ارائه و نقادی دقیق ۳۷ مقاله/حضور دوشادوش محققان حوزوی و دانشگاهی

وکیلی از ارائه و نقادی دقیق ۳۷ مقاله در این همایش خبرداد و گفت: عالمانه و سود مند و دقیق بودن نقدها، حضور دوشادوش محققان حوزوی و دانشگاهی و رعایت جوانب انصاف از جمله ویژگی های مثبت این همایش بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «هادی وکیلی» در آیین اختتامیه همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 20 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد،  به ارائه گزارشی از کمیسیون های تخصصی همایش پرداخت و اظهار داشت: از مجموعه 39 منتخب 37 مقاله در چهار کمیسیون تخصصی ارائه و دو مقاله به علت غیبت صاحبان مقالات لغو شد.

 

دبیر علمی همایش معنویت های نوظهور با بیان این که 8 مقاله به صورت مجازی و بقیه به صورت حضوری ارائه شدند، خاطرنشان ساخت: نقد مقالات و داوری در چهار مورد غیر حضوری و بقیه به حضوری انجام شد که اشکال اختلالات فضای مجازی و نرم افزاری و سخت افزاری بعضا در جریان کار خلل وارد می کرد.

 

وی با اشاره به برخی از ضعف های همایش یاد شده یادآور شد: پرداختن مکرر به برخی موضوعات و اشخاص،  عدم توجه برخی از مقالات به پیشینه نقد، ضعف تألیف و روش تحقیق و روش نقد در برخی مقالات و تأخیر در برگزاری برخی از کمسیون ها به دلیل مشکلات فنی از جمله ضعف های این همایش بود.

 

وکیلی با تأکید بر وجود فضای باز نقد و تبادل آراء بین منتقدان به عنوان یکی از نقاط قوت همایش یاد شده افزود: همین طور مفید و مؤثر و ملهم بودن مقالات برای تحقیقات بعدی، نظم اجرایی جلسات، عالمانه و سود مند و دقیق بودن نقدها، طرح راهکارهای انضمامی در مقالات، حضور دوشادوش محققان حوزوی و دانشگاهی، رعایت جوانب انصاف، امانت داری و دقت در مقام نقد معنویت ها و بیان نقاط قوت در کنار بیان نقاط ضعف از دیگر نقطه قوت های همایش معنویت های نوظهور است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت:رعایت کرامت انسانی صاحبان نظرات، اصالت آراء ارائه شده و پرهیز از نوشته های ژورنالیستی نیز در این همایش به عنوان نقاط قوت مشهود بود.

 

وی در بیان پیشنهادهایی برای آینده نیز خاطرنشان ساخت: لزوم تدوین نظام نامه ای برای نقد معنویت ها، لزوم توسعه مطالعات تجربی در زمینه معنویت ها، شکوفا سازی معنویت با تأکید بر معنویت اسلامی و بهره گیری از مفاهیم اسلامی، ظرفیت تعاملی حوزه و دانشگاه، لزوم تربیت محقق، تمرکز بر مسائل جزئی تر و تخصصی تر در همایش های بعدی پیشنهاد می‌شود.

 

وکیلی عنوان کرد: بهتر است از این به بعد بر موضوعات جزئی و مسائل جزئی حوزه مهدویت به جای کلی گویی بپردازیم، لزوم تجهیز و ارتقای زیرساخت ها و رفع مشکلات فنی برای بهره گیری از امکانات فضای مجازی، لزوم تأسیس یک مرکز جامع تخصصی کشور در زمینه مطالعات جدن ها در نقاط شهری و روستایی کشور نیز پیشنهاد می شود.

کد خبر 970193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha