اقتدار ملی و امنیت منطقه ای از جمله دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه بین الملی است

آرین منش با بسیاری از نهضت های آزادی بخش از دفاع مقدس ما الهام گرفتند و به یک خودباوری و حرکت رسیدند گفت: اقتدار ملی و امنیت منطقه ای از جمله دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه بین الملی است.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: دفاع مقدس با جنگ نابرابر میان ایران و رژیم بعث عراق رقم خورد و یکی از طولانی ترین جنگ های قرن ۲۰ عنوان می شود این جنگ اگرچه در آغاز حکومت نوپای انقلاب اسلامی شکل گرفت اما دستاوردهای زیادی را برای جمهوری اسلامی ایران به بار آرود که در همین رابطه گفتگویی با «جواد آرین منش» نماینده اصولگرای دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی از مشهد به شرح زیر ارایه می شود.

 

هشت سال دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟

دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از حساس ترین، تعیین کننده ترین و درخشان ترین مقاطع تاریخ جمهوری اسلامی ایران است زیرا دفاع مقدس در نخستین سال های پیروزی انقلاب به جمهوری اسلامی تحمیل شد در شرایطی که هنوز ساختارها و نهادهای جمهوری اسلامی استقرار کافی پیدا نکرده بود. هنوز دوران انتقال و تحول به پایان نرسیده بود و یک جنگ تمام عیار با مشارکت قدرت های بزرگ و ابرقدرت ها در آن زمان به ایران اسلامی تحمیل شد.

 

جنگ تحمیلی چگونه بر ایران اسلامی تحمیل شد؟

فشارهای گسترده و تبلیغاتی، تحریم های اقتصادی، تهدیدهای مختلف و امکانات وسیع مخالفان جمهوری اسلامی در کنار یکدیگر قرار گرفت تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را زمین گیر کنند، از این رو پیروزی یا شکست در این نبرد حساس برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت بود اما خوشبختانه هدایت ها و رهبری های امام(ره) در کنار انسجام و وحدت ملی ، ایمان و اعتقادات راسخ مردم، مبارزان، مجاهدان و رزمندگان، ایثارگری ها و شهادت طلبی ها و نهراسیدن از دشواری ها و اعتماد به نفس و خودباوری در کنار یکدیگر یک حماسه بزرگ را رقم زد که در تاریخ ماندگار شد و این امر ضمانت اجرایی برای تداوم انقلاب اسلامی بود.

 

دستاوردهای دفاع مقدس را چگونه می بینید؟

اگرچه ما در این نبرد نابرابر خسارت های بسیار جدی دیدیم، مشکلات اقتصادی فراوانی را برای ما به وجود آورد و تلفات جانی زیادی نیروهای جوان دادیم اما دستاوردهای ارزشمندی را این حماسه بزرگ رقم زد که می توان این دستاوردها را از ابعاد گوناگون مورد مطالعه و بررسی قرار داد. دفاع مقدس در عرصه سیاسی خنثی کردن توطئه های گسترده و انسجام ملی و وحدت تمام نیروها و سلایق سیاسی گوناگون را برای ما به دنبال داشت به طوری که از اصولگرا، اصلاح طلب و حتی اقلیت های دینی و مذهبی همه و همه در کنار یکدیگر قرار گرفتند و در این نبرد نابرابر ملی مذهبی مشارکت کردند. شهدای اقلیت های دینی، سنی، شیعه، ارمنی و سایر اقلیت ها بیانگر حضور همه اقلیت ها و سلایق دینی و سیاسی در این حرکت ملی بود و این دستاوردی بود که حاصل دفاع مقدس است.

 

 

دفاع مقدس چه دستاوردی را در عرصه اجتماعی در بر داشت؟

در عرصه اجتماعی مردم ما به یک اعتماد به نفس بالا و خودباوری ارزشمند دست یافتند و با تکیه بر داشته های خودی در این حرکت مهم نقش ایفا کردند. در طول این سال ها حاکمیت فضای معنوی و مذهبی به گونه ای بود که جبهه های جنگ ما تبدیل به دانشگاه بزرگ شد و نوجوانان در این دانشگاه بزرگ به مدارج عالی رسیدند و این از دستاوردهای معنوی دفاع مقدس محسوب می شود.

 

 

با توجه به آسیب هایی که در جنگ تحمیلی بر کشور وارد شد آیا دستاوری در دفاع مقدس در حوزه اقتصادی وجود دارد؟

اگر از ابعاد دیگر مانند اقتصادی بررسی کنیم، حرکت توفنده ای به سمت خودکفایی آغاز شد. در شرایطی که ما در تحریم بودیم و امکاناتی به ما داده نمی شد و حتی تامین سیم خاردار برای ما مشکل بود، حرکت مجاهدانه ما به سمت خودکفایی نیل کرد و موجب شد که ما امروز جنگ افزارهای مدرن و موشک های دوربرد نظامی، هواپیما و سلاح های پیشرفته ای را داشته باشیم که این داشته های امروز مرهون دوران دفاع مقدس و تحریم هایی است که در آن زمان بر ما اعمال شد.

 

 

دفاع مقدس در عرصه بین المللی چه دستاوردی برای ایران اسلامی داشت؟

 

 از بعد بین المللی به یک اقتدار ملی و امنیت منطقه ای دست یافتیم. بسیاری از نهضت های آزادی بخش از دفاع مقدس ما الهام گرفتند و به یک خودباوری و حرکت رسیدند و خلاصه آنکه مشارکت مردم در کنار رهبری های خردمندانه امام (ره) و اعتقادات راسخ مردم یک دستاوردهای مهمی را در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای ما به ارمغان آورد که حاصل دوران دفاع مقدس است.

 

آیا دفاع مقدس قابلیت الگوگیری در عصر حاضر را دارد؟

دفاع مقدس می تواند الگوی موفق برای عصر حاضر باشد یعنی اگر ما برای عبور از بحران های اقتصادی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی بخواهیم راهی برای برون رفت پیدا کنیم باید به الگوی دفاع مقدس در موضوع انسجام ملی، حرکت های جهادی، تکیه بر اقتصاد مقاومتی و خودباوری و نگاه به درون عمل کنیم دفاع مقدس می تواند امروز هم الگوی مناسبی برای برون رفت از مشکلات کشور ما باشد.

 

رفتار جمهوری اسلامی ایران در جنگ تن به تن با رژیم بعث عراق چگونه ارزیابی می کنید؟

در دوران دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران هرگز از قوانین و مقررات بین المللی و رفتار های انسانی خارج نشد اما دشمن از سلاح های شیمیایی به شکل گسترده استفاده کرد، اما ما در حالی که توانایی این کار را داشتیم با حرکت های ناجوانمردانه به مبارزه با دشمن ادامه ندادیم که این رفتار الهام گرفته از آموزه های دینی است .

 

جایگاه ایران در پذیرش قطعنامه 598 توضیح دهید؟

 در نهایت با توجه به مصالح کشور، محدودیت امکانات و بودجه و کمبود سلاح امام (ره) مصلحت نظام و مردم را در پذیرش قطعنامه 598 دیدند که در واقع این رفتار نوعی نرمش قهرمانانه به تعبیر مقام معظم رهبری است که به نظر می رسد این رفتار می تواند الگویی برای امروز باشد یعنی در مقاطعی از تاریخ ما رهبری مصلحت را در نرمش قهرمانانه دیدند. امروز هم اگر مصالح کشور اقتضا کند، باید از تمامیت خواهی بگذریم و به حداقل ها قناعت کنیم./

 

 

کد خبر 969389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha