شورای پنجم از ابتدا به دنبال تاسیس سازمان بازآفرینی فضاهای شهری بود

مهدی نیا با تاکید بر اینکه شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود به جد دنبال تاسیس سازمان بازآفرینی فضاهای شهری بود، گفت: توسعه شهرنشینی از دهه ۵۰ در کشور سبب گسترش حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و اضمحلال بافت مرکزی شهر و پراکنده ‌رویی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد هادی مهدی ‌نیا» عصر( ۱۹ شهریور) در جلسه هماهنگی و توجیهی ارائه مشوق‌های بازآفرینی محلات فرسوده و کم ‎برخوردار با بیان اینکه در قرن بیستم دو گرایش فرهنگ‌گرا و مدرنیستی ( نوگرا) در حوزه معماری و شهرسازی دنیا مطرح بود، اظهارکرد: از ابتدای همین قرن هم تفاوت دیدگاه بین این دو گرایش مشخص شد و شرایط تکنولوژیکی و توسعه شهر هم به سمتی سوق پیدا کرد که در دهه های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ گرایش مدرنیستی غالب شد و گرایش فرهنگ‌گرا به باریکه‌ای در حوزه دانشگاهی اکتفا کرد.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه کشور ایران هم همچون سایر کشورهای درحال توسعه، تابعی از اتفاقات و تحولات کشورهای پیشرفته بوده و لذا میراث‌دار و متاثر از تجربیات کشورهای توسعه یافته و تحولات آنها بوده، افزود: توسعه شهرنشینی از دهه ۵۰ در کشور سبب گسترش حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و اضمحلال بافت مرکزی شهر و پراکنده ‌رویی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: با بیان اینکه این تجربه در شهر مشهد کاملا قابل رصد است، گفت: همین سیاست در بافت پیرامونی حرم مطهر هم اجرایی شد و امروز پس از گذشت بیش از ۲۰ سال پیشرفت طرح نوسازی ۵۰ درصد است.

 

مهدی نیا ادامه داد گفت: با همین رویکرد، شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود به جد دنبال تاسیس سازمان بازآفرینی فضاهای شهری بود، موضوعی که تایید وزارت کشور را نیز داشته است.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: سازمان بازآفرینی در عمل بازوی اجرایی آن بخشی از نگاه معماری و شهرسازی است که از فرهنگ ‌گرایی شروع می‌شده و امروز هم در قالب ادبیات شهرسازی پست مدرنیستی در مواجهه با بافت‌های مساله‌دار شهری ایفای نقش می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد از طریق سازمان بازآفرینی درصدد است که نحوه مواجهه با بافت‌های مساله‌دار شهر مشهد که مساحت آن به بیش از ۵ هزار هکتار میرسد را مشخص و تعیین کند، گفت: امروز و در عقل جمعی شهرداری مشهد، بدنه مدیریتی، تخصصی و کارشناسی به این جمع‌بندی رسیده نحوه برخورد با این بافت‌ها باید متفاوت از گذشته باشد.

 

 

کد خبر 970014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha