راهبرد امام سجاد (ع) برای بیان تحریف‌های امویان/ جوانان توطئه‌های دشمنان را بشناسند

حجت‌الاسلام رستگار راهبرد امام سجاد (ع) در شرایط زمانی خود را بیان تحریف‌های امویان دانست و گفت: امروزه در شرایطی که دشمن در حال تحریف مبانی حقه اسلامی است جوانان شیعه باید با بصیرت کامل تحریف‌های دشمن را شناخته و با آنها برخورد کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، بی‌شک اگر رشادت‌ها، سخنرانی‌ها و تلاش‌های امام سجاد (ع) نبود هیچگاه قیام خون روز عاشورا برای تاریخ باقی نمی‌ماند و دستگاه منحرف اموی همان روز این موضوع را از تارک تاریخ حذف می‌کرد، اما این سیدالساجدین بود که با روشنگری‌های خود توانست عاشورا را ابدی کند.

 

امام علی بن الحسین (ع) ملقب به سجاد چهارمین امام شیعیان و فرزند دوم امام حسین (ع) است، مادر ایشان شهربانو فرزند یکی از پادشاهان ایران بود، ایشان در حادثه کربلا به روایت‌های مختلف 18سال سن داشتند که به امر الهی بیمار شده و امام حسین (ع) اجازه نبرد به او نمی‌دهد تا بیان‌گر ظلم و جور امویان برای تاریخ باشد.

 

در همین راستا برای بررسی بیشتر زوایای این شخصیت بزرگوار به گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام عبدالرضا رستگار» نماینده ولی فقیه در سپاه ولی عصر (عج) خوزستان پرداختیم که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

 

اگر بخواهیم شخصیت امام سجاد را بیان کنید بهترین روش چیست؟

رستگار: متاسفانه برخی نابخردان شخصیت امام سجاد (ع) را تنها یک بیمار عابد و زاهد معرفی کردند که هیچگونه تاثیری در فعالیت‌های اجتماعی و محیطی خود نداشته که اینگونه معرفی برای این امام همام ظلم به ائمه به ویژه ظلم به امام سجاد (ع) است.

شیعه حقه اهل بیت (ع) بر این اعتقاد دارد که امام علی بن حسین(ع) یک امام کامل و معصوم است و برخلاف آن چیزی که در کتب برخی جاهلان آمده است ایشان همانند پدران خود شیری شجاع و نترس بودند و الگوی بسیار خوبی برای شیعیان در برابر بیان ظلم طاغوت هستند.

امام سجاد (ع) در سیره خود که مشترک با همه ائمه معصومین (ع) است مردمان را در ابتدا به عبودیت الله دعوت می‌کردند و بخش دوم سیره این امام والا مبارزه با طاغوت بود که مهم‌ترین رفتار و منش ایشان محسوب می‌شود و بهترین الگو برای جامعه شیعه در بحران‌های امروز است.

 

مهم‌ترین ممیزی که امام سجاد (ع) با سایر ائمه داشتند چه است؟

رستگار: ما دو نوع اسلام داریم، اسلام حقیقی همان اسلامی است که مبارزه با طاغوت در هر شرایط را الگوی خود قرار داده و اسلام دیگری وجود دارد که تنها به ظاهر اسلام اکتفا کرده و نماز و روزه را تمام اسلام می‌داند که این همان اسلام بدل است.

همه ائمه معصومین (ع) در هر شرایطی به دنبال انجام وظایف الهی خود بودند و آنچه که میان زمان امام سجاد(ع) با زمان حیات سایر ائمه معصومین (ع) تفاوت ایجاد می‌کند، شرایط حاکم بر آن زمان بود، امام سجاد (ع) زمانی سکان هدایت جامعه شیعی را برعهده گرفت که حکومت اموی در اوج فریبکاری و تحریف امت اسلام بود.

متاسفانه برخی افراد در تاریخ رفتارهای مختلف ائمه معصومین (ع) در شرایط مختلف را ضعف شیعه می‌دانند، در حالی که به تعبیر استاد مطهری این تنها امتیاز شیعه است که می‌تواند در شرایط مختلف از ائمه خود الگوگیری کرده و روش‌های مبارزاتی خود را ادامه دهد.

 

شرایط دستگاه حاکم اموی در زمان امام سجاد چگونه بود؟

رستگار: پس از شروع خلافت یزید بن معاویه که جوانی بی‌فکر و شراب‌خوار بود امت اسلامی دچار یک تزلزل بسیار بزرگی شد که در همان زمان یزید با به شهادت رساندن امام حسین (ع) تمامی ابعاد اسلامی دولت خود را از بین برد، اما تنها برگ برنده او قدرت تحریف او در بیان حقایق بود.

امام سجاد (ع) به خوبی توانست مفاهیم و اتفاقات واقعه عاشورا را از روزهای آغازین اسارت تا پایان حیات مبارک خود بیان کنند، این امام بزرگوار با تحلیل‌های جامع خود از یک حکومت اسلامی و منطبق کردن آن با دولت یزید رسوایی بزرگی برای حکومت امویان به‌وجود آورد که این رسوایی تا ابد باقی خواهد ماند.

این امام همام با تشخیص درست بهترین راهبرد را برای ادامه حرکت پیامبر (ص) انتخاب کردند، امام سجاد (ع) چون خود وظیفه هدایت شیعه را برعهده داشت به خوبی مجلس یزید را با سخنان خود لرزاند و پس از آن دیری نپایید که حکومت یزید به طور کامل از هم فروپاشید.

 

صحیفه سجادیه چگونه کتابی است؟

رستگار: صحبت از زوایای مختلف این کتاب که به زبور آل‌محمد معروف است روزهای بسیاری را می‌طلبد اما کسانی که این کتاب مهم را خوانده‌اند و تفسیرهای آن را مطالعه کردند می‌دانند که این کتاب همه موارد مهم از دعا گرفته تا مبارزات مختلف اجتماعی و شیوه‌های دینی را دربردارد.

در صحیفه سجادیه شیوه‌های مختلف صحیح احیای دین مبین اسلام به درستی بیان شده و حتی از سازندگی در ابعاد مختلف در این کتاب بزرگ آمده است و همه شیعیان باید به صورت مرتب ارتباط مطلوبی با این کتاب داشته باشند.

 

چگونه می‌توانیم از ائمه اطهار (ع) در زندگی خود الگوبرداری کنیم؟

رستگار: رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان 250 ساله بسیار مطلوب ائمه اطهار (ع) را به‌عنوان یک انسان کامل معرفی کرده‌اند، ایشان عملکرد ائمه (ع) را در شرایط مختلف بررسی و بیان کرده‌اند که هر امامی در هر شرایطی عملکرد مناسب خود را انجام داده‌اند؛ ائمه اطهار (ع) همواره به‌دنبال تشکیل حکومت اسلامی بودند و هستند.

راهبرد امام سجاد (ع) در شرایط زمانی خود ایجاب می‌کرد که تحریف‌های امویان را بیان کند، امروزه در شرایطی که دشمن در حال تحریف مبانی حقه اسلامی است جوانان شیعه باید با بصیرت کامل تحریف‌های دشمن را شناخته و بتوانند به درستی با آن برخورد کنند.

تحریف مهم‌ترین حربه دستگاه امویان برای تخریب اسلام حقیقی بود و امروز نیز دشمن از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت وحشت دارد و بنابراین اقدام به تحریف وقایع کرده است که باید بتوانیم به درستی آن را مشخص کنیم.

ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا است و در مذهب شیعه ولی فقیه جانشین منصوب شده از سوی امام تعیین می‌شود، امروز دشمن به قدرت در حال تحریف بیانات رهبری است و در چنین شرایطی جوانان با بصیرت باید بتوانند در فضای مجازی همچون امام سجاد (ع) توطئه‌های دشمنان را رسوا کنند.

 

کد خبر 971235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha