ارائه راهکارهای اصلاح قیمت های پایه صادراتی محصولات کشاورزی فارس

در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با موضوع بررسی و اصلاح قیمت های پایه صادراتی محصولات کشاورزی فارس، راهکارهای لازم توسط حاضران در جلسه ارائه شد.

به گزارشخبرگزاری شبستان از شیراز، «هادی حنایی» در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با موضوع بررسی و اصلاح قیمت های پایه صادراتی محصولات کشاورزی استان گفت: قیمت گذاری پایه های صادراتی محصولات کشاورزی باید بر اساس قیمت تمام شده تولیدات انجام شود.

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس افزود: نیاز است قیمت گذاری ها به صورت ماهیانه و یا فصلی مشخص و ارائه شود و کمیته ای تشکیل شود و قیمت های پایه های صادراتی محصولات کشاورزی استان به روز تعیین و ارائه شود تا صادرات ما بر اساس این قیمت ها انجام شود تا برای صادرکننده ما به صرفه باشد.

«عباس مهدی بیرقدار» نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد که شرایط امروز به مراتب سخت تر از دوران هشت سال دفاع مقدس است زیرا در زمان فعلی مشکلات داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد نیز وجود دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس ادامه داد: بازرگانان ما در دوران های مختلف حرکت چرخه اقتصادی کشور را رسالت خود می دانستند و برخی مقررات داخلی کشور به جای تسهیل کردن شرایط موجب ایجاد موانع برای تجارت و مراودات اقتصادی تجار ما شده است.

وی اضافه کرد: باور داریم مشکلات داخلی در حوزه اقتصاد و صادرات باید احصا و بنا به اولویت مرتفع و شرایط فعالیت اقتصادی تسریع شود زیرا تجارت بین الملل خط مقدم کشور است و فعالان اقتصادی ما در حال خط شکنی هستند و در مقابل مسئولان بخش دولتی باید از آنها حمایت و پشتیبانی کنند.

مهدی بیرقدار تاکید کرد: دیدگاه حاکم در کشور باید پشتیبانی از اقتصاد و صادرات کشور باشد و وزارت امور خارجه بنا به اهمیت بخش اقتصاد، از چند سال گذشته معاونت اقتصادی را راه اندازی کرده است و در حد توان در خدمت اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات موجود، تجار و بازرگانان ما نیز باید به صورت تخصصی تر و به روز تر موضوع مهم صادرات را دنبال کنند و این درحالی است که نمی توان برای صادرات به همه بازارها یک نسخه داشت بلکه هر بازار، فرهنگ، کشور و مردم شرایط ویژه خود را دارد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس افزود: به نظر می رسد برای رونق صادرات و اقتصاد باید مشکلات داخلی شامل معضلات گمرک، قوانیو  مقررات دست و پاگیر، بخشنامه های غیرکارشناسی، بروکراسی های پیچیده اداری، مشکلات حمل و نقل و غیره برطرف شود تا بتوانیم برای بازارهای خارجی محصولاتمان تدبیر کنیم.

وی با تاکید بر اصلاح قیمت های پایه صادراتی محصولات و کالاها بیان کرد: فارس یک استان کشاورزی است و نزدیکی ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس یک مزیت برای صادرات محصولات کشاورزی استان است و برای رفع مشکل قیمت پایه صادراتی محصولات کشاورزی باید کارگروهی ویژه در استان تشکیل و این موضوع را تخصصی و کارشناسی دنبال کند.

مهدی بیرقدار تصریح کرد: وزارت امور خارجه در تمام کشورها رایزن بازرگانی اقتصادی ندارد و بخش خصوصی باید در کنار بخش دولتی قرار گیرد و در به روز و آنالیز کردن قیمت ها همکاری کند و ما در تمام زمینه ها در کنار و همراه و در خدمت فعالان اقتصادی استان هستیم.

«محمد دانش نیا» نیز گفت: قیمت گذاری محصولات کشاورزی که بیش از قیمت واقعی آن کالا در اظهارنامه های گمرک قید می شود، تعهدی در خصوص صادرکنندگان در بازگشت ارز انها در چرخه اقتصادی ایجاد می کند.

رئیس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: محصولات کشاورزی باید مجددا از نظر قیمت پایه صادراتی مورد تحلیل و تجزیه قرار گیرد و پیشنهاد ما این است که این قیمت گذاری ها باید به صورت فصلی انجام و به صادرکنندگان اعلام شود که برای واقعی شدن قیمت ها اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید قیمت ها را آنالیز و لیست اقلام را ارائه کند.

دانش نیا اضافه کرد: افزایش نرخ ارز مهمترین عامل بازنگری این موضوع است و واقعیت در ارزش گذاری قیمت پایه های صادراتی بر این مبناست که نرخ پول داخلی با افزایش نرخ ارز برابری پیدا کند و ضمن اینکه در تعیین این قیمت گذاری ها اهمیت مشوق های صادراتی نیز باید اعلام شود.

«سکینه سیاحی» در این جلسه گفت: متاسفانه در کشور ما سایه بخش سیاسی بر سایر بخش ها سنگینی می کند در حالی که دولتمردان و تصمیم گیران باید توجه خود را بیش از مسائل سیاسی به مسایل اقتصادی و اجرایی به ویژه صادرات معطوف کنند زیرا اگر صادرات پویا شود سایر بخش های کشور نیز رونق می یابد.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس افزود: یکی از دلایل اختلاف قیمت پایه صادراتی و قیمت واقعی کالاها به ویژه در بخش کشاورزی عدم پیگیری بخش خصوصی از حق قانونی خودش است که موجب شده سالها یک روند اشتباه تکرار شود و اما امروز صادرات بخش کشاورزی ما نیاز به این اصلاح قیمت ها دارد.

وی تاکید کرد: قیمت گذاری پایه صادراتی در سامانه گمرک باید بر اساس قیمت تمام شده تولید محصول در کشور در نظر گرفته شود و پیشنهاد مشخص این است که لیست محصولات صادراتی کشاورزی به صورت فصلی بررسی و تعیین قیمت و برای این تعیین قیمتها مصوبه ای در نظر گرفته شود تا تغییرات در سیستم گمرکی لحاظ شود.

کد خبر 970855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha