تزکیه نفس در عرفان های کاذب، خودسرانه و بدون فاعلیت خدا و رسول است

ابراهیمی با بیان این که تزکیه نفس در عرفان های کاذب خودسرانه و بدون فاعلیت خدا و رسول است، گفت: تزکیۀ آنان یا امری باطل و موهوم است یا آنکه در مسیر تزکیه، به کمال و غایت مطلوب منتهی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «محسن ابراهیمی» در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 20 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «فاعلیت در تزکیۀ نفس معیاری برای نقادی عرفان‌های کاذب» پرداخت.

 

پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی در ادامه با بیان این که «تزکیۀ نفس» یکی از مفاهیم مطرح در قرآن کریم است، افزود: در جای جای قرآن به موضوع تزکیه اشاره و بر آن تأکید شده است که بر اساس این مفهوم، دست‌یافتن به فلاح و رستگاری تنها با انجام تزکیۀ نفس محقق می‌شود.

 

وی همچنین بیان داشت: اما آیات قرآن شیوۀ خاصی از تزکیه را تأیید می‌کند که طبق آن فرد باید خود را در معرض تزکیۀ خداوند قرار دهد؛ زیرا دست‌یافتن به تزکیۀ حقیقی، تنها با فاعلیت خداوند و پیامبر اکرم(ص) محقق می‌شود و فرد دیگری قدرت تزکیه انسان را ندارد.

 

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور» با تأکید بر این که در غیر این صورت فرد نمی‌تواند به‌راستی نفس خود را تزکیه کند، گفت: چنین شخصی که خود را از مسیر تزکیه خدا و رسولش خارج کرده در مسیر تزکیه، دچار انحراف و گرفتار دام‌های شیطان می‌شود.

 

پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی تصریح کرد: تبیین اصل مذکور در آیات می‌تواند معیار و اساسی برای نقد عرفان‌های کاذب باشد؛ چراکه در عرفان های کاذب از فاعلیت خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام(ص) خبری نیست و هرچه هست توسط خود افراد صورت می گیرد، بنابراین می‌توان با همین ملاک بطلان کار صاحبان عرفان های کاذب را دریافت.

 

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر ویژگی جامع مکاتب‌ عرفان‌های گوناگون، وجود آداب، شیوه‌های سلوکی و دستورهای متفاوتی برای تزکیۀ نفس دارد؛ اما در عرفان‌های کاذب، آداب و دستورهای تزکیه ناشی از فاعلیت خداوند نیست و افراد خودسرانه به تزکیۀ نفس اقدام می‌کنند.

 

ابراهیمی در بخش پایانی سخنان خود در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور» با اشاره به این که عرفان های موهوم غیر اسلامی به هیچ عنوان قابل پذیرش و اتکا نیستند، خاطرنشان ساخت: تزکیۀ آنان یا امری باطل و موهوم است یا آنکه در مسیر تزکیه، به کمال و غایت مطلوب منتهی نمی‌شود.

کد خبر 970098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha