فعالیت هیات های مذهبی آبادان در دهه اول محرم

حجت‌الاسلام رویوران با تشریح فعالیت هیات‌های مذهبی شهرستان آبادان در دهه اول ماه محرم گفت: ۹۰ درصد هیات‌های مذهبی آبادان در برگزاری مراسمات عزدارای دهه اول ماه محرم نکات، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌۲های بهداشتی را رعایت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند «حجتالاسلام عادل رویوران» ظهر امروز (شنبه ۲۲ شهریور) در جمع خبرنگاران، با تشریح فعالیت‌های هیات‌های مذهبی شهرستان آبادان در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: در محرم سال جاری ۳۲ هزار هیات مذهبی در کل کشور در سامانه بیرق ثبت‌نام کردند که استان خوزستان ثبت ۲ هزار و ۴۸۳ هیات را به خود اختصاص داده است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان از ثبت ۴۰۳ هیات مذهبی در این شهرستان خبر داد و افزود: بیش از یک درصد هیات‌های مذهبی در کل کشور در شهرستان آبادان است و همچنین با کسب ۱۷ درصد هیات‌های مذهبی خوزستان رتبه دوم ثبت هیات‌های استان در سامانه بیرق را به خود اختصاص داده است.

 

وی تصریح کرد: از این تعداد هیاتی که در سامانه بیرق ثبت‌نام کردند ۷۰ درصد موکب و ایستگاه‌های صلواتی و ۳۰ درصد نیز حسینیه‌ها، مساجد و هیات‌های سطح شهرستان آبادان بودند.

 

حجت‌الاسلام رویوران با اشاره به تشکیل کارگروه نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی هیات‌های مذهبی پیش از ایام ماه محرم در اداره تبلیغات اسلامی آبادان اضافه کرد: با اعضای این کارگروه سه جلسه هم‌اندیشی را پیش از آغاز دهه اول محرم با حضور هیات‌های مذهبی، روحانیون و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با همکاری مرکز بهداشت این شهرستان برگزار کردیم که مقرر شد مدیران هیات‌ها و همیاران سلامت آموزش‌های لازم در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فرا گیرند.

 

وی عنوان کرد: به منظور اطلاع‌رسانی در بحث رعایت نکات بهداشتی و همچنین پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۲ هزار پیامک را برای آموزش هیات‌های مذهبی شهرستان آبادان ارسال کردیم.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان از تشکیل چهار گروه بازرسی جهت بازدید و بررسی رعایت نکات بهداشتی هیات‌های مذهبی این شهرستان خبر داد و ابراز کرد: این گروه‌ها در دهه اول محرم هر شب بیش از ۴۰ بازدید را از مراسمات عزاداری سالار شهیدان دشت کربلا بر عهده داشتند که طی این ۱۰ شب بیش از ۴۰۰ موکب و هیات مذهبی بازرسی شدند.

 

وی بیان کرد: توزیع بیش از ۱۱ هزار ماسک، پنج تن مرغ و بیش از ۲۰ تن شکر در میان هیات‌های مذهبی، راه‌اندازی پویش برگزاری روضه محلی در محلات، پارک‌ها، مقابل درب منازل خانواده‌ها و فضای باز، طرح هر خانه یک پرچم عزاداری و توزیع پرچم در میان شهروندان به صورت محدود، ۱۰ مورد روضه‌خوانی و سخنرانی محلی مقابل منازل خانواه‌های شهدای آبادان از مجموع طرح‌ها و فعالیت‌های اجرا شده اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان ویژه دهه اول محرم در سال جاری بود.

 

حجت‌الاسلام رویوران به بازرسی از هیات‌های مذهبی شهرستان آبادان اشاره کرد و اذعان داشت: در بازرسی‌های اولیه بیش از ۵۰۰ هیات مذهبی که می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد آنها موارد و نکات بهداشتی را در این ایام رعایت کردند به طوری که ۶۰ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را کاملا رعایت کردند، ۲۰ درصد خوب، هفت درصد به صورت متوسط، ۱۰ درصد نیز در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف عمل کردند و سه درصد هم اصلا نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند.

 

وی با بیان اینکه ۳۳ درصد از هیات‌های مذهبی آبادان مراسمات عزاداری را در فضای باز برگزار کردند گفت: ۶۷ درصد دیگر نیز در فضای مسقف مراسمات ایام دهه اول محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کردند، در بحث ضدعفونی نیز ۷۳ درصد از هیات‌ها در هنگام ورود عزاداران این عملیات را توسط خادمان انجام دادند و ۲۷ درصد هم در هنگام ورود ضدعفونی نداشتند.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان خاطر نشان کرد: در دهه اول محرم ۷۵ درصد هیات‌های مذهبی شهرستان آبادان در زمینه اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را کاملا به عزاداران حسینی ارائه کرده بودند. همچنین در بازرسی‌های انجام شده از هیات‌های مذهبی بحث تهویه مناسب محل‌های عزاداری مورد توجه خاص قرار داشت، لذا با توجه به اینکه خوزستان یکی از استان‌های گرمسیر کشور به شمار می‌رود ۹۰ درصد هیات‌های مذهبی از تهویه مناسب برخوردار، هفت درصد تهویه متوسط و سه درصد نیز دارای تهویه ضعیفی بودند.

 

وی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار در راستای برگزاری مراسمات عزاداری مردم در دهه اول ماه محرم سال جاری با توجه به بیماری منحوس کرونا ویروس که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت تشکر و از این رویداد به عنوان پدیده‌ای ماندگار در تاریخ کشور یاد کردند و فرمودند؛ مردم با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا نشان دادند که مرید اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و این موارد را به نحو احسن و شایسته انجام دادند.

 

حجت‌الاسلام رویوران خاطر نشان کرد: رهبر مسلمانان جهان در این دیدار از کلیه هیات‌های مذهبی نیز تشکر و قدردانی کردند، لذا ما نیز بر خود واجب و لازم می‌دانیم تا از ایشان در جهت ایراد سخنان راهبردی، موثر، راه‌گشا و گوهربارشان تشکر کنیم.

 

وی یاد آور شد: امیدوارم ما نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجبات خشنودی امام زمان (عج) و نائب بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب را فراهم سازیم.

 

کد خبر 970852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha