شناسایی ۲ هزار کودک خوزستانی در طرح معیشتی تغذیه

صاحبدل با بیان اینکه در خوزستان کمبود روی و آهن در میان افراد وجود دارد و این استان جزء استان‌های ناامن غذایی به شمار می‌آید گفت: در راستای طرح‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر ۲ هزار کودک زیر پنج سال از سراسر استان شناسایی و و جهت حمایت معرفی شدند.

«مهنوش صاحبدل» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: گروه بهداشت و تغذیه وظیفه ارتقای سلامت تغذیه را عهده‌دار است که باید شاخص‌های الگوهای غذایی مردم را معرفی کند که در این راستا استان خوزستان وضعیت خوبی در این حوزه ندارد.

 

مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشت و درمان خوزستان با بیان اینکه هنگامی که تغذیه مناسب نباشد به تبع آن فعالیت بدنی کمتر شده و افراد با اضافه وزن مواجه می‌شوند افزود: امروز در خوزستان بیش از 60 درصد افراد جامعه دچار چاقی شده‌اند که این آمار میان بانوان بیشتر است.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه همه گروه‌های سنی چاقی دارند که باید آن را کنترل کرد اذعان داشت: موضوع ریزمغذی‌ها بسیار مهم هستند و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در خوزستان کمبود ویتامین‌های روی، آهن در میان افراد وجود دارد و خوزستان جزء استان‌های ناامن غذایی به شمار می‌آید.

 

صاحبدل اضافه کرد: یکی از علت‌های چاقی در خوزستان این است که خانواده‌ها بیش از 30 درصد درآمد خود را صرف خرید موادغذایی می‌کنند و با توجه به اینکه بسیاری توان خرید مواد غذایی سالم را ندارند مجبور به خرید انواع مختلف غذایی آماده می‌شوند که این مهم سبب بروز مشکلاتی از جمله چاقی خواهد شد.

 

وی خواستار راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم مواد غذایی شد و ابراز کرد: ما در استان متاسفانه بازارچه‌های دائمی خرید مواد غذایی با هزینه مناسب و بدون واسطه نداریم و تنها به راه‌اندازی بازارچه‌های فصلی یا عیدانه اکتفا می‌کنیم و همین امر سبب می‌شود که بسیاری توانایی خرید محصولات گران‌قیمت را نداشته باشند.

 

مدیرگروه تغذیه معاونت بهداشت خوزستان دو موضوع بسیار مهم در سوءتغذیه را دریافت کم یا زیاد پروتئین و کمبود ریزمغذی‌ها دانست و بیان کرد: کمبود پروتئین‌ها بر خلق و خوی افراد تاثیرگذار هستند و کمبود ریزمغذی‌ها به مرور زمان بر سلامتی انسان اثرگذار خواهند بود.

 

وی تصریح کرد: امروزه شاهدیم که بسیاری از مادران برای صبحانه فرزندشان تنها به خرید یک آبمیوه صنعتی و کیک اکتفا می‌کنند در حالی که مهم‌ترین عامل در چاقی کودکان و نوجوانان مصرف مواد قندی فراوان است که آبمیوه‌های صنعتی سرشار از قندهای مضر برای بدن هستند.

 

صاحبدل اذعان داشت: در راستای طرح‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر به ویژه مادران باردار و کودکان زیر پنج سال یک طرح کمک معیشتی با همکاری وزارت رفاه در حال انجام است که در این طرح تاکنون 2 هزار کودک از سراسر استان شناسایی و و جهت حمایت معرفی شدند.

 

وی با بیان اینکه هزینه کمک معیشتی به حساب یارانه افراد واجد شرایط و تنها برای خرید مواد غذایی واریز می‌شود خاطر نشان کرد: برای اطمینان از صحت خرید موادغذایی برای شارژ مجدد این حساب‌ها فاکتور خرید موادغذایی از افراد دریافت می‌شود.

 

کد خبر 971232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha