جلوه های ایثارگری زنان در دفاع مقدس را به تصویر می کشیم

رئیس امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین رویکرد اداره متبوع خود در چهلمین سالگرد دفاع مقدس را «تبیین جلوه های ایثارگری زنان» به عنوان میراث فرهنگی برای نسل های پس از جنگ می داند. 

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی: امسال چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی و حماسه دفاع مقدس است. رخدادی که در طول هشت سال، ملت ایران را به تمامی آزمود و عیار دلاورمردی آن ها را نمایان کرد. رزمندگان ایرانی در این برهه حساس تاریخی چنان در مقابل هجمه سنگین عراق ایستادگی کردند که نامشان برای همیشه بر تارک تاریخ ایران نشست. اما در این میان نباید از نقش زنان ایرانی در پیشبرد جنگ هشت ساله و حفظ انسجام اجتماعی به سادگی گذشت. زنانی که نفس به نفس مردان از هیچ کوششی برای تقویت جبهه ها دریغ نکردند. چهلمین سالگرد آغاز جنگ بهانه ای است برای گفتگو با دکتر «سمیه صفاری»، رئیس امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش زنان در جنگ و فعالیت اداره متبوع او در هفته دفاع مقدس که بخش نخست آن در پی می آید:

 

 

رویکرد اداره امور زنان و خانواده در چهلمین سالگرد دفاع مقدس چیست؟

رویکرد خاص امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، «تبیین جلوه های ایثارگری زنان» به عنوان میراث فرهنگی برای نسلی از بانوان این سرزمین است که از نزدیک شاهد حماسه های زنان در ۸ سال دفاع مقدس نبوده اند.

 

بر این اساس امور زنان و خانواده حوزه وزارتی ارشاد با مدیریت دکتر احمدی مشاور محترم وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی در ابتدای سال جاری فعالیت های خود در این زمینه را برنامه ریزی و تدوین کرد و مقرر گردید این برنامه ها تحت نظارت امور ایثارگران وزارت متبوع و مشاور محترم وزیر در امور ایثارگران (دکتر سوقندی) در فواصل زمانی خاص گاه شمار ستاد گرامی داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس انجام پذیرد.

 

 

تاکنون در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بنا بر رهنمودهای عالمانه وزیر محترم به صورت ویژه طرح مصاحبه با بانوان ایثارگر شاغل فرزند شهید و جانباز، خواهر شهید، مادران و همسران معزز شهدای شاغل وزارتخانه در سه مناسبت ولادت حضرت معصومه(س)، ولادت حضرت زینب (س) و سالروز وفات حضرت ام البنین(س) در حال اجرا است. همچنین در بخش جامعه هدف نیز بنا بر شرح وظایف و حوزه های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح مصاحبه با زنان فرهنگ ساز اهل قلم، سینما و هنر دفاع مقدس نیز تا پایان سال جاری با استفاده از ظرفیت ستادی، سازمان های تابعه و مشاوران زنان و خانواده  ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها در سرتاسر کشور، انجام می پذیرد‌.

 

 

نمایشگاه هفته دفاع مقدس به زودی آغاز به کار می کند. اداره امور زنان و خانواده حوزه وزارتی برای این نمایشگاه چه برنامه هایی دارد؟

در بخش نمایشگاه هفته دفاع مقدس مقرر شد، امور زنان و خانواده حوزه وزارتی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در غرفه وزارت متبوع در باغ موزه دفاع مقدس فعالیت نماید. نهاد کتابخانه های عمومی کشور به واسطه تدبیر عالمانه جناب آقای مختارپور دبیر کل محترم  و ظرفیت بالایی که در سطح ملی دارد، فعالیت های متعددی در راستای تبیین جلوه های ایثار زنان و مردان در دفاع مقدس انجام داده است که از جمله ی آن می توان به  برپایی نشست های تخصصی با موضوع زنان در ادبیات پایداری دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و سبک زندگی اسلامی برخاسته از شیوه زیست شهدا، ارائه محصولات فرهنگی چون نمایش عکس، فیلم، پوستر و کلیپ به همراه برگزاری محافل ادبی با حضور زنان اهل قلم در حوزه ادبیات دفاع مقدس، اشاره کرد. 

 

 

از همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نمایشگاه دفاع مقدس سخن گفتید. در این باره بیشتر توضیح دهید.

در بخش سینمای مستند و تجربی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ به صورت اختصاصی ۵ مستند با موضوع بازنمایی جلوه های ایثار زنان با عنوان های لوتوس، بانوی قدس ایران، نازقلیچی، جمیله و زنی با گوشواره های باروتی ساخته شده است که جای دارد از همکاری بی دریغ جناب آقای حمیدی مقدم مدیر عامل محترم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جهت ارایه نمایشگاهی آثار مطروحه تشکر کرد. بر این اساس در نمایشگاه هفته دفاع مقدس امسال و به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس امور زنان و خانواده وزارت متبوع با استفاده از ظرفیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاونت فرهنگی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در راستای تبیین جلوه های ایثارگری بانوان در ۸ سال دفاع مقدس فعالیت خواهد کرد.

 

قابل ذکر است که در نهایت گزارش کاملی  از فعالیت های اداره امور زنان و خانواده حوزه وزارتی در قالب ویژه نامه فام در مشارکت با امورایثارگران وزارتخانه تدوین خواهد شد.

 

 

ارزیابی شما از نگرش امروز جامعه ایران نسبت به ارزش های دفاع مقدس چیست؟

نگرش امروز جامعه به ویژه نسلی که از نزدیک شاهد این رشادت ها نبوده اند؛ رابطه مستقیم با عملکرد دستگاه ها و نهاد های اجرایی کشوری و لشکری در تمام سطوح دارد. به عبارتی وظیفه یکایک دستگاه های اجرایی این است که در تعامل و هم افزایی کامل، رشادت های رزمندگان اسلام را به شکل میراث فرهنگی برای نسل های آتی زنده نگاه دارند.

 

 

 

کد خبر 971155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha