معنویت نوظهور بر اساس مبانی فکری مدرنیته پی ریزی شده است

شفیعی گفت: رونق معنویت‌گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادی‌گرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است، در حالی که معنویت نوظهور دقیقاً بر اساس مبانی فکری و زیرساخت‌های نظری مدرنیته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «امیر شفیعی» در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 20 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «بررسی مبانی و ریشه های معنویت سکولار در زیرساخت‌های نظری مدرنیته» پرداخت.

 

پژوهشگر فلسفه دین افزود: توجه اندیشمندان غربی به مسئلۀ معنویت و رونق معنویت‌گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادی‌گرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور»  با اشاره به این که این توجه اندیشمندان درست نبوده است، بیان داشت: اما با مطالعۀ دقیق این پدیده روشن می‌شود معنویت نوظهور دقیقاً بر اساس مبانی فکری و زیرساخت‌های نظری مدرنیته پی‌ریزی شده است.

 

شفیی در ادامه سخنان خود در این کمیسیون تخصصی یادآور شد: بنابراین برای شناخت کامل و مواجهۀ صحیح با آن، توجه به مؤلفه‌های مدرنیته و تأثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است.

 

وی خاطرنشان ساخت: این نوشتار نخست به مؤلفه‌ها و اندیشه‌های رایج در مدرنیته از قبیل علم‌گرایی، عقل‌گرایی، فردگرایی، نسبیت‌گرایی، تاریخی‌گروی، کارکرد‌گرایی، اگزیستانسیالیسم، سکولاریسم و ایمان‌گرایی می‌پردازد.

 

این پژوهشگر فلسفه دین در بخش پایانی سخنان خود در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور» با تأکید بر این که نفوذ این اندیشه‌ها در نظریه‌های معنویت تبیین شده است، خاطرنشان کرد: مقاله یاد شده درنهایت به بررسی کاستی‌های این مبانی در مقام نظر و در مقام رفع نیازهای معنوی انسان می‌پردازد.

کد خبر 970117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha