مبارزه با تروریسم بهانه واشنگتن برای راه اندازی جنگ است

نزدیک به دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر می‌گذرد؛ اما سیاست‌های آمریکا در دوران پسا ۱۱ سپتامبر چه نتایجی را برای این کشور و دنیا به‌خصوص منطقه غرب آسیا در پی داشته است؟

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سانا، نزدیک به دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر می‌گذرد؛ اما سیاست‌های آمریکا در دوران پسا ۱۱ سپتامبر چه نتایجی را برای این کشور و دنیا به‌خصوص منطقه غرب آسیا در پی داشته است؟


در سیاست‌هایی پیگیری می‌کرد که به‌بهانه حملات 11 سپتامبر 2001 در راستای توسعه قدرت و سلطه جهانی خود چیده بود، ضمن این‌که اکنون پس از گذشت دو دهه به‌خوبی از وضعیت کنونی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جهانی آمریکا آشکار است که واشنگتن روز به روز در عمق بیشتری از باتلاق خودساخته فرو رفته است و می‌رود.


در سال 2003 آمریکا به‌بهانه اینکه عراق سلاح‌های کشتار جمعی دارد، به این کشور حمله کرد، اما دیری نپایید که دلیل حمله آمریکا به عراق دروغین از آب در آمد و بعدها به رسوایی جنگ عراق معروف شد. هرچند جنگ عراق اسماً تا سال 2011 ادامه داشت، اما آمریکا در قالب دیگری همچنان در عراق حضور نظامی خود را حفظ کرده است، به‌ویژه در سال 2014 به‌بهانه مبارزه با داعش آمریکا دوباره به عراق نیرو اعزام کرد.


آمریکا کنار متحدان خود با پشتیبانی از گروه‌های تروریستی در سوریه جنگ داخلی در این کشور را راه انداخت و از ادامه آن حمایت کرد. نیروهای آمریکا، بدون کسب هیچ‌گونه اجازه‌ای، علناً از سال 2014 در بخش‌هایی از سوریه مستقر شدند و از آن موقع تا کنون حتی هواپیماهای مسافربری را نیز تهدید کرده‌اند.

 

حادثه اخیر مربوط به هواپیمایی ماهان نیز از جمله آن موارد بود. اما دخالت و سیاست آمریکا در ناامن‌سازی سوریه، تلفات و هزینه‌های قابل‌توجهی را به‌جا گذاشته است.

 

کد خبر 970781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha