اولین پردیس سینمایی استان با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است

آریایی‌نیا با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ سالن سینما در خوزستان زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعالیت می‌کند گفت: پروژه سینما امید اندیمشک اولین پردیس سینمایی استان با ۶۰ درصد پیشرفت کاری در حال ساخت است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز: «ناصر آریایی‌نیا» معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است که خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت روز سینما گفت‌وگویی در خصوص فعالیت‌های انجمن سینمای جوان و سینماهای استان با وی انجام داده که حاصل آن‌ را در ذیل می‌خوانیم:

 

لطفا در خصوص تعداد سینماهای خوزستان توضیح دهید؟

 

آریایی: تعداد ۲۰ سالن سینما در استان زیرنظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند که از این تعداد پنج سینما در اهواز، سه سینما در آبادان، سه سینما در شوشتر، ۲ سینما در بهبهان، ۲ سینما در خرمشهر و یک سینما در شهرستان‌های شوش، دزفول، اندیمشک، ماهشهر، بندر امام است.

به زودی چهار سالن دیگر در استان با حمایت اداره کل افتتاح می‌شود که شامل سینما مرکزی شهرداری ایذه، سالن مجتمع فرهنگی ارشاد اسلامی گتوند شامل می‌شود.

همچنین سینما آزادی بهبهان که مربوط به بخش خصوصی است، ۹۵ درصد آن کامل شده که قرار است با حمایت وزارت ارشاد از تجهیزات پخش بهره‌مند شود و ظرف ۲ ماه آینده افتتاح می‌شود.

پروژه پردیس سینمایی امید اندیمشک اولین پردیس سینمایی استان با ۶۰ درصد پیشرفت کاری توسط بخش خصوصی و با حمایت اداره کل در حال ساخت است.

سینما هلال مسجدسلیمان نیز به‌زودی افتتاح می‌شود و مجوز دیگری جهت ساخت سینما توسط بخش خصوصی با ۲ سالن در مسجدسلیمان داده شد که آغاز به کار کرده و همچنین کمیسیون بند پنج سینمای مجتمع فرهنگی ارشاد اسلامی در منطقه کم‌برخوردار زویه برگزار شد و تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

تعداد ۹ دستگاه سینما سیار در شهرستان‌های فاقد سینما با اکران فیلم‌های روز کشور در استان فعالیت دارند.

 

خوزستان تاکنون میزبان چه جشنواره‌های هنری بوده است؟

 

آریایی: خوزستان در سال گذشته میزبان چندین جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم و عکس بوده که می‌توان از جشنواره‌های فیلم فجر، فیلم کودکان و نوجوانان، فیلم‌های مستند حقیقت، جشنواره بین‌اللملی فیلم کوتاه نام برد که همگی آنها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.

همچنین خوزستان در سال گذشته در سطح کشور به عنوان استان برگزیده در خصوص برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از طرف سازمان سینمایی شناخته شد و از طرف این سازمان مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

 

فعالیت‌های دفاتر سینمایی در زمان شیوع کرونا چگونه بود؟

 

آریایی: با توجه به شیوع ویروس کرونا در هشت ماه اخیر، دفاتر سینمایی جوانان خوزستان از دفاتر شاخص جهت برگزاری کارگاه‌های مجازی فیلمسازی، جشنواره‌ها و نشست‌های سینمایی بوده و در سال اخیر دفتر سینما جوانان اهواز به‌عنوان دفتر شاخص در کشور از سوی سازمان سینمایی و انجمن سینما جوانان کشور شناخته شد.

همچنین در سال گذشته حمایت‌های خوبی در جهت خرید تجهیزات فیلمسازی و تولید فیلم برای دفاتر سینما جوانان استان شده که در سال ۹۹ این حمایت‌ها بیشتر می‌شود.

 

در خصوص آموزشگاه‌های سینمایی خوزستان توضیح دهید.

 

آریایی‌نیا: تعداد آموزشگاه‌های سینمایی استان ۲۳ آموزشگاه، موسسات و شرکت‌های سینمایی ۲۶ شرکت و موسسه و دفاتر انجمن سینما جوانان سه دفتر در شهرستان‌های اهواز، آبادان و دزفول است و به زودی دفاتر شهرهای مسجدسلیمان، بهبهان، ماهشهر، شوش افتتاح می‌شود.

خوزستان در حال حاضر جزء پنج استان برتر از لحاظ تعداد سالن‌های سینما است که با افتتاح چند سالن دیگر در ماه‌های آینده به رتبه‌های بهتر دست پیدا خواهیم کرد.

 

مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان خوزستان در دفتر اهواز چیست؟

 

آریایی‌نیا: برگزاری موفق ۲ جلسه پیچینگ استان خوزستان و حمایت از تولید ۱۳ فیلم کوتاه حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، ساخت ۱۵ فیلم کوتاه اول و هنرجویی، برگزاری دوره یک ساله فیلمسازی با حضور ۵۰ نفر، برگزاری کارگاه رایگان عکاسی امید در شهرستان کارون با حضور ۲۵ نفر، برگزاری کارگاه‌های حضوری رایگان با شرکت بیش از ۱۰۰ نفر، برگزاری بیش از ۱۲۰ ساعت کارگاه مجازی - تخصصی سینما در شاخه‌های مختلف با حضور بیش از ۵۰۰ نفر، برگزاری ۲ نمایشگاه عکس مجازی با حضور ۱۴ عکاس، برگزاری پاتوق فیلم کوتاه در ۲ دوره کامل، برگزاری همزمان کارگاه‌های آنلاین، جشنواره‌های منطقه‌ای بیش از ۴۰ کارگاه، برگزاری همزمان جشنواره فیلم کوتاه تهران و سینما حقیقت، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم کوتاه با حضور فیلمسازان استانی، برگزاری آنلاین جلسات نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان‌های کشوری، برگزاری جلسات آنلاین سینماگرام – گفت‌وگو با عوامل فیلم کوتاه، برگزاری شب فیلم کوتاه بین‌الملل، کسب رتبه ویژه در بین ۷۰ دفتر و نمایندگی انجمن سینمای جوان در سال ۹۹ از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن سینما دفتر اهواز است.

 

مهم‌ترین برنامه انجمن سینمای جوانان دفتر دزفول را بیان کنید.

 

آریایی‌نیا: برگزاری هفت کلاس عکاسی با تعداد ۷۷ نفر هنرجو، برگزاری آزمون ورودی دوره فیلمسازی با ۴۵ داوطلب و پذیرش ۱۶ هنرجو دختر وپسر، برگزاری سه مسابقه عکس فصل با حضور بیش از ۲۰ عکاس و ۴۵۰ اثر، برگزاری ۲ نمایشگاه عکس گروهی در اردیبهشت و دی ماه با حضور ۱۵ عکاس و ۶۰ اثر و معرفی سه عکاس برتر و اهدا جایزه در هر نمایشگاه، برگزاری هفته فیلم با نمایش بیش از ۲۰ فیلم از فیلمسازان دزفول و ۲۰ فیلم از فیلمسازان ایران در اردیبهشت ماه، برگزاری بیش از ۴۰ جلسه از سری جلسات کانون عکس از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر دزفول درسال ۹۸ است.

همچنین با وجود تعطیلی ناشی از بیماری کرونا برگزاری ۲۰ برنامه زنده با موضوع عکاسی از پیج کانون عکس انجمن سینمای جوان دزفول، برگزاری بیش از ۱۰ جلسه از دوره فیلمسازی از طریق نرم‌افزار اسکایپ و واتس‌آپ با موضوعات کارگردانی و نمایش و تحلیل فیلم کوتاه و تدوین از مهم‌ترین برنامه انجمن سینمای جوانان دفتر دزفول در سال ۹۹ است.

 

لازم به ذکر است انجمن سینمای جوان آبادان زیر نظر اداره کل ارشاد اروند است.

 

کد خبر 970597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha