اعتبار تست های آنتی بادی تا ۷۰ درصد است

پزشک مراکز درمانی کرونا در کرمان ضمن ارائه توصیه های تعذیه ای و بهداشتی در مقابله با کرونا گفت: اعتبار تست های آنتی بادی تا ۷۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین اسدی جمعه شب(۲۱ شهریور) در برنامه مجازی مطب در خانه به سوال کاربری مبنی بر اینکه برای انجام ورزش های همگانی مثل پیاده روی در فضای باز نیاز به استفاده از ماسک هست یا خیر؟ بیان کرد: ورزش هایی که در فضای باز انجام می شود اگر دارای شدّت نباشند به شما آسیبی نمی رسد همچنین اگر گردش هوای خوبی باشد ماسک خیلی ضروری نیست به شرط آنکه فاصله نزدیک با دوست و همراهی نداشته باشید؛ امّا اگر شدّت ورزش مثل دوهای سریع و ... باشد ممکن است ماسک در تأمین اکسیژن شما محدودیت ایجاد کند هرچند تحقیقات نشان داده که در سطح  حرفه ای این مسئله محدودیت قابل ملاحظه ای نیست لذا شما ورزش را در فضای باز انجام دهید هر طور که راحت هستید.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به شخص 50 ساله ای که سال گذشته سکته مغزی کرده و در حال حاضر دست سمت راست وی گزگز می کند و مدام خواب می رود و احساس سوزش در دست دارد؛ گفت: اگر سابقه سکته را بیان نمی کردید من نسبت به کرونا یا بیماری های عصبی، عضلانی و اسکلتی مشکوک می شدم؛ امّا سابقه سکته بر همه این ها غلبه می کند و حدس می زنیم این مشکلات نوعی میراث همان سکته است و نتیجه این اتفاق این است که شما به بازتوانی فیزیوتراپی های آن سکته بیشتر دقت کنید تا بهبود یابید.

 

 

دکتر اسدی به فردی که پرسید دخترم 3 سال دارد دچار  آبریزش بینی و گاهی هم عطسه می شود، شربت سرماخوردگی پدیزان همراه با نئوتادین به مدّت 4 روز خوراندم امّا بهتر نشده ضمن اینکه شربت ها را با آبمیوه میل می کند آیا نیاز است به دکتر مراجعه کنم؟ پاسخ داد: ادامه مراقبت ها و استراحت برای دختر شما کارسازتر است کمی حوصله به خرج دهید امّا اگر ترشحات غلیظ چرک مانند، تب و لوزه های متورم برای کودک عارض شد که می تواند تنگی نفس، خرخر سینه، خس خس و ... را به دنبال داشته باشد آن موقع با پزشک مشورت کنید نگران کرونا هم نباشید.

 

 

وی در پاسخ به فردی که اواخر خرداد به بیماری کرونا مبتلا شده و اوّل مرداد تست igg  او 17 و روز گذشته 28 بوده، پرسید تفسیر این آزمایش چیست؟ گفت: همه چیز طبق شرح حال شما نرمال و صحیح است، igg شما بالا رفته تا مدّتی بالا می ماند و در اغلب بیماری ها انتظار ما این است وقتی igg  بالا است ابتلای مجدد نداشته باشیم که این معمولاً چند ماه به طول می انجامد، امّا در رابطه با کووید 19 خلاف آن هم دیده شده است، مراقب خودتان باشید اما همه چیز نرمال است.

 

 

 

پزشک مراکز درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به شخصی که پرسید مادرم 9 روز خونریزی روده داشت که با انجام تست کرونا، نتیجه مثبت اعلام شد آیا اطرافیان مادرم باید تست کرونا بدهند؟ تصریح کرد: طبق پروتکل های وزارت بهداشت همه کسانی که ارتباط نزدیک با ایشان داشتند باید مورد معاینه قرار بگیرند و یا احتمالاً تست خون یا تست حلق بدهند  تا خیال شان راحت شود.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای خارش کف دست که اگزما دارد چه راهکاری دارید؟ بیان کرد:  این بیماری در فصول پر حساسیت تشدید می شود شاید مهم ترین ماه برای تشدید حساسیت ها شهریور است پس از حیوانات، مواد حساسیت زا، بو و دود و گرد و غبار، انگور و خیار و بادمجان پرهیز کنید و به صورت پایه ای کاهش حساسیت را جدی بگیرید؛ در صورت لزوم از دارو هم می توان استفاده کرد.

 

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوال شخصی 47 ساله که در شرح حال خود گفت دارای فشار خون، چربی خون، دیابت نوع 2 است و شب ها پشت ساق پای چپ یخ می کند و هنگام خواب در شب اذیت می شوم و گاهی لابلای انگشتان پا دچار خارش می شود علّت چیست؟ بیان کرد: متأسفانه بیماری های مختلفی ذکر می کنید ضمن آرزوی سلامتی پیشنهاد می کنم تدابیری برای ورزش، تغذیه سالم و برای  سبک زندگی متناسب با گرفتاری های خود به صورت جدی و عاجل انتخاب کنید؛ امّا نکته ای که ذکر کردید بیش از همه ممکن است جزو عوارض بالا بودن قند یا دیابت باشد خصوصاً اگر این مورد طولانی مدّت باشد که عروق  انتهایی اندام های ما را تحت  تأثیر قرار می دهد و علائمی مثل گزگز و بی حسی و درد را هم ایجاد می کند که توصیه می کنم نسبت به  کنترل وضعیت دیابت، قند ناشتا، قند دو سطحه و هموگلوبین اقدام کنید و در صورت لزوم مورد بررسی معاینه  اندام ها و حس های موجود در انتهای اندام ها قرار بگیرید.

 

 

 

شخصی هم پرسید من و دخترم اوایل مرداد ماه به کرونا مشکوک بودیم علائم در ما به صورت آنفلوآنزا بود به علاوه اینکه حس بویایی هم از دست رفت بود که به تجویز پزشکان  با مصرف آزیترومایسین خوب شدیم؛ الان دخترم همان علائم شبیه مرداد ماه را دارد که با انجام تست، igg  و  igm منفی شده یعنی قبلاً کرونا نداشته؟ و دیگر اینکه اگر آنتی بادی در بدن تولید شود چقدر در بدن می ماند و در این مدّت بدن ایمنی دارد؟ چه میزان تست های سرولوژی قابل اطمینان هستند؟ مشاور سلامت و پزشک مراکز درمانی کرونا در کرمان پاسخ داد: سوالات علمی پرسیدید؛ از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماری های متعددی خصوصاً در بیماری های ویروسی در بخش فوقانی دستگاه تنفس شاهد هستیم، طبیعتاً به علّت حساسیت موضوعِ ویروس کرونا این روزها از بین رفتن این حواس به اسم کرونا شناخته می شود امّا واقعیت این است که در بیماری های متعددی  شاهد آن هستیم.

 

 

 

وی ادامه داد: در مورد آنتی بادی ها هم انتظار می رود تا حدود 3 ماه  igg بالا باشد امّا یادمان باشد اعتبار تست های آنتی بادی تا حدود 70 درصد است بنابراین برای اطمینان بیشتر بهتر است تست آنتی بادی را تکرار  کنید؛ در رابطه با تست های سرولوژی هم که سوال اکثر مردم است، تست  pcr یا آزمایش نمونه برداری از حلق و بینی اغلب بعد از صفر تا یک روز مثبت می شود و تا زمان پایداری علائم و وجود ویروسِ زنده در حلق و بینی، مثبت می ماند  امّا این مثبت بودن بیشتر متعلق به دوران اوج علائم به عبارتی یک هفته اوّل هست؛ در رابطه با تست های آنتی بادی هم بعد از 2 روز تست  igm  مثبت می شود انتظار داریم تا حدود 4 هفته مثبت بماند در فاصله کوتاه چند روزه ای بعد از آن igg هم مثبت می شود و بعد از آن انتظار داریم تا 3 ماه بالا بماند اما فصل الخطاب همه اینها استفاده از ماسک، شستن دست ها و  رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پس با رعایت نکات بهداشتی مراقب خود و مردم باشیم.

 

 

کد خبر 970540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha