آمریکا دارنده رتبه نخست تولیدات علمی در حوزه معنویت است

عبادالله با اشاره به تولیدات علمی حوزۀ معنویت در پایگاه استنادی «وب آو ساینس» گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد در میان کشورها‌، کشور آمریکا با تولید ۲۱۲۴ رکورد اطلاعاتی در رتبه نخست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «جعفر عبادالله عموقین» در کمیسیون تخصصی «آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 20 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «مصور سازی و تحلیل تولیدات علمی مرتبط با معنویت در پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سال‌های 2010 - 2019» پرداخت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: هدف از این تحقیق، بررسی تولیدات علمی حوزۀ معنویت در پایگاه استنادی «وب آو ساینس» در فاصلۀ سال‌های 2010 ـ 2019 و ترسیم نقشۀ علمی این حوزه است.

 

وی با بیان این که این تحقیق از نوع کاربردی بوده و با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است، گفت: جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ تولیدات علمی نمایه‌شده در‌ پایگاه استنادی وب آو ساینس‌ بین سال‌های 2010 ـ 2019 است که 5222 رکورد اطلاعاتی است.

 

عبادالله یادآور شد: یافته‌ها نشان می‌دهد در میان کشورها‌، کشور آمریکا با تولید 2124 رکورد اطلاعاتی در رتبه نخست قرار دارد و انگلستان با تولید 445 رکورد اطلاعاتی و استرالیا با تولید 246 رکورد اطلاعاتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ایران نیز با 81 رکورد اطلاعاتی در رتبۀ دوازدهم قرار دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با تأکید بر این که بیشترین تولیدات علمی مربوط به سال 2015 است، خاطرنشان ساخت: 677 رکورد اطلاعاتی در آن سال ثبت شده است؛ بیش از 90 % از تولیدات علمی به زبان انگلیسی است و زبان فرانسه و اسپانیایی هرکدام با تولید 2 % در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

وی خاطرنشان ساخت: یافته‌ها نشان داد دانشگاه داک یونیورسیتی با تولید 64 رکورد اطلاعاتی در رتبۀ اول قرار دارد، دانشگاه کلمبیا با 37 رکورد اطلاعاتی و دانشگاه آریزونا با 35 رکورد علمی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

عبادالله در بخش دیگری از سخنان خود در این کمیسیون علمی ابراز داشت: در میان نویسندگان، Koening - HG با اچ ایندکس 15 و با 668 استناد دریافتی رتبۀ نخست را به خود اختصاص داده است

 

وی با بیان این که 150 رکورد مربوط به تولیدات انتقادی در زمینۀ معنویت‌های نوظهور یافت شد، خاطرنشان کرد: این مطالب با توجه به عناوین آنها در گروه‌های گوناگون مانند روان‌شناختی، عصب‌شناختی، جامعه‌شناختی‌ و معنویت در محل کار قرار می‌گیرند که در بخشی از مقاله به دسته‌بندی از تولیدات انتقادی پرداخته شده و جستجوی تحقیق در تاریخ 13 / 8 / 1398 و در عناوین تولیدات علمی انجام شده است.

کد خبر 970130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha