ظرفیت لامرد و مُهر در  ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فارس و کشور

ایزدئی گفت: شهرستان های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین میدان گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در استان و کشور خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید رضا ایزدی»، امروز (چهارشنبه 19 شهریور) در بازدید از طرح ها و واحدهای  صنعتی تولیدی شهرستان های مهر و لامرد  با حضور معاون وزیر کشور گفت: شرکت پالایشگاهی «پترو پیمان دانا» با محصولاتی نظیر بنزین، گازوئیل ، گاز مایع از طرح های صنعتی در حال احداث در شهرستان مهر است که با سرمایه گذاری  ۶۵۰۰  میلیارد ریال اجرایی شده و اشتغال ۲۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: این طرح که با  ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است، امکان تولید بنزین معمولی بدون سرب با ظرفیت سالانه ۴۶۰ هزارتن و بنزین سوپر بدون سرب با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن را ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: از دیگر طرح های صنعتی که در حال حاضر در جنوب فارس و در شهرستان مُهر با پیشرفت فیزیکی  ۸۵ درصد مراحل ساخت را طی می‌کند، شرکت «پالایش پارسیان سپهر» است که در زمینه استحصال گازهای صنعتی(اتان زدایی)  استحصال گاز طبیعی جهت مصارف خانگی  و سایر فرآورده های گازی جهت تولید صنایع پایین دستی از جمله اتان، پروپان و بوتان و.... فعال خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  استان فارس اعلام کرد: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۱۳۶ هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن و اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر در حال احداث است.

ایزدی ادامه داد:  فاز نخست کارخانه آلومینیوم جنوب با ارزش سرمایه گذاری  ۱۸۶ هزار میلیارد ریال و ظرفیت تولید  ۱۰۰ هزارتن  شمش آلومینیوم در روز و اشتغال ۷۵۰ نفر، با عاملیت بانک صادرات ایران و همکاری سندیکای بانکی با تامین سرمایه از طریق منابع خارجی و با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان ایمیدرو ساخته شد و اوایل اردیبهشت ماه امسال به صورت ویدیو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور و باحضور وزیر صمت به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: این کارخانه به عنوان مدرنترین و بزرگترین کارخانه آلومینیوم ایران به شمار می‌رود و در زمینی  که به وسعت ۲۰۰ هکتار در منطقه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد و با هدف رفع نیازهای داخل و توسعه صادرات و همچنین فراهم کردن زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر در فاز نهایی  به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم، طراحی و راه‌اندازی شده است.

 ایزدی  افزود: منطقه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد به جمع تولید کنندگان فلز ارزشمند آلومینیوم پیوسته است و حجم صادرات شمش تولیدی آلومینیوم جنوب  ۱۲ هزار تن بوده و از این پس لامرد نقش برجسته‌ای در  تولید و صادرات شمش و بیلت آلومینیوم ایفا خواهد کرد که گامی بزرگ در راستای تحقق افزایش توان صادراتی کشور خواهد بود.

 وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط مهیا شده پس از افتتاح آلومینیوم جنوب و تولید شمش و آلومینیوم مذاب، امکان سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی  را فراهم کرده است.

ایزدی ادامه داد: منطقه  اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد در جنوب استان فارس قرار دارد و وسعتی بالغ بر ۸۵۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد. این منطقه زیرمجموعه  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تامین نیازهای داخلی از طریق توسعه صنایع مادر، اشتغال زایی و رفع محرومیت مناطق پیرامونی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اجرای سیاست‌های توسعه ای منطقه ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز (فارس، بوشهر و هرمزگان) ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد:  صنایع پایین‌دستی آلومینیوم مانع از خام‌فروشی شده و  ارزش افزوده عظیم و ایجاد اشتغال‌زایی چند برابری را به همراه خواهد داشت.

 وی اعلام کرد: نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی، کارخانه های تولید سنگ مصنوعی و آسفالت از دیگر صنایع مستقر در این منطقه است که در طرح جامع منطقه  اقتصادی  صنایع انرژی بر لامرد، تولید شمش منیزیم، فولاد، آلومینیوم و صنایع مرتبط پایین دست، نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و استقرار صنایع مادر پیش بینی شده است.

ایزدی با اشاره به ظرفیت این شهرستان ها گفت: شهرستان های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین میدان گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، مورد توجه دولت نیز هستند و علاوه بر توسعه فعالیت های اقتصادی و رفع بیکاری در منطقه، باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در استان و کشور خواهند شد.

کد خبر 969927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha