در سال اشاره می کند و می گوید: متاسفانه بین افزایش حقوق و تورم همخوانی وجود ندارد و در عمل دخل و خرج کارمندان با این روند صعودی قیمت ها جوابگوی نیاز خانواده نیست.

 

وی یادآور می شود: در گذشته ابتدای ماه بر اساس نیاز خانواده اقلامی مانند برنج، گوشت، روغن و ... تهیه می شد که با این افزایش قیمت ها و ثابت بودن میزان حقوق در حال حاضر خرید اقلام اولویت بندی می شود و یک ماه برنج و ماه دیگر اقلامی مانند روغن، گوشت و ... تهیه می شود.

 

یکی دیگر از شهروندان به افزایش قیمت اقلامی مانند برنج، روغن و... اشاره می کند و می افزاید: در یک ماه اخیر قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز خانوار از افزایش چشمگیری برخوردار بوده به طوری که قیمت ماکارونی از پنج به هشت هزار تومان، رب گوجه فرنگی از 13 به 15 هزار تومان، تخم مرغ از 9 به 12 هزار و 500  تومان، تن ماهی از 17 به 25 هزار تومان رسیده است.

 

«تاجی» ضمن گلایه از افزایش بی رویه قیمت ها و نبود نظارت کافی، می افزاید: قیمت لبنیات مانند شیر، دوغ، پنیر و... هم افزایش چشمگیری داشته و برای رسیدن حقوق به پایان ماه برخی اقلام مورد نیاز بدن مانند ماست، دوغ، تن ماهی و ... به صورت غیر عمد از سبد غذایی حذف می شود.

 

* عدم نظارت کافی

شهروند دیگری که 4 فرزند دارد ضمن گلایه از عدم نظارت و افزایش لحظه ای قیمت ها می گوید: کارگر روزمزد ساختمان است و با توجه به شیوع بیماری کرونا و کسادی کار، برای تامین اقلام مورد نیاز خانواده با مشکل جدی مواجه است.

 

«علی‌پور»  که در ایام کرونا برای امرار معاش و گذران زندگی مجبور به گرفتن تسهیلات شده است، نبود کار مناسب، افزایش بی رویه قیمت کالا های مورد نیاز خانوار، متناسب نبودن دخل و خرج و ... را از مشکلات پیش رو می داند و تاکید می کند: پرداخت اقساط هم مزید بر علت شده و مشکلی به مشکلات افزوده است.

 

وی بر ثبات قیمت، حمایت از اقشار ضعیف جامعه، برخورد با متخلفان و... تاکید می کند و با توجه به تفاوت قیمت در نقاط مختلف شهر، خواستار نظارت بیشتر مسئولان مربوطه می شود.

 

* کاهش ۴۰ درصدی فروش

در ادامه یکی از فروشندگان مواد غذایی هم با اشاره به افزایش قیمت‌ها در ماه های اخیر می گوید: متاسفانه با افزایش قیمت کالای مصرفی و مورد نیاز مردم، میزان فروش ما هم دستخوش تغییرات شده و 40 درصد کاهش یافته است.

 

«حسینی» به افزایش قیمت روغن، صنایع سلولزی، مواد بهداشتی و شوینده ها اشاره می کند و می گوید: با افزایش قیمت، توان خرید مردم پایین آمده تا جایی که افراد بر اساس وسع و نیاز روزمره خود اقدام به خرید می کنند به طور مثال تخم مرغ به صورت دانه ای به فروش می رسد.

 

به گفته وی افزایش قیمت کالاهای پر مصرف رابطه مستقیم با کاهش درآمد فروشندگان دارد چرا که توان خرید مردم کمتر شده و اقلام مورد نیاز خود را اولویت بندی می کنند در حالی که در گذشته این گونه نبود.

 

وی خرید اجباری دو کالا را هم از مشکلات پیش رو مطرح می کند و می گوید: متاسفانه برخی از مراکز دو کالا را با هم عرضه می کنند و حاضر به فروش تکی کالا نیستند به طور مثال این مراکز فروش روغن جامد و مایع، پودر ماشینی و دستی و ... را با هم عرضه می کنند و خریدار کل یا جزء مجبور به خرید دو کالا با هم می شود که توجیه ندارد.

 

* ۴۰ بازرس برای رصد ۳۰ هزار واحد صنفی خراسان جنوبی!

در ادامه سرپرست سازمان صمت خراسان جنوبی در زمینه نظارت و بازرسی های انجام شده، به فعالیت 30 هزار واحد صنفی در استان اشاره می کند و به خبرنگار شبستان می گوید: حدود نیمی از این تعداد در مرکز استان فعالیت دارند و با توجه به حضور 40 بازرس در سطح استان رصد همه واحدها کار مشکلی است. 

 

«عباس جرجانی» با توجه به این موضوع؛ ارائه گزارشات مردمی در رصد واحدهای صنفی را مهم می داند و می گوید: با توجه به کمبود بازرس، رسیدگی به شکایات مردمی در اولویت کار قرار دارد و مردم می توانند با رصد قیمت ها نسبت به گران فروشی، کم فروشی و... مراتب رابرای رسیدگی بهتر به سازمان اطلاع دهند.

 

وی با بیان این که کالا باید باتوجه به قیمت درج شده روی آن به فروش برسد، تاکید می کند: فروش بالاتر قیمت در این زمینه تخلف محرز بوده و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود.

 

به گفته سرپرست سازمان صمت خراسان‌جنوبی فروش کالا باید بر اساس قیمت فاکتور و درصد سود اعمال شده به فروش برسد و چنانچه واحد صنفی کالایی را از قبل داشته و اقدام به فروش آن با قیمت جدید نماید این مورد هم تخلف بوده و برخورد شدیدی با متخلفان صورت می گیرد.

 

جرجانی به طرح های نظارتی مختلف مانند ویژه شروع مدارس، رمضان، عید نوروز و ... اشاره می کند و می گوید: علاوه بر بازرسی های رندمی؛ با اجرای این طرح ها و مساعدت تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و... گشت های نظارتی انجام می شود.

 

وی در ادامه به حضور 200 ناظر افتخاری دارای کد در استان اشاره می کند و از اصحاب رسانه، کارکنان دستگاه های اجرایی و ... می خواهد با ثبت نام در سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده در بخش ناظران افتخاری، سازمان صمت را در بازرسی و رصد بهتر قیمت ها و... کمک کنند.

 

جرجانی عرضه دو کالا به صورت اجبار به صورت کلی یا جزئی در کنار هم را ممنوع دانسته و می گوید: در صورت مشاهده با افراد خاطی برخورد می شود.

 

به گفته وی در بازه زمانی یک ماهه از 8 مرداد تا 8 شهریور امسال 2 هزار و 300 مورد گزارش مردمی به سامانه ارسال شده و پس ازسه هزار و 280 مورد بازرسی از واحدهای صنفی، در این زمینه 172 پرونده به ارزش حدود 60 میلیون تومان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

 

* ثبت ۹ شکایت در یک ماه گذشته

در ادامه رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم به انجام هر روزه بازرسی از واحدهای صنفی اشاره می کند و به خبرنگار  شبستان می گوید: 6 بازرس اتاق اصناف به همراه گشت های مشترک با اماکن، تعزیرات حکومتی، قاچاق کالا و... هر روزه بین 60 تا 70 واحد صنفی را رصد می کنند.

 

به گفته «رضا علیزاده بیرجندی» هر واحد صنفی به طور میانگین بین 20 روز تا یک ماه، حداقل یه نوبت رصد می شوند و در صورت مشاهده تخلف با واحدهای صنفی برخورد می شود.

 

وی فروش کالا بالاتر از قیمت درج شده روی آن، عدم درج قیمت و نبود اتیکت، گران فروشی بیشتر از قیمت فاکتور و سود اعمالی و ... را تخلف محرز دانسته و می گوید: به طور معمول در اقلام خوراکی مانند برنج، حبوبات، لبنیات و.... قیمت فاکتور به همراه 15 تا 16 درصد سود اعمال می شود و بیشتر از آن تخلف محسوب می شود.

 

رئیس اتاق اصناف بیرجند تاکید می کند: در بازه زمانی یک ماهه 15 مرداد تا 15 شهریور ماه امسال پس از بازرسی هزار و 266 موردی از واحدهای صنفی با 9 مورد شکایت روبه رو شدیم که 6 مورد از شکایت ها پس از پیگیری های انجام شده منجر به رضایت شد و برای سه مورد دیگر پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

 

علیزاده یادآور می شود: در همین بازه زمانی 23 واحد صنفی به علت نداشتن پروانه کسب پلمپ شدکه 8 مورد فک پلمپ و مابقی در حال پیگیری هستند.

 

 

 

کد خبر 968916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha