آزادی مطبوعات در مصر به تاریخ پیوسته/بازداشت روزنامه‌نگاران به خاطر انتشار اخبار کرونا

اسلام الکلهی روزنامه نگار مصری بعد از انتشار گزارش مربوط به مرگ زندانیان سیاسی در مصر توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العربی الجدید، اسلام الکلهی روزنامه نگار مصری بعد از انتشار گزارش مربوط به مرگ زندانیان سیاسی در مصر توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شد.

 

کارفرمای وی روز جمعه گفت ، یک روزنامه نگار برجسته مصری که از مرگ یک جوان در بازداشت پلیس خبر داده است به اتهام گزارش اخبار جعلی بازداشت شده است.

 

دستگیری روزنامه نگار پس از دستگیری چند خبرنگار محلی دیگر در هفته های اخیر ، علیرغم ترس از گسترش ویروس کرونا در زندانهای مصر ، صورت گرفت.

 

دولت رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی فضا را برای رسانه های سنتی فشرده کرده و تقریباً همه مخالفان دولت را سرکوب و بازداشت می کند. اصناف و اتحادیه های روزنامه نگاری در این کشور ضمن محکوم کردن این اقدامات آن را ضربه به آزادی مطبوعات در کشور عنوان می کنند.

 

محتوای رسانه ها در کشور به شدت توسط دولت کنترل می شود ، در حالی که اکثر رسانه های خبری خصوصی این کشور توسط سرویس های اطلاعاتی مصر یا حامیان السیسی خریداری شده اند.

 

وزارت کشور به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. مقامات مصر در گذشته نقض حقوق را انکار کرده و بازداشت ها را به دلایل امنیت ملی توجیه کرده اند.

 

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که با کودتایی نظامی محمد مرسی را برکنار کرد، در سال 2019 در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه آمریکایی گفته بود که هیچ زندانی سیاسی در مصر وجود ندارد.

 

این سخنانی السیسی در حالی است که به گفته چندین سازمان غیردولتی ، تخمین زده می شود که حدود 60هزار زندانی سیاسی در زندان های مصر به سر می برند.

 

روزنامه نگاران ، وکلا ، دانشگاهیان و گروه های اسلامی از زمان سرنگونی محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک در این کشور ، توسط حکومت وقت بازداشت شده اند.

کد خبر 970687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha