خوش‌خدمتی کوزوو و صربستان برای صهیونیستها و هشدار اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا به صربستان و کوزوو در مورد تصمیم اخیر خود برای انتقال سفارتخانه های خود در سرزمین های اشغالی فلسطین از تل آویو به قدس القدس هشدار داد .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا به صربستان و کوزوو در مورد تصمیم اخیر خود برای انتقال سفارتخانه های خود در سرزمین های اشغالی فلسطین از تل آویو به بیت المقدس هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام می تواند امیدهای دو کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا را خدشه دار کند.

 

پیتر استانو سخنگوی سیاست امور خارجه و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در کنفرانس خبری در بروکسل پایتخت بلژیک گفت: هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا سفارت خود را در بیت المقدس افتتاح نکرده است.

 

وی گفت که این اتحادیه همچنان متعهد به راه حل حل دو کشور برای پایان دادن به درگیری های چند دهه در منطقه است. وی افزود: اتحادیه اروپا انتظار دارد اعضای آینده ، به ویژه صربستان با سیاست خارجی این اتحادیه همسو شوند.

 

استانو همچنین گفت که از آنجا که کوزوو و صربستان عضویت در اتحادیه اروپا یا ادغام در اتحادیه اروپا را به عنوان اولویت استراتژیک خود اعلام کردند ، اتحادیه اروپا انتظار دارد هر دو مطابق با این تعهد عمل کنند ، بنابراین چشم انداز اروپا تضعیف نمی شود.

 

این تحولات در حالی اتفاق می افتد که الكساندر ووچیچ ، رئیس جمهور صربستان و عدولله هوتی نخست وزیر كوزوو قرار است در دور دوم گفتگوهای رو در رو با میانجیگری اتحادیه اروپا برای حل اختلافات در بروكسل برای حل اختلافات دو دهه پس از جنگ خونین دیدار كنند.

 

دو طرف برای عادی سازی روابط خود به مدت یک دهه درگیر مذاکرات تحت هدایت اتحادیه اروپا بودند ، اما پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

 

روابط بین کوزوو و صربستان هنگامی که مذاکرات درباره تبادل سرزمین و تغییرات مرزی در سال 2018 فروپاشید ، بدتر شد.

 

روز جمعه ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا در اقدامی غیرمنتظره اعلام كرد كه واشنگتن توافق نامه صربستان و كوزوو را برای عادی سازی روابط اقتصادی میانجیگری كرده است.

 

این اعلامیه باعث تعجب اروپاییان شد که در حال انجام گفتگوهای پیچیده بین دو کشور در زمینه بهبود روابط طولانی مدت خود هستند.

 

از این معامله ، دو تصمیم غیر منتظره نیز بیرون آمد. صربستان گفت که سفارت خود را از تل آویو به اورشلیم قدس اشغالی منتقل می کند که سه سال پیش آمریکا این اقدام تحریک آمیز را مرتکب شده بود.

 

کوزوو که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، وعده داده که رژیم اشغالگر را به رسمیت بشناسد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که کوزوو به شدت به دنبال مشروعیت بخشیدن به اعلامیه استقلال و دولت خود است.

کد خبر 969149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha