حدود سه میلیارد ریال برای قنات های شیران تخصیص یافته است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی یکسال اخیر، دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت و لایروبی قنات های این شهرستان تخصیص یافته است.

«سید ابراهیم سیدی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: بارندگی های سیل آسای شیروان در سال گذشته و امسال موجب خسارت به ۷۰ رشته قنات این شهرستان شده که بر اساس تخصیص اعتبارات قنات های آسیب دیده، مرمت، اصلاح و بازسازی می شود.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: کشاورزان برای مرمت و بهسازی قنات ها می توانند از توان مقنی های بومی در این زمینه استفاده کنند و منتظر اعتبارات دولتی نباشند، اگر در جایی قنات ها دچار خسارت شدید شده باشد این سازمان برای جلوگیری از مشکلات بعدی اقدام به عملیات بهسازی آنان می کند.

 

سیدی عنوان کرد: امسال ۲۵ میلیارد ریال برای قنوات استان مصوب شده که هنوز سهم شهرستان ها اعلام نشده است.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سه رشته قنات در شهرستان شیروان که فروردین ماه پارسال بر اثر سیلاب تخربب شده بود، مرمت و لایروبی شد.

 

سیدی خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی ها و سیلاب های فروردین ماه سال ۹۸، تعدادی از قنات های این شهرستان خسارت دیدند که با توجه به اعتبارات اختصاص یافته فقط سه رشته مرمت شد.

 

وی ادامه داد: بارندگی‌های مناسب امسال موجب افزایش ۱۵ درصدی آبدهی قنات‌های شهرستان شیروان شده است.

 

سیدی افزود: استان خراسان شمالی ۶۲۹ رشته قنات دارد که ۷۰ رشته آن با آبدهی سالانه ۶ میلیون متر مکعب مربوط به شهرستان شیروان است.

 

به گفته وی شهرستان شیروان افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای آن با آب قنات مشروب می شود.

 

شهرستان شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

کد خبر 970042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha